VYBERTE SI REGION

Rychlovlaky míří do Česka, rozhodne vláda

Praha - Z Prahy do Brna za méně než šedesát minut rychlostí až 360 kilometrů v hodině. Na první pohled to vypadá jako nedostižný sen, v horizontu několika následujících let by se však mohl stát skutečností.

7.4.2008
SDÍLEJ:

Aerodynamický předek nového francouzského rychlovlakuFoto: REUTERS

Už na konci května by měla do vlády dorazit studie o výstavbě vysokorychlostních železničních tratí v Česku. Na zakázku ministerstva dopravy ji zpracoval projekční ústav SUDOP a právě výstavba vysokorychlostního úseku mezi Prahou a Brnem je jednou z priorit.

„Materiál bude popisovat možnosti výstavby rychlých tratí u nás, a to včetně spojení Čech s Moravou. Předpokládáme, že se vláda k této myšlence přihlásí a dokument schválí,“ potvrdil Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (Strana zelených).

Nápad na vysokorychlostní spojení Prahy s Brnem v minulosti vznikl už dvakrát. V prvním případě šlo o variantu přes Kolín, podruhé trasa vedla přes Havlíčkův Brod. Podle dostupných informací ale nyní projektanti přišli se zcela novou trasou, která umožňuje lepší návaznost na Vysočinu či Jihočeský kraj.

„Trasa by vycházela v Praze z prostoru vršovického nádraží, podjela by Hostivař a mířila na Benešov, v tomto úseku by trať byla zřejmě společná pro koridor do jižních Čech,“ říká železniční specialista Jiří Kratochvíl. „Dál by trať šla východně od Benešova, pokračovala východně od Pelhřimova, severně by míjela Jihlavu a dál by vedla kolem Velké Bíteše až do Brna,“ dodává. Trasa umožňuje několik variant propojení, takže například Jihlava by získala přímé rychlé spojení s Prahou.

Celková délka vysokorychlostního koridoru z hlavního města do moravské metropole by mohla být od 210 do 245 kilometrů. Vzhledem k tomu, že na trati by vlaky dosahovaly rychlosti až 360 kilometrů v hodině, je například nutné dělat zatáčky o poloměru šest až sedm kilometrů. Kvůli technické náročnosti pak logicky stoupá i cena.

„Při dnešní cenové hladině by trať vyšla zhruba na devadesát miliard, ale záleží na tom, kolik na ní bude mostů, tunelů a estakád,“ odhaduje Kratochvíl. Podle dopravních expertů je však i přes vyšší cenu vysokorychlostní spojení Čech s Moravou nutné.

„Dopravní odborníci projekt podporují. Skutečnost, že by se dalo do Brna dostat za méně než hodinu, by značnou část lidí odradila od použití auta,“ řekl Deníku děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Otázkou nadále zůstává, kdy přesně by se trať začala stavět. Pokud vláda materiál o vysokorychlostních železnicích schválí, rozhodně to neznamená, že by se začalo automaticky stavět.

„Zatím máme dost práce na modernizaci stávajících koridorů, výstavba vysokorychlostních tratí přijde na pořad dne kolem roku 2015. Už nyní je ale nutné, abychom například zajistili územní ochranu pro budoucí trasu,“ uzavírá náměstek Šlegr.

Autor: Jan Klička

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies