VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ROP Jihozápad umožnil nemocnicím nákupy až za 12násobek cen

Praha - Nákupy vybavení až za dvanáctinásobek skutečných cen umožnil zdravotnickým zařízením Regionální operační program Jihozápad (ROP). Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), sdělila dnes mluvčí NKÚ Olga Málková. Nemocnice také podle úřadu neoprávněně slučovaly nákupy levnějších věcí, aby dosáhly na dotace. ROP Jihozápad spravuje evropské dotace v Jihočeském a Plzeňském kraji. NKÚ proto podal oznámení o podezření na porušení rozpočtové kázně. Českobudějovická a táborská nemocnice považuje závěry NKÚ za absurdní. Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Jihozápad s rozhodnutím NKÚ nesouhlasí.

12.1.2015 AKTUALIZOVÁNO 12.1.2015
SDÍLEJ:

Budova Nejvyššího kontrolního úřadu. Ilustrační foto.Foto: ČTK

"NKÚ své závěry mediálně prezentuje v době, kdy se rozhoduje o budoucnosti regionálních operačních programů, což považuji za účelové," řekl předseda Regionální rady ROP Jihozápad a náměstek plzeňského hejtmana Ivo Grüner (ČSSD). "Stále platí, že regionální operační programy byly nejúspěšnějšími programy podpory regionů a je nesmyslné je centralizovat a znemožnit regionům rozhodovací pravomoci o dotacích z EU," uvedl.

Podle něj posuzoval NKÚ uvedené projekty úplně jinou metodikou než Evropská komise, ministerstva financí a pro místní rozvoj a ÚOHS, které všechny projekty i zakázky kontrolovaly. "Bylo tam několik desítek kontrol a všechny se shodly na tom, že je to v pořádku," uvedl Grüner. Podle něj je problém v tom, že NKÚ nevidí projekty komplexně podle specifik vypsané zakázky, protože některé přístroje, které byly dražší, mají mnohem více funkcí než přístroj základní. "Vidí jen ta čísla, jen peníze," uvedl.

NKÚ prověřoval dotace za léta 2007 až 2013 pro Nemocnici České Budějovice, Nemocnici Tábor, Primaved Plzeň a Zdravotnickou záchrannou službu Plzeňského kraje. "Regionální rada (ROP Jihozápad) špatně nastavila indikátory, které měly mimo jiné sloužit k hodnocení projektů a stanovení optimálních rozpočtů. Hodnoty neodpovídaly reálným cenám. Například při nákupu vybavení jednotky intenzivní péče v Nemocnici Tábor by optimální cena byla podle indikátorů rady téměř 260 milionů korun. Skutečná cena ale činila 21 milionů," uvedla Málková.

Táborská a českobudějovická nemocnice se ztotožňuje se stanoviskem Úřadu regionální rady ROP Jihozápad a odmítá pochybení při čerpání dotace. "Považujeme takzvané zjištění NKÚ za účelové, což je patrné i z toho, že NKÚ zprávu poskytl tisku a nikoli finančním orgánům. Jsme připraveni bránit dobré jméno nemocnice i soudní cestou," řekl předseda představenstva společnosti Jihočeské nemocnice Martin Bláha.

Vedení ROP podle Málkové nemohlo vyhodnocovat, jestli byly investice ve zdravotnických zařízeních opravdu efektivní. Různé nemocnice nakupovaly stejné přístroje za ceny, které se lišily až o stovky procent.

Cenové rozdíly

"Společnost Privamed Plzeň pořídila lůžkový monitor vitálních funkcí za téměř 175.000 korun, zatímco Nemocnice Tábor koupila obdobný přístroj za více než 541.000," uvedla mluvčí NKÚ. Při pořizování anesteziologického přístroje Privamed zaplatil 757.000 korun, táborská nemocnice zhruba o polovinu více. "V případě výstavby zdravotnických zařízení byla cena za metr krychlový u jednotlivých příjemců až o 53 procent vyšší, než stanovuje vyhláška," doplnila.

Zdravotnická zařízení podle kontrolorů spojovala nákupy levnějšího vybavení do větších celků, aby mohla získat dotace. "Z dotací z operačního programu mohli příjemci nakupovat vybavení s cenou nad 40.000 korun. Jenže některá kontrolovaná zařízení za evropské peníze pořídila nábytek, počítače a další vybavení za téměř 8,8 milionu, aniž by limit splnila," uvedla Málková. Regionální rada dotace proplatila, ačkoli šlo podle pravidel operačního programu o nezpůsobilé výdaje, uvedl NKÚ.

Už předloni uložil soud tříleté podmíněné tresty bývalému šéfovi rady ROP Jihozápad Jiřímu Trnkovi a jeho podřízenému Martinu Půlpytlovi. Podle verdiktu zasahovali do schvalování a hodnocení výběru projektů a žádostí o dotace. Vrchní soud v Praze loni Trnkovi podmínku potvrdil, Půlpytla obžaloby zprostil. Trnka a Půlpytel čelí ještě další žalobě, podle níž umožnili obcházet systém pro hodnocení projektů. Loni sice rozhodl soud, že nešlo o trestný čin, ale žalobkyně se odvolala.

I další regionální operační programy měly problémy s předpisy i s porušováním zákonů. Loni například poslal soud na pět let do vězení za korupci exředitele úřadu Severozápad Petra Kušnierze. Dalších šest lidí dostalo v kauze podmíněné tresty. V současnosti soudy a policie řeší další případy týkající se ROP Severozápad, ale i ROP Severovýchod.

Autor: ČTK

12.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman
7 9

Zeman: Politici, kteří teď migranty odmítají, po volbách otočí

Radim Nosek. Podle soudu hlava organizovaného zločineckého gangu.
4

Zloděje traktorů poslal soud na devatenáct let za mříže

Fiala: Babiš i hnutí ANO ve vládě jsou pro ODS nepřijatelní

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš je pro ODS z hlediska účasti v současné či budoucí vládě nepřijatelný, řekl dnes předseda občanských demokratů Petr Fiala. Strana dnes zároveň představila některé body svého programu do podzimních parlamentních voleb.

Návrat dětí do péče? Michaláková neuspěla ani u hodonínského soudu

Okresní soud v Hodoníně již podruhé zastavil řízení, ve kterém se místní rodačka Eva Michaláková domáhá vrácení dětí do své péče také prostřednictví českých soudů. Její dva synové jsou totiž rozdělení do dvou norských rodin.

Plánujete návštěvu Oktoberfestu? Tuplák za 410 korun, litr vody za 230

Litr piva na nejslavnějším pivním festivalu světa, mnichovském Oktoberfestu, vyjde v některých stanech až na jedenáct eur (téměř 287 korun). To je ještě více než v roce 2016.

Princ Harry promluvil: Nikdo z královské rodiny prý nestojí o trůn

Nikdo v královské rodině nechce být králem či královnou, řekl britský princ Harry časopisu Newsweek. Zároveň ale dodal, že členové královské rodiny budou "plnit své povinnosti ve správný čas."

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies