"Většina hostelů je dnes velice kvalitních. Nabízí kombinaci soukromých a sdílených pokojů, restaurace a bary, wi-fi zdarma, recepci otevřenou 24 hodin denně sedm dní v týdnu a ostrahu. To je nyní v této branži norma," řekl Mooney americkému listu The Washington Post.

Řada hostelů se tak snaží nabídnout něco navíc - jako například lázně, bazény, umělecké galerie nebo minipivovary. Například Urban House v Kodani se chlubí tetovacím studiem a půjčovnou kol, pořádá koncerty a filmové noci. The Yellow Hostel v Římě hostí podzemní klub, bar a italskou restauraci, půjčovnu kol, pódium pro živá vystoupení a terasu na střeše. WellnessHostel ve švýcarské alpské vesnici Saas-Fee je vybaven wellness, krytým bazénem, fitness centrem a restaurací servírující místní pokrmy.

Ve Spojených státech a Kanadě jsou ale hostely méně využívané než ve zbytku světa. Podle zprávy, kterou si nechala společnost Hostelword zpracovat, se v těchto zemích nacházejí jen tři procenta všech hostelů. V odvětví, které ročně ve světě vygeneruje 5,2 miliardy dolarů (asi 134,6 miliardy korun), tak podle The Washington Post zůstává velký prostor pro růst.

Čtěte také: Rajský ostrov Tarutao byl trestaneckou kolonií i hnízdem pirátů

Kus tohoto koláče se snaží získat i chicagský hostel Hollander, jenž je typickým zástupcem "poshtelů" - interiér navrhla jedna francouzská firma a se svým designovým nábytkem a stěnami vyvolávajícími dojem industriálního šiku působí spíše jako butikový hotel. Bar servíruje kávu, řemeslná piva a koktejly v láhvi. Na jaře příštího roku bude zprovozněn bazén na střeše a bar s restaurací.

Kromě 12 společných ložnic, v nichž se ceny pohybují od 25 dolarů (asi 650 korun) za postel, je k mání také 12 soukromých pokojů pro tři až čtyři osoby. Ceny začínají na 105 dolarech (asi 2700 korunách) za noc. "Není to žádný hipísácký hostel pro baťůžkáře," napsala reportérka The Washington Post. Hostel má navíc výtečnou polohu asi pět kilometrů od centra města a je obklopen dalšími hostely, bary, restauracemi a hudebními kluby.

Podle Mehmeta Erdema, který vyučuje hotelnictví na Nevadské univerzitě v Las Vegas, jsou hostely nového typu zaměřené spíše na vytváření vzpomínek. Mladá generace, která tvoří asi 70 procent návštěvníků těchto ubytoven, podle něj slyší na termíny jako je "sdílená ekonomika" a "zážitková ekonomika". Luxus sice má své místo, ale není v popředí. "Důraz je kladen na prožitek," uvedl Erdem. Mladí lidé podle něj chtějí zažít něco jedinečného, aby se mohli vrhnout na facebook a pochlubit se svým přátelům.

Mooney podotkl, že hostely pomáhá plnit také jejich společenský rozměr, který je zvlášť lákavý pro mladé lidi a osamělé cestovatele.

Přečtěte si: Thajsko odhaduje, že příští rok tam přijede více turistů