VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sedm z deseti Čechů dostává pod stromeček peníze

Praha – Peníze pod stromečkem někdy našlo nebo je pravidelně dostává téměř sedm z deseti Čechů. Nejčastěji si je obdarovaní ukládají na horší časy. Zhruba stejný počet, asi třetina, peníze využije k povánočním nákupům, na chod domácnosti anebo si koupí něco jen tak pro radost. Vyplývá to z průzkumu investiční společnosti Pioneer Investments.

24.12.2015 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Luboš Hájek

Těch, kteří peníze k Vánocům darují, je však méně, necelých 40 procent. Další pětina o tom uvažuje. Nejčastěji se finanční dary pod stromečkem objevují v podobě vhodně zabalené hotovosti a poukazů na zboží či služby.

Svým blízkým dává k Vánocům finanční dárek každoročně 10,5 procenta Čechů. Tento trend roste s věkem a pravidelně penězi obdarovává až pětina lidí ve věkové skupině 45 až 60 let. Více než čtvrtina dotazovaných pak finance jako vánoční dárek dala minimálně jednou a další pětina nad tím uvažuje. Čtyři z deseti respondentů by peníze pod stromeček nikdy nedali.

Pokud Češi peníze pod stromeček dávají, pak většinou v podobě vhodně zabalené hotovosti (74 procent) nebo ve formě poukazu na výběr zboží nebo služby (47 procent). Hotovost je přitom doménou spíše starší generace, zatímco dárkové poukazy mají v oblibě mladší lidé. Jen malá část uvedla, že finanční dar svým blízkým dala v jiné formě, například v cenných papírech (dvě procenta), investičních slitcích z drahých kovů (tři procenta) či v podobě nově založeného spořicího či investičního produktu se vstupním vkladem (1,7 procenta).

„Přestože řada lidí nevnímá peníze pod stromečkem jako osobní dárek, z průzkumu vyplynulo, že tuto formu volí poměrně vysoké procento oslovených Čechů. Často jde o model, kdy prarodiče či rodiče dospělých dětí volí variantu hotovosti pod stromečkem, protože si netroufají vybrat dárek sami. Jak data ukazují, u obdarovaných nepřevládá jednoznačná preference, na co peníze využívají. Protože jde v podstatě o neočekávaný příjem navíc, řada z nich jej ukládá na horší časy," uvedla ředitelka marketingu Pioneer Investments ČR Dana Kryńska.

Ještě výrazně více je těch, kteří pod stromečkem peníze nacházejí. Nějaký finanční vánoční dar dostaly dvě třetiny Čechů, každoročně přitom více než třetina, nejčastěji pak lidé z nejmladší generace do 30 let (44 procent). Z těch, kteří peníze k Vánocům nikdy nedostali, by takový dárek nevadil 15 procentům. Zbývajících 18 procent by o takový dárek ani nestálo.

Autor: ČTK

24.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Zeman ve sněmovně. 21.2.2016
1 4

Nevěřte zeleným fanatikům, vyzval poslance Zeman

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies