VYBERTE SI REGION

Šéf Budějovického Budvaru Jiří Boček: Zakládáme si na tom, že nešidíme suroviny

České Budějovice - Málokterý český pivovar umí elegantně a poctivě skloubit dodržování výrobních tradic předků s moderními technologiemi nové doby. Takovým pivovarem určitě je národní podnik Budějovický Budvar, který pěnivý mok vaří už více než jedno století.

6.5.2015 5
SDÍLEJ:

Jiří Boček.Foto: Budějovický Budvar

Letos 15. dubna uplynulo 120 let ode dne, kdy se uskutečnila ustavující valná hromada akcionářů Českého akciového pivovaru v Českých Budějovicích, přímého předchůdce dnešního Budvaru. První várka budvarského piva spatřila světlo světa 7. října 1895. V čele pivovaru, který dal světu jednu z nejznámějších českých značek, stojí jako ředitel Jiří Boček.

Ten připomíná, že České Budějovice, které byly před 750 lety založeny jako královské město, dostaly od svého zakladatele Přemysla Otakara II. do vínku dekret na právo várečné.

„Jsme hrdí na to, že pokračujeme v sedmisetpadesátileté tradici vaření originálního budějovického piva pod značkou Budweiser Budvar. O tuto tradici pečujeme a uchováváme ji pro příští generace," řekl Jiří Boček. „Při výrobě našeho piva dodržujeme osvědčené řemeslné postupy, používáme výhradně původní suroviny a vaříme ho pouze v Českých Budějovicích. I proto se naše pivo může pyšnit chráněným zeměpisným označením," dodal Jiří Boček.

Pivo z Budějovického Budvaru je podle něho unikátní. „Zakládáme si na tom, že nešidíme suroviny," zdůraznil ředitel pivovaru. Podnik postavil svou nedávnou reklamní kampaň na několika principech se slovíčkem NE: ne nahrazování surovin, ne licenční výrobě mimo České Budějovice, ne zkrácení unikátních 90 dnů ležení, ne prodeji vlastního jména mnohem silnějším konkurentům.

Při výrobě piva v Budvaru čerpají vodu z artéského vrtu, který je 303 metrů hluboký. Tato voda je tak čistá, že není potřeba ji před vařením piva upravovat. Velmi pečliví jsou budvarští pivovarníci při použití sladu.

Výběr sladu

„Vybíráme slad, který pochází pouze z Moravy a pouze z českých odrůd ječmene," uvedl Jiří Boček. Další hýčkanou surovinou je chmel. Zásadně se jedná o odrůdu poloraného červeňáku ze Žatce. „K úplné dokonalosti našeho produktu vedou kvasinky. Máme vlastní chráněný kmen, který si tady v pivovaru kultivujeme a využíváme ho na výrobu," vysvětlil ředitel.

Doplnil ještě dva důležité faktory, které rozhodují o jakosti a zmíněné unikátnosti budvarského piva. Výrobní proces sází na ověřené technologické postupy, které se osvědčily po staletí. Používají je tu dodnes, i když třeba na moderním zařízení. Další věcí, která se v Budvaru nepodceňuje, je řemeslo a um řemeslníků, kteří se na výrobě piva podílejí.

Úspěch Budvaru

Od roku 1990 zvýšil Budvar výrobu piva na trojnásobek a daří se mu i v dalších oblastech. Co stojí za těmito úspěchy? „Zaprvé jsme i přes všechny změny stále věřili v naši značku. Dále jsme nepřestali věřit v kvalitu a konkurenceschopnost našich produktů. Nezahodili jsme ani originalitu budějovického piva. Naučili jsme se také věřit svým schopnostem. Naše firma je trochu odlišná tím, že řada lidí zde pracuje většinu svého produktivního života. Na těchto lidech oceňuji schopnost se rozvíjet a být loajální k firmě a ke značce," řekl už dříve pro Deník Jiří Boček.

Ředitel Budějovického Budvaru zdůrazňuje, že pivo v České republice je jednoznačně národním nápojem. „Náš podnik je národní. V tom se snoubí hrdost národní podnik a české pivo. Hodně piva vyvážíme. Jsme zpracovatelé českých surovin, českých materiálů, českých služeb a vyvážíme konečný výrobek. Z hlediska exportu je to úžasná komodita," míní Jiří Boček. V loňském roce Budvar vyvezl do 70 zemí světa 56 procent své produkce, která dosáhla 1,457 milionu hektolitrů.

Vlajkovou lodí je tradiční světlý ležák Budweiser Budvar B:Original, ale Budvarským určitě nechybí odvaha ani na vaření originálních novinek.

Pivo z čerstvého chmele

Loni na podzim to byl Budweiser Budvar B:CRYO, který se vyrábí patentově chráněným postupem. Velice silné pivo vzniká vymrazováním vody v láhvi, z níž se pak čepuje speciálním zařízením. Pivovar dává na trh i sezonní piva např. tmavý ležák s višní B:CHERRY. Mimořádným výrobkem, který se expeduje na trh jen v omezeném objemu, je BUD B:Strong. Toto pivo se vaří z čerstvého chmele, leží 200 dní a výsledkem je lahůdka s jemnou hořkostí, bohatou chutí a 7,5 procenta alkoholu.

A kde vidí ředitel Jiří Boček cestu k úspěchu?

„V podnikatelském prostředí, jakým je rychloobrátkový byznys nebo výroba piva, která do tohoto sektoru patří, není možné si s úspěchem pohrávat dlouhodobě. Krátkodobě si ho lze vychutnat, ale potom je třeba dál trpělivě a důsledně pokračovat v hledání cesty k dalším úspěchům."

Autor: Luboš Dvořák

6.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO
Slávisté se radují z prvního gólu, který zařídil Muris Mešanovič

Slávisté po letech dobyli Letnou. Derby na Spartě vyhráli 2:0

Praha /FOTOGALERIE/ - Fotbalisté Slavie nečekaně vyhráli pražské derby na Spartě 2:0. Skóre šlágru 8. ligového kola otevřel v 62. minutě Bosňan Muris Mešanovič, který napravil neproměněnou penaltu z třetí minuty nastavení první půle, a v 79. minutě přidal pojistku Jaromír Zmrhal.

Odvrácená tvář potravinových doplňků

Jsou snadno dostupné a slibují úlevu od mnoha obtíží a problémů. Výrobci je prezentují jako „přírodní prostředky" a vzbuzují u klientely falešný pocit neškodnosti a bezpečí. Ve skutečnosti číhá v chabě regulovaných vodách trhu s potravinovými doplňky na konzumenty celá řada nebezpečí.

Brabec dá na sucho další tři miliardy, předloží i akční plán

Praha - Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) chce na boj proti suchu do konce roku dát další tři miliardy korun. Možnosti jejich čerpání vyhlásí prostřednictvím výzev. Brabec to dnes řekl v diskusním pořadu ČT Otázky Václava Moravce. Od roku 2014 se na sucho podle ministra z evropských fondů již tři miliardy korun vydaly. Brabec také chce do konce roku předložit vládě Národní akční plán adaptace na změnu klimatu, který bude obsahovat 400 úkolů, které by měly pomoci zmírnit dopady klimatických změn v ČR.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies