VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlovlaky míří do Česka, rozhodne vláda

Praha - Z Prahy do Brna za méně než šedesát minut rychlostí až 360 kilometrů v hodině. Na první pohled to vypadá jako nedostižný sen, v horizontu několika následujících let by se však mohl stát skutečností.

7.4.2008
SDÍLEJ:

Aerodynamický předek nového francouzského rychlovlakuFoto: REUTERS

Už na konci května by měla do vlády dorazit studie o výstavbě vysokorychlostních železničních tratí v Česku. Na zakázku ministerstva dopravy ji zpracoval projekční ústav SUDOP a právě výstavba vysokorychlostního úseku mezi Prahou a Brnem je jednou z priorit.

„Materiál bude popisovat možnosti výstavby rychlých tratí u nás, a to včetně spojení Čech s Moravou. Předpokládáme, že se vláda k této myšlence přihlásí a dokument schválí,“ potvrdil Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (Strana zelených).

Nápad na vysokorychlostní spojení Prahy s Brnem v minulosti vznikl už dvakrát. V prvním případě šlo o variantu přes Kolín, podruhé trasa vedla přes Havlíčkův Brod. Podle dostupných informací ale nyní projektanti přišli se zcela novou trasou, která umožňuje lepší návaznost na Vysočinu či Jihočeský kraj.

„Trasa by vycházela v Praze z prostoru vršovického nádraží, podjela by Hostivař a mířila na Benešov, v tomto úseku by trať byla zřejmě společná pro koridor do jižních Čech,“ říká železniční specialista Jiří Kratochvíl. „Dál by trať šla východně od Benešova, pokračovala východně od Pelhřimova, severně by míjela Jihlavu a dál by vedla kolem Velké Bíteše až do Brna,“ dodává. Trasa umožňuje několik variant propojení, takže například Jihlava by získala přímé rychlé spojení s Prahou.

Celková délka vysokorychlostního koridoru z hlavního města do moravské metropole by mohla být od 210 do 245 kilometrů. Vzhledem k tomu, že na trati by vlaky dosahovaly rychlosti až 360 kilometrů v hodině, je například nutné dělat zatáčky o poloměru šest až sedm kilometrů. Kvůli technické náročnosti pak logicky stoupá i cena.

„Při dnešní cenové hladině by trať vyšla zhruba na devadesát miliard, ale záleží na tom, kolik na ní bude mostů, tunelů a estakád,“ odhaduje Kratochvíl. Podle dopravních expertů je však i přes vyšší cenu vysokorychlostní spojení Čech s Moravou nutné.

„Dopravní odborníci projekt podporují. Skutečnost, že by se dalo do Brna dostat za méně než hodinu, by značnou část lidí odradila od použití auta,“ řekl Deníku děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Otázkou nadále zůstává, kdy přesně by se trať začala stavět. Pokud vláda materiál o vysokorychlostních železnicích schválí, rozhodně to neznamená, že by se začalo automaticky stavět.

„Zatím máme dost práce na modernizaci stávajících koridorů, výstavba vysokorychlostních tratí přijde na pořad dne kolem roku 2015. Už nyní je ale nutné, abychom například zajistili územní ochranu pro budoucí trasu,“ uzavírá náměstek Šlegr.

Autor: Jan Klička

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový ukrajinský velvyslanec v České republice Jevhen Perebyjnis poskytl 21. dubna v Praze rozhovor Deníku.
EXKLUZIVNĚ
10 14

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Hodina velkých změn v pražské hromadné dopravě je tu

Ve skutečnost se od soboty mění dlouhodoběji připravované rozsáhlé změny v Pražské integrované dopravě.

Pohledem Kateřiny Perknerové: Sobotka nastražil past. Sám do ní padá

Bohuslav Sobotka řeší půl roku před volbami neřešitelný problém. Vlastní stranu sice očistil od všech svých oponentů a v kampani mu nikdo nebude podrážet nohy, ale na lidi to nezabírá. Co hůř, nejsou okouzleni ani smrští zpráv o zvyšování platů, důchodů, slev na děti a dalších sociálních vymoženostech.

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

KLDR otestovala další raketu, neúspěšně. Trump: Jde o nerespektování Číny

/VIDEO/ Raketa středního doletu, kterou v sobotu brzo ráno vypustil v době zostřené mezinárodní situace na Korejském poloostrově režim diktátora Kim Čong-una, skončil neslavně. Byl to již třetí test rakety v tomto měsíci. Letos, od chvíle, kdy se americkým prezidentem stal Donald Trump, se jedná už o devátou zkoušku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies