Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlodráhu na pražské letiště by mohla zaplatit EU. Nádraží spojí pojízdný pás

Praha – Na vybudování železničního spojení mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla by bylo možné získat evropské peníze. Podmínkou je ale propojení Masarykova nádraží a Hlavního nádraží pro cestující pomocí pojízdného pásu tak, aby lidé nemuseli při přestupu překonávat několik křižovatek jako v současnosti. Na Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Výstavbu železničního spojení centra s letištěm připravuje ministerstvo dopravy společně s Prahou a Správou železniční a dopravní cesty.

28.11.2012
SDÍLEJ:

Letiště Václava Havla v Praze. Kdy odsud povede vlaková trať?Foto: Deník/Martin Divíšek

Evropská komise podle Dobeše požaduje, aby vlaky z mezinárodního letiště jezdily na nádraží s mezinárodní dopravou, což Masarykovo nádraží nesplňuje. Podle ministra by bylo vybudování jakéhosi pojízdného pásu mezi nádražími levnější než přebudování tratě tak, aby končila na Hlavním nádraží. Přestavba trati by podle ministra stála miliardy korun.

„Projekt, který z naší strany vychází, počítá s tím, že z Masarykova nádraží by ten kousek byl řešen pojezdovým pásem," řekl Dobeš. „Je to poměrně běžné i na řadě mezinárodních letišť, kde se mezi jednotlivými terminály prochází tubusem s pojezdovým pásem."

Podle Dobeše by v první fázi mělo být vybudováno propojení letiště s budoucí stanicí metra Veleslavín. Zároveň by se připravovala oprava Negrelliho viaduktu a modernizace Buštěhradské dráhy, po které by vlaky z letiště měly jezdit. Dobeš řekl, že nepřipadá v úvahu, že by železnice na území Prahy 6 a 7 vedla v tunelu, jak městské části v minulosti požadovaly. „To je nesmyslná varianta a příliš drahá, navíc je nefinancovatelná ze strany ministerstva dopravy," uvedl ministr.

Různé varianty

Radní hlavního města schválili memorandum o železničním propojení centra a letiště. Praha podle radních zvažuje různé varianty, jednou z nich je i vedení vlaků přes pražský semmering, který vede náročným terénem přes Jinonice na Smíchovské nádraží.

O modernizaci železnice na letiště a do Kladna se diskutuje už několik let. Původní plány počítaly se zprovozněním na konci roku 2013. Nyní se hovoří o zahájení prací mezi roky 2014 a 2015. Rychlodráha by se měla doplňovat s nově budovaným prodloužením metra A ve směru do Motola, které by mělo být zprovozněno v roce 2014.

Z dřívějších informací vyplývá, že se při budování rychlodráhy počítá s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí. Opravit by se měl mimo jiné i Negrelliho viadukt přes Vltavu, který je technickou kulturní památkou.

Autor: ČTK

28.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn měl jít raději na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení