VYBERTE SI REGION

Rychlodráhu na pražské letiště by mohla zaplatit EU. Nádraží spojí pojízdný pás

Praha – Na vybudování železničního spojení mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla by bylo možné získat evropské peníze. Podmínkou je ale propojení Masarykova nádraží a Hlavního nádraží pro cestující pomocí pojízdného pásu tak, aby lidé nemuseli při přestupu překonávat několik křižovatek jako v současnosti. Na Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Výstavbu železničního spojení centra s letištěm připravuje ministerstvo dopravy společně s Prahou a Správou železniční a dopravní cesty.

28.11.2012
SDÍLEJ:

Letiště Václava Havla v Praze. Kdy odsud povede vlaková trať?Foto: Deník/Martin Divíšek

Evropská komise podle Dobeše požaduje, aby vlaky z mezinárodního letiště jezdily na nádraží s mezinárodní dopravou, což Masarykovo nádraží nesplňuje. Podle ministra by bylo vybudování jakéhosi pojízdného pásu mezi nádražími levnější než přebudování tratě tak, aby končila na Hlavním nádraží. Přestavba trati by podle ministra stála miliardy korun.

„Projekt, který z naší strany vychází, počítá s tím, že z Masarykova nádraží by ten kousek byl řešen pojezdovým pásem," řekl Dobeš. „Je to poměrně běžné i na řadě mezinárodních letišť, kde se mezi jednotlivými terminály prochází tubusem s pojezdovým pásem."

Podle Dobeše by v první fázi mělo být vybudováno propojení letiště s budoucí stanicí metra Veleslavín. Zároveň by se připravovala oprava Negrelliho viaduktu a modernizace Buštěhradské dráhy, po které by vlaky z letiště měly jezdit. Dobeš řekl, že nepřipadá v úvahu, že by železnice na území Prahy 6 a 7 vedla v tunelu, jak městské části v minulosti požadovaly. „To je nesmyslná varianta a příliš drahá, navíc je nefinancovatelná ze strany ministerstva dopravy," uvedl ministr.

Různé varianty

Radní hlavního města schválili memorandum o železničním propojení centra a letiště. Praha podle radních zvažuje různé varianty, jednou z nich je i vedení vlaků přes pražský semmering, který vede náročným terénem přes Jinonice na Smíchovské nádraží.

O modernizaci železnice na letiště a do Kladna se diskutuje už několik let. Původní plány počítaly se zprovozněním na konci roku 2013. Nyní se hovoří o zahájení prací mezi roky 2014 a 2015. Rychlodráha by se měla doplňovat s nově budovaným prodloužením metra A ve směru do Motola, které by mělo být zprovozněno v roce 2014.

Z dřívějších informací vyplývá, že se při budování rychlodráhy počítá s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí. Opravit by se měl mimo jiné i Negrelliho viadukt přes Vltavu, který je technickou kulturní památkou.

Autor: ČTK

28.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Patnáctiletí žáci se zhoršili ve čtenářství, matematice i přírodovědě

Praha - Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky na dnešní tiskové konferenci prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Největší propad nastal v přírodovědě, kde byly výsledky českých žáků průměrné, zatímco v roce 2012 byly nad průměrem zúčastněných zemí. V matematické gramotnosti byli čeští žáci průměrní, ve čtenářské gramotnosti mírně podprůměrní.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Trump pozval Zemana na návštěvu Bílého domu

Praha - Příští americký prezident Donald Trump pozval českého prezidenta Miloše Zemana k návštěvě Bílého domu. Řekl mu to v dnešním telefonickém rozhovoru, sdělil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Návštěva by se mohla uskutečnit v dubnu příštího roku. Zeman zároveň Trumpa pozval na návštěvu České republiky, americký prezident pozvání přijal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies