VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf Českých drah: Miliardový převod nádražních budov je připravený k 1.červenci

Praha - Dlouho připravovaný převod nádražních budov z majetku státních Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) je připravený k 1. červenci letošního roku. Celkem by dopravce za prodej budov a pozemků mohl získat šest až sedm miliard korun, řekl generální ředitel ČD Dalibor Zelený. Převod majetku mezi státními firmami posvětila vloni rada ekonomických ministrů. Jednoznačnou podporu v novém kabinetu ale doposud nemá.

13.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Dohoda mezi správou železnic a Českými drahami zatím představuje pouze soupis pozemků a budov, které se mají mezi oběma institucemi převést. "V žádném případě nemůžeme potvrdit informaci, že je převod schválen ministerstvem dopravy," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Ministerstvo dopravy se podle něj nyní s materiálem seznámí a následně vytvoří informační materiál pro vládu.

Na převodu majetku podle Zeleného pracovaly obě státní firmy poslední čtyři měsíce. Zbývá tak jen se souhlasem vlády vybrat soudního znalce, který definitivně stanoví hodnotu 1541 budov a pozemků, které by měly přejít z majetku dopravce na společnost spravující železniční infrastrukturu. Platnost takovéhoto znaleckého posudku je jeden rok. Před zpracováním je proto nutné, aby vláda definitivně potvrdila, že dlouho připravovaný převod podporuje.

Konkurence hrozí žalobou

Samotná transakce má totiž řadu odpůrců v podobě konkurenčních soukromých dopravců. "Pokud se tak stane, okamžitě podáme žalobu na krajský soud a podnět k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře," řekl majitel Student Agency Radim Jančura. Dráhy by proti ostatním dopravcům byly zvýhodněné tím, že stát fakticky za miliardy korun prodává jiné státní organizaci majetek, který už fakticky vlastní.

České dráhy naopak v odprodeji nádraží za odhadní cenu nedovolenou státní podporu nevidí. Pokud by společnost souhlasila s převodem majetku na správu železnic bezúplatně, jak ji požaduje Jančura, jednalo by vedení dopravce v rozporu s požadavkem péče řádného hospodáře a fakticky tím z akciové společnosti vyvedlo značný majetek.

SŽDC v rozpočtu potřebné peníze nemá

Proti uskutečnění transakce ještě v letošním roce hovoří navíc fakt, že samotná Správa železniční dopravní cesty v rozpočtu potřebné peníze nemá a rovněž s transakcí nepočítá ministerstvo financí.

Peníze získané za nepotřebná nádraží chtějí ČD použít pro nákup nových železničních vozidel. Z prodeje by se tak například mělo financovat sedm rychlostních jednotek Railjet, které by od poloviny letošního roku měly začít vozit cestující mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem.

Nádraží zůstala majetkem ČD po transformaci státní organizace České dráhy na konci roku 2002, kdy se od sebe oddělil dopravce a správce železniční infrastruktury, do jehož majetku přešly koleje. Dopravce se chce zdarma nabytého majetku zbavit mimo jiné i proto, že jej správa mnohdy nevyužívaných a v řadě případů i památkově chráněných objektů nadmíru zatěžuje. Mezi nádražními budovami, o jejichž prodeji se uvažuje, nejsou ta nejlukrativnější nádraží v centru velkých měst, jako jsou například pražské hlavní a Masarykovo nádraží.

Autor: ČTK

13.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies