VYBERTE SI REGION

Rozhovor: Jak bratři udělali z kopretiny módní značku

Batelov - Na jednom domácím šicím stroji vyrobili před lety první kalhoty. Dnes jejich výtvory, které zdobí neodmyslitelná kopretina a kostkované záplaty, nosí statisíce lidí.

26.8.2009 1
SDÍLEJ:

Roman a Libor Venkrbcovi - zakladatelé značky RejoiceFoto: Archiv Rejoice

I přes nesporný úspěch značky Rejoice nejsou její zakladatelé, bratři Roman (34) a Libor (31) žádnými domýšlivými šéfy. Právě naopak, stále zůstavají obyčejnými kluky z Batelova, kde i v současné chvíli udržují většinu výroby.

Ve chvíli, kdy došlo k rozhovoru, přenechal ale starší z bratrů se slovy: „Brácha to zvládne líp,“ prostor tomu mladšímu.

Co vedlo kluky kolem dvacítky k tomu, aby začali podnikat a to ještě navíc v oděvním průmyslu? Kuchařina, kterou jste se oba vyučili, Vás nelákala?
No ani moc ne. I když brácha chvíli kuchaře dělal. Ještě ale před tím, než jsme založili vlastní firmu, tak jsme s kamarádem měli obchod s outdoorovým oblečením v Telči. Pak jsme ale dostali nápad se záplatovanými kalhotami.

Jak si vysvětlujete, že se kopretině podařilo tolik uspět?
Bylo to asi tím, že jsme objevili díru na trhu a toho jsme využili. U nás sice existovaly firmy, které vyráběly záplatované kalhoty, ale vyloženě se na to nespecializovaly. A my ano. V současné době je logo kopretiny spojováno hlavně s oblečením z bavlny. A my jsme za to, že jsme se dostali do podvědomí lidí, rádi. I když se samozřejmě přizpůsobujeme vývoji ve sportovním oblečení, proto například vyrábíme i funkční oblečení z bambusového vlákna nebo membránových materiálů.

Jak vypadaly Vaše začátky? Vy dva jste měli nápady a nějaké šikovné ženské ruce šily?
Je to tak. První návrhy nám šila doma na šicím stroji naše mamka. My jsme se do šití moc nehrnuli. No a první kousky kalhot jsme začali prodávat hlavně přes naše kamarády v jejich obchodech v Českých Budějovicích nebo Táboře.

A jaká je současnost?
Současnost je taková, že zaměstnáváme přes sedmdesát zaměstnanců. Pomalu se také začínáme prosazovat v zahraničí, například na Slovensku, v Polsku a Německu.

Jak vypadají vaše plány do budoucna?
Teď máme hlavně v plánu novou kolekci Black series, která bude spíše zimní, například fleecové a softshellové bundy. Také teď pracujeme na novém katalogu pro rok 2010. A co se týká naplánovaných změn ohledně chodu firmy, tak v dohledné době máme v plánu dostavět část dílny, čímž vznikne možnost pro rozšíření našeho rejoiceshopu.

Jak se Vám spolupracuje jako sourozencům?
Dobře. S bráchou samozřejmě míváme spory a taky se hádáme, ale protože se známe tak dobře, tak si můžeme důvěřovat. Jinak ale máme pozice ve firmě rozdělené. Brácha se stará hlavně o grafiku a já spíše o finance a celkový chod firmy.

Jak v současné době vypadá spor, který vedete s českou firmou ohledně padělků Vašich kalhot?
Máme stále podanou žalobu a soudem už bylo potvrzeno, že se skutečně jedná o padělky. Teď v září budeme mít další stání a doufám, že se už rozhodne. I když vždycky je tu možnost, že se odvolají.

Jak Rejoice zasáhla krize?
Určitě nás zasáhla, ale ne do takové míry, že bychom museli propouštět, jen jsme ukončili spolupráci s několika externími firmami. Minulé roky vypadaly tak, že jsme nestíhali vyrábět a z hlediska obratu byl nejúspěšnější rok 2008, takže letos jsme ani tak velkou ránu neutržili.

Řada českých firem přesouvá své výrobny do Asie, protože je to pro ně levnější. Jak je na tom Rejoice?
My jsme také malou část naší výroby, asi tak 10%, přesunuli do Asie. Ale jedná se spíše o doplňky a některé technické oblečení. Přesto chceme co nejdéle udržet výrobu v ČR.

Slyšela jsem, že Vaším takovým heslem je žádná reklama. Tak co se Vám na ní nelíbí?
Ne že bychom byli vyloženě proti reklamě. Akorát ji dělíme na dva druhy. Myslíme si, že nějaké monstrózní reklamy jako například billboardy u silnic, by se nehodily k obrazu naší firmy, kterou se snažíme vést spíše nezávisle. Znamenalo by to pro nás trochu degradaci. Nejlepší reklamou je totiž to, když jsou lidé s vámi spokojeni a říkají si to mezi sebou. Tím jiným druhem reklamy, které využíváme, je finanční nebo materiální podpora dobrých věcí. Například sportovních akcí jako bike maratonů nebo nedávno nového CD hudebně-dramatické skupiny Kašpárek v rohlíku.

V češtině slovo rejoice znamená radovat se. Je tohle to správné slovo, které vystihuje Váš přístup k životu?
Ano, řekl bych, že i přestože jsme často ve stresu, umíme žít naplno. Hodně sportujeme – jezdíme na kolech, v zimě na běžkách, hrajeme malou kopanou za Atletico Batelov a taky moc rádi cestujeme. Nedávno jsme se například vrátili ze Skandinávie. Oba taky máme rádi hory. V loňském roce jsme si splnili sen, podívat se do Himalájí.

Šel byste do toho znovu, když zhodnotíte těch uplynulých jedenáct let?
Určitě, stojí to za to. Je to fajn pocit, když potkáváte lidi, kteří mají na sobě něco, co jste vymysleli.

A na závěr, jak se Vám žije v Batelově?
Máme to tady rádi, vyrostli jsme tu. A žije tady hodně našich přátel, se kterými rádi zajdeme třeba do hospody na pivko.

26.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies