„Považuji za škodu, že jsme si nemohli pořídit ještě dalších osm railjetů, abychom jezdili do Brna (railjetem) každou hodinu. Pravda je ovšem taková, že ekonomická situace nám zkrátka více neumožnila," uvedl Kurucz.

Dráhy původně plánovaly nakoupit další jednotky za 2,8 miliardy korun. Soupravy měly být nasazeny na spoje z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny railjetů nicméně krátce po svém jmenování v červenci 2013 zastavil Kuruczův předchůdce Dalibor Zelený.

Dětské kino i připojení k internetu

Railjety nabízejí proti stávajícím vlakům EuroCity více pohodlí díky tlakotěsné skříni, která eliminuje ‚nárazy' při vjezdech do tunelu či při míjení vlaků. Celkově působí prostředí tišeji a pohodlně, což si redaktor ČTK vyzkoušel při cestě z Brna do Břeclavi. Railjet je také prvním vlakem ČD, který nabízí dětské kino.

V pravidelném provozu od prosince nabídnou také připojení k internetu pomocí WiFi. „Ve vlacích je zabudovaný hardware, nyní se soutěží poskytovatel připojení. Chceme, aby bylo maximálně stabilní," řekla mluvčí Kateřina Šubová. Internetové připojení nabízí ČD zatím v pendolinech mezi Prahou a Ostravou.

První railjety se na tuzemské tratě dostaly se zhruba měsíčním předstihem. Původně dopravce předpokládal, že zkušební provoz s cestujícími spustí od poloviny roku. Na trase mezi Prahou a Brnem budou tyto jednotky zařazovány postupně, jak je bude výrobce dodávat. Oficiálně – nikoliv už tedy ve zkušebním provozu – ale budou v jízdním řádu uvedeny teprve po změně harmonogramu od 15. prosince.

Ještě před příchodem railjetů přitom ČD zaznamenaly nárůst zájmu o rezervace ve vlacích mezi dvěma největšími českými městy. „Za poslední měsíc, což se kryje se začátkem oprav na dálnici (D1), se zájem zvedl zhruba o třetinu. Nejvytíženější spoje jsou odpoledne z Prahy, dostávají se na hranici kapacity," poznamenala Šubová.

Z Prahy do Vídně za čtyři hodiny a deset minut

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.