Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Satelitní mýto: kdo bude platit?

ČR - Plánované zpoplatnění dalších kilometrů silnic může zdražit zboží a služby. Na tyto náklady bude mít vliv i způsob, jakým bude stát provoz aut nakonec kontrolovat.

22.8.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Mýto mají automobily nad 3,5 tuny v blízké budoucnosti platit nejen na dálnicích a rychlostních silnicích, ale také na komunikacích nižších tříd. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se bude vybírat satelitní technologií. Otázkou je, zda tento systém je k tomu vhodný. Zastánci rozšiřování mýta rádi opakují, že těžká doprava se pak dostane zpět na dálnice. Zapomínají však na jed­nu zásadní věc, a tou je systém výpočtu.

Tvorba poplatků

„Výše tarifů se stanovuje podle konkrétního typu komunikace. Pro každý existuje omezení plynoucí z nařízení Evropské unie. Výše tarifů se přitom musí odvíjet od reálných nákladů na výstavbu, ale také na údržbu kilometru dané komunikace. Proto když máme na dálnicích průměrnou cenu pět korun za kilometr, na silnicích I. třídy je to méně než polovina a na silnicích nižších tříd to bude přirozeně ještě méně,“ vysvětluje systém výpočtu Karel Černý, obchodní ředitel společnosti Kapsch.

Z jeho slov vyplývá, že výše mýtného musí být z rozhodnutí Evropské unie na silnicích nižších tříd nižší než na dálnicích. Proto bude jízda mimo dálnice vždycky výhodnější, i když se zavede výběr mýta na všech komunikacích. Otázkou je, jaký může satelitní mýto tvořit zisk.

Podle ministerstva dopravy má přinést prostředky jednotlivým krajům na údržbu silnic. Nikde však není zaručeno, že tyto peníze půjdou skutečně na opravy.

Pro tento systém je rozhodující, že poloha vozu se udává pomocí satelitů. Ke spojení palubní jednotky s centrálou pak dochází přes síť některého z mobilních operátorů. Ze zisku se tedy musí ukrojit část, která jde na služby mobilním operátorům. Kromě toho bude zapotřebí zajistit širokou síť distribučních míst s nepřetržitým provozem pro mobilní jednotky, což určuje zákon. Náklady na provoz by přitom neměly přesáhnout třicet procent z vybrané částky (dle doporučení Bruselu).

To se v případě českého mýta pokrývajícího asi 1300 km dálnic a silnic I. třídy daří (provoz zajišťuje Kapsch), na rozdíl od slovenského, které je založeno na satelitní technologii a pokrývá zhruba 2400 kilometrů (provoz zajišťuje Sky Toll).

Na toto srovnání poukazuje řada odborníků. Větší pokrytí s sebou nese i vyšší náklady, a satelitní mýto navíc prodražují platby telekomunikačním operátorům. Další peníze stojí kontrola, kterou zajišťuje celní správa.

Vyšší náklady firem

Rozšíření mýta by navíc zvedlo náklady také menším podnikatelům. Jako příklad můžeme použít pekaře, který denně objíždí několik stálých odběratelů v okolí. Pokud mu k cenám pohonných hmot přibude ještě mýto, zdražení pečiva se neubrání.

Obavy z toho však nemá ministerstvo dopravy, jak dokazují slova mluvčího Jakuba Ptačinského: „Nemyslíme si, že zavedení mýta na silnicích nižších tříd by mělo vážný dopad na menší podnikatele. Současná situace není udržitelná, správa silniční sítě je nákladná a peníze musíme někde získat.“

Porovnání českého a slovenského systému výběru mýta zpracovalo pro Ministerstvo dopravy ČR Centrum dopravního výzkumu, které se zabývalo také možnostmi rozšíření mýta. Jeho pracovník Martin Hájek přitom přišel se zajímavým návrhem:

„Problém by řešilo časové zpoplatnění. Do palubní jednotky by se nahrála informace například o zaplacení mýta na rok, což by se dalo vždy snadno ověřit. Současně by odpadly vysoké náklady na provoz systému a poplatek by mohl být přijatelný i pro malé podnikatele.“

Časové zpoplatnění v řádu stovek korun ročně by na ceny přepravovaného zboží prakticky nemělo vliv. Jenže ministerstvo rozhodlo patrně jinak a satelitní mýto spustí.

Jak by mohla vypadat praxe, jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. V rámci testovacího provozu jsme se vydali na okresní silnici s vadnou palubní jednotkou. Netrvalo dlouho a vyrazilo za námi auto celní správy. Její zaměstnanci mají k dispozici zařízení, které palubní jednotky kontroluje dálkově, takže ta naše, registrovaná na jiný automobil, byla rychle odhalena. Jenže předjet nás na úzké a rozbité okresní silnici nebylo pro muže v uniformě nic snadného. Rozhodně si nemyslíme, že takový systém kontrol by přispíval k bezpečnosti silničního provozu.

Čtěte také: Dálniční známka bude jedna z nejdražších v Evropě

MILAN JIROUŠ

22.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Karolína Plíšková na Roland Garros.
20

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Martin Kratochvíl.
6

Týdenní zkrat: Pojistka na blbost

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady. 

Zakladatel Microsoftu objevil v Pacifiku americký křižník potopený před 72 lety

Těžký křižník USS Indianapolis pohřbily vlny Tichého oceánu v samém závěru druhé světové války. Osud bezmála 1200 mužů na palubě zpečetilo torpédo vystřelené z japonské ponorky na konci června 1945. Jeho příběh dnes díky týmu Paula Allena, spoluzakladatele Microsoftu, znovu ožívá.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení