Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ročně za prací odejde kolem 15 000 Čechů

Zatímco v roce 2006 pracovalo v zahraničí podle odhadů 54.000 Čechů, nyní jich je už kolem 125.000.

5.5.2016 1
SDÍLEJ:

Lidé odcházejí za pracíFoto: ČTK

Práce v zahraničí láká zejména mladé lidi. Přes 40 % vysokoškolských studentů má v plánu odejít za prací do cizí země. Důvodem jsou vyšší výdělky, získání zkušeností a možnost studia cizího jazyka. Mezi nejatraktivnější země stále patří Německo, Británie či Rakousko.

Jakých profesí se nejvíce nedostává?

"V Česku chybí kolem 600 lékařů, řadě nemocnic tak hrozí, že nebudou schopny zajistit ani základní zdravotní péči. A bude hůř. Po studiu lékařské fakulty chce totiž téměř 30 % studentů medicíny pracovat v zahraničí. Navíc roste ochota mladých se kvůli atraktivní pracovní pozici do zahraničí přestěhovat," uvedla výkonná ředitelka společnosti AC Jobs Olga Hyklová.

Za prací do zahraničí čím dál častěji odcházejí i řemeslníci nebo řidiči. Nyní je zejména v okolních státech velká poptávka po kvalifikovaných řemeslnících jako jsou elektrikáři, pekaři a truhláři. Hlavním lákadlem je vyšší finanční ohodnocení. Zatímco například v Německu dosahovala v roce 2014 průměrná hodinová mzda 24,4 eura, v Česku to bylo jen 6,9 eura.

Kvůli odchodu lidí vznikají problémy

Kvůli odchodům pracovníků za lepším výdělkem ale v ČR vzniká problém s obsazováním některých pozic. Momentálně například jen řidičů vnitrostátní i mezinárodní kamionové dopravy chybí kolem 10.000. Zahraniční firmy stále nabízejí lepší podmínky. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes 7000 řidičů ročně. Největší počet z nich míří do Rakouska a Německa, dodala Hyklová.

Problémy však jsou nejen v kamionové dopravě, řidiči chybějí obecně. Nedostatek pracovních sil hlásí i podniky zajišťující autobusovou dopravu. Průměrné stáří řidičů je 55 let a mladá generace na tyto pozice v Česku nenastupuje. Za několik let by se tedy celý systém mohl dostat do velkých problémů, varovala Hyklová.

Velký vliv na odliv zaměstnanců má také expanze českých firem do zahraničí. Letos ji má v plánu téměř polovina větších tuzemských firem. "V loňském roce jsme expandovali do Spojených států, zájem o práci pro naši společnost v této zemi byl velký, s největším ohlasem jsme se setkali u mladší generace. Některé pozice jsme se rozhodli obsadit uchazeči z ČR," upozornil majitel české společnosti Bushman Jindřich Melichar.

Autor: Redakce / ČTK

5.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
AKTUALIZOVÁNO
25 18

Ministr Pelikán podal žalobu na soudkyni Helenu Královou

Kim Čong Un
10

KLDR nazvala Trumpa psem. Od Jižní Koreje dostane humanitární injekci

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Nic podobného se prozatím žádnému z českých ministrů nepodařilo, přestože si to všichni přáli: koncentrovat lékařskou péči do velkých nemocnic. Zrušit část malých špitálů nebo je změnit na léčebny dlouhodobě nemocných je totiž politická sebevražda.

DOTYK.CZ

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

/VIDEO/ Odmala ho pronásledoval strach ze znetvoření, pohřbu zaživa či zhoubného vlivu čísla 13. Jako kluk si sám naordinoval terapii, jednoduchou a účinnou: vypsat se ze svých obav a děsů. Mezi ty zapadal hrůzný nález mrtvé babičky anebo kamarád, před očima zmasakrovaný projíždějícím vlakem. Zrodil se král hororu, jenž dnes slaví 70 let.

Meteorologové varují: Vytrvalý déšť může v Beskydech zvednout hladiny řek

Vydatný a vytrvalý déšť v Beskydech může během dneška a v noci zvedat hladiny řek hlavně v povodí Olše a Ostravice. Krátkodobě může být překročen i třetí stupeň povodňové aktivity, informoval dopoledne Český hydrometeorologický ústav.

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení