Chemické družstvo Druchema zaměstnávalo v dobách své největší slávy před rokem 1989 na dva tisíce lidí v závodech po celé republice. Firma, z jejíchž linek dodnes sjíždí v současnosti již retro značky, jako je lepidlo Herkules, barva na vajíčka OVO nebo lyžařské vosky Skivo, letos slaví 65 let své existence.

Podnik, který si i dnes drží charakter družstva, se musel vyrovnat s přechodem z plánované na tržní ekonomiku, což se mu podařilo. Před deseti lety ale balancoval na hraně bankrotu. Proto do firmy v roce 2006 přišel jako krizový manažer Jiří Daněk, který měl za sebou bohaté manažerské zkušenosti například z Chemapolu.

„Jednak veškeré obchodní aktivity byly na velkém sestupu a podnik za sebou vláčel dluhy z minulosti, které mohly být opravdu fatální. Šlo například o nedořešené restituční spory," vysvětluje Daněk v rozhovoru pro Dotyk.cz. „Mým jediným zadáním a úkolem tedy bylo Druchemu z této situace vytáhnout," dodává.

Šéf Druchemy Jiří DaněkAutor: Jan Rasch

Recept byl poměrně drastický – Jiří Daněk musel vyměnit celý vrcholný a většinu středního managementu, propustil polovinu lidí na současných přibližně 70 zaměstnanců. Ale dnes, když Druchema potřebuje nabírat nové lidi, je to pro ni stále složitější.

„Nedá se říct, že se nám lidi nehlásí na naše inzeráty. Ale podle mě ¾ lidí nechtějí jít do práce. Oni se přihlásí zřejmě jen kvůli razítku pro úřady, ale ve finále těch lidí, kteří chtějí dělat, je skutečně zlomek. A to je opravdu celorepublikový problém," popisuje současnou situaci na trhu práce.

Snižování ztráty

Firma také pod jeho vedením oživila své tradiční značky, se kterými se stále setkáváme v obchodních řetězcích, vlajkovou lodí je nyní kromě barvy na vajíčka OVO její lepidlo Herkules, které zaujalo například Tesco, jenž je prodává i v zahraničí. I díky tomu všemu Druchema postupně snižuje ztrátu, kterou Daněk před deseti lety v rámci hloubkovému auditu objevil.

„Hloubkový audit odhalil ztrátu převyšující 50 milionů korun. Ztrátu postupně snižujeme, dnes jde o nějakých 20 milionů korun," vypočítává.

Vy jste letos v Druchemě oslavil kulatých 10 let. Za příliš dobrých okolností jste ale do firmy nepřicházel...

Do Druchemy jsem nastoupil v roce 2006 jako krizový manažer s tím, že situace podniku nebyla v té době vůbec dobrá. Jednak veškeré obchodní aktivity byly na velkém sestupu a podnik za sebou vláčel dluhy z minulosti, které mohly být opravdu fatální. Šlo například o nedořešené restituční spory. Mým jediným zadáním a úkolem tedy bylo Druchemu z této situace vytáhnout.

A jaké konkrétní kroky jste tedy provedl?

Hned po příchodu jsem si udělal základní obrázek o stavu firmy a naprosto zásadní pro mě bylo vyměnit celý management. Prakticky byl vyměněný celý vrcholový management, ale i naprostá většina středního managementu. Bylo tedy potřeba udělat zásahy jak do organizace, tak samozřejmě i do finanční oblasti.

Firma byla hodně orientovaná na výrobu, která byla dobře organizovaná, zatímco obchod měl na starost v podstatě jen jeden člověk.

Jedním z hlavních kroků bylo v podstatě od základu vybudovat nový obchodní a marketingový tým. To tu v minulosti v podstatě neexistovalo. Firma byla hodně orientovaná na výrobu, která byla dobře organizovaná, zatímco obchod měl na starost v podstatě jen jeden člověk.

„Veškeré obchodní aktivity byly na velkém sestupu a podnik za sebou vláčel dluhy z minulosti," vrací se Jiří Daněk do doby před deseti lety.Autor: Jan Rasch

A marketingový tým se tedy začal starat o nové podoby dnes již legendárních produktů Druchemy, jako je lepidlo Herkules či barva na vajíčka OVO?

Ano, marketingový tým v první fázi pracoval na novém designu výrobků, který byl tehdy na úrovni 70., či maximálně 80. let minulého století. Postupem času prošly výraznou obnovou tak, aby získaly tvář, která bude na pultech či v regálech prodávat.

Dva roky po vašem nástupu naplno propukla ekonomická krize. Ta vám asi také udělala nějaké ty vrásky na čele?

Naopak jsme měli velkou výhodu v tom, že už na konci roku 2006 jsme zde zavedli poměrně tvrdý krizový režim, který nám v době nástupu ekonomické krize dal velký náskok před konkurencí. Už dva roky jsme totiž měli nastavené krizové procesy, které konkurence v době krize musela hledat a zavádět je.

Jsme jedna z mála firem v Evropě, která umí daktyloskopické fólie používané pro snímání otisků prstů.

Druchema je, jak už bylo zmíněno, známá především svými značkami, jako je lepidlo Herkules, barvy na vejce OVO, vosk na lyže Skivo, autokosmetika Tempo a takto bych mohl jmenovat ještě dlouho. Vaše produkce tedy končí jen v domácnostech, do jiných segmentů nekoukáte?

Výrazně přes 90 procent naší produkce opravdu končí v domácnostech u spotřebitelů. Děláme ale i ryze speciální věci, které se tomuto vymykají a do obchodní sítě vůbec nejdou. Jsme například jedna z mála firem v Evropě, která umí daktyloskopické fólie používané pro snímání otisků prstů. To už jsou ale státní zakázky a jde tak o zcela jiný typ byznysu.

Druchema se musela vyrovnat i s nástupem konkurence. Kde spatřujete své výhody?

Druchema měla vždy velkou výhodu v obecném povědomí značek, které dělala přes 40 let. Problém byl ten, že tyto značky dlouhou řadu let neměly žádnou marketingovou podporu a pomalu upadaly v zapomnění. Proto jsme je chtěli oživit. První v hledáčku byly tradiční značky, které jste zmiňoval.

A ta první značka, na kterou jste se zaměřili, byla jaká?

Bylo to OVO. Před deseti lety jsme měli jen několik výrobků této produktové řady, přičemž tržby z prodeje se pohybovaly v řádech jednotek milionů. Dnes má produktová řada 35 výrobků a dělá tržby v řádech desítek milionů ročně. A to si uvědomte, že jde o sezonní produkt. Velikonoce jsou jen jednou za rok, s čímž samozřejmě nic neuděláme.

Omladili jste i lepidlo Herkules...

Tato řada byl předloni a loni totálně redesignovaná. Nedošlo ale jen k úpravě vzhledu, ale i k modernizaci receptur. Za účelem vyšší efektivity jsme pořídili i nové výrobní a plnící linky.

Obaly máme nyní speciálně dělané pro Druchemu, vše na bázi výhradních forem. Jde stále o klasickou žlutočervenou barvu, která je pro Herkules typická od jejího vzniku. Marketingově už to ale pojímáme jinak. Na každém balení jsou také „panáčci", kteří se prolínají ve všech marketingových kampaních.

„Například máme Herkules určený pro kutily, Herkules Mizím, Herkules pro kluky a holky, prodáváme jej i v setech a podobně," říká šéf Druchemy Jiří Daněk.Autor: Jan Rasch

A Herkules se dočkal i nových produktových řad...

I když se stále jedná především o klasické lepidlo určené do domácnosti, rok od roku se snažíme jeho řadu rozšiřovat. Například máme Herkules určený pro kutily, Herkules Mizím, Herkules pro kluky a holky, prodáváme jej i v setech a podobně.

S restrukturalizovanou řadou Herkules ale v podstatě začínáme. V plné síle byl uvedený na trh v loňském roce, teď se mu v následujících dvou třech letech chceme intenzivně věnovat. Již nyní jde určitě o jednu z našich vlajkových lodí.

V každém případě nám omlazení této značky zaznamenalo velký obchodní úspěch a jde tak o další silnou nohu firmy. Dva roky po sobě jsme například vyhráli volbu spotřebitelů, kde jsme porazili renomované nadnárodní firmy, které na trhu působí. Jeden rok jsme dokonce získali absolutně největší počet hlasů.

Obchodní úspěch lze dokládat i na tom, že například obchodní řetězec Tesco si Herkules vybral jako produkt, který prodává i v rámci své sítě v zahraničí.

A co tradiční Skivo, to stále přežívá?

Je pravda, že zimy jsou pro Skivo opravdu tristní, jelikož na české hory se vzhledem k počasí jezdíme v posledních letech hlavně opalovat. Takže u této značky se držíme při zemi a ani není naší ambicí konkurovat Swixu či podobným profesionálním voskům. Ale zase, jde o dobrou značku např. pro rodinnou turistiku, mládežnické aktivity apod.

Takže Skivo v propadlišti dějin nezmizí?

Jedná se o kvalitní produkt, určitě tedy nepočítáme s ukončením jeho výroby. Víme, že i některé profesionální týmy na něm trénují, pro závody ale pak vyžívají konkurenční značky.

Klíčový je tedy pro vás i dnes český zákazník?

Určitě. Našimi hlavními trhy jsou Česko a Slovensko. Exportní aktivity ale máme také, především na trzích EU. Jde například o německy mluvící země nebo o Polsko. Pokud bych se měl vyjádřit v procentech, tak zhruba 80 procent naší produkce končí na česko-slovenském trhu.

„Zhruba 80 procent naší produkce končí na česko-slovenském trhu," říká v rozhovoru šéf Druchemy Jiří Daněk.Autor: Jan Rasch

Výrobní závody máte jen zde v Praze?

Ano, výrobu máme zde ve Strašnicích a provozujeme ještě jedno detašované pracoviště na druhém kraji Prahy, které se ale chystáme zavřít a letos bude přesunuto do Strašnic.

Proč jej uzavíráte?

Naše detašované pracoviště se nachází téměř, jak trošku s nadsázkou říkáme, v rodinném domě, dříve se tam dělaly i zmíněné daktyloskopické fólie, ale v roce 2014 jsme otevřeli novou linku zde ve Strašnicích. Probíhala tam i část výroby barev na velikonoční vajíčka, kterou nyní přesouváme také sem. Provoz pracoviště tedy již není efektivní a jde tedy v podstatě o šetření logistických nákladů. Ve Strašnicích máme volné kapacity a většina zaměstnanců přejde k nám.

Kolik vůbec máte zaměstanců?

Když jsem sem přišel, Druchema měla něco kolem 130 zaměstnanců. Ale byla zde velká přezaměstnanost, a proto jsem musel hodně míst seškrtat. Dnes máme stabilně něco kolem 70 zaměstnanců.

Po svém nástupu jsem ihned udělal hloubkový audit, který odhalil ztrátu převyšující 50 milionů korun.

A jak jste na tom, pokud jde o finanční čísla?

Po svém nástupu jsem ihned udělal hloubkový audit, který odhalil ztrátu převyšující 50 milionů korun. Ta měla být, ale nebyla vykazovaná. My jsme ji tedy v roce 2006 vykázali a od té doby si toto břemeno táhneme za sebou. Ztrátu postupně snižujeme, dnes jde o nějakých 20 milionů korun.

Pokud jde o tržby, zde nenastaly žádné velké výkyvy. Spíše jsme se zaměřili na efektivitu výroby. Například u Herkula jsme dnes schopni vyrobit 10 tisíc kusů za den, dříve jsme toto množství byli schopni zvládnout až za čtyři dny.

A když byste měl být konkrétní, například u tržeb?

Roční obrat se pohybuje kolem 100 milionů korun. Letos jej ale značně překročíme.

Co za zlepšením stojí?

Musím říct, že se nám obecně začalo dařit. Svůj podíl na tom má vydařená sezona značky OVO a velmi dobrá prodejní čísla vykazuje i Herkules. Zde jsme zúročili několik let intenzivní práce na modernizaci celé výrobkové řady a jsme rádi, že se kromě tuzemského trhu začínáme prosazovat i v zahraničí.

A když se podíváte do regálů obchodů, zjistíte, že se nepodbízíme cenou. Herkules nepatří k nejlevnějším lepidlům, ale ani k nejdražším, i když se pohybujeme v té horní cenové kategorii. Udržujeme si image kvalitní, a tedy i dražší značky.

Ekonomika roste, Druchemě se obchodně daří – vypadá to, že zažíváte dobré časy. Máte ale i nějaké problémy? Co třeba nyní všude omílané vyhledávání pracovníků. Pociťujete nedostatek pracovní síly na trhu?

Pociťujeme, jelikož zejména Praha má tyto problémy. Pokud jde o dělnické profese, tak když se vrátím do minulosti, do roku 2008 bylo těžké někoho sehnat. Poté se to pár let dařilo a nyní se opět dostáváme do situace před osmi až deseti let.

Podle mě ¾ lidí nechtějí jít do práce. Oni se přihlásí zřejmě jen kvůli razítku pro úřady.

Nedá se říct, že se nám lidi nehlásí na naše inzeráty. Ale podle mě ¾ lidí nechtějí jít do práce. Oni se přihlásí zřejmě jen kvůli razítku pro úřady, ale ve finále těch lidí, kteří chtějí dělat, je skutečně zlomek. A to je opravdu celorepublikový problém. Proto jsme tu i měli a máme ukrajinské dělníky, se kterými – musím říct – máme jen pozitivní zkušenosti.

„Základ legislativy je tvořený v Bruselu, kde dle mého názoru ji nemohli dělat lidé, kteří chemii někdy viděli," říká Jiří Daněk.Autor: Jan Rasch

A další neduhy v rámci české ekonomiky?

Co nám skutečně hází klacky pod nohy, jsou některé požadavky legislativy. V chemii je to opravdu zoufalé. Základ legislativy je tvořený v Bruselu, kde dle mého názoru ji nemohli dělat lidé, kteří chemii někdy viděli. A pokud, tak hodně z velké dálky. Mnohdy jde opravdu o nesmysly, které jsou však po nás, jednotlivých chemických výrobcích, naprosto striktně vyžadovány.

Můžete být konkrétnější?

Jde například o označování produktů. Povinných informací, které musí být na etiketě, je mnohdy tolik, že už se to vlastně ani nemá kam vejít. Navíc je problém se zařazováním chemických sloučenin. S tím si často nevědí rady ani samotní úředníci. Není to o tom, že by byli neochotní, prostě si jen sami nejsou jisti, co je správné. Stalo se nám, že na písemný dotaz nedostanete oficiální odpověď, pouze ústně vám někdo sdělí svůj soukromý názor, jak bychom možná měli takovou záležitost řešit.

Povinných informací, které musí být na etiketě, je mnohdy tolik, že už se to vlastně ani nemá kam vejít.

Výklad legislativy je tedy v tomto ohledu mnohdy velmi nejednoznačný. Někdy mě připadá, že se některá nařízení vymýšlejí jen proto, aby určitá skupina lidí měla co dělat. Ale to vše pramení z nařízení z Bruselu, ohledně českých orgánů jsme se nesetkali s tím, že by někdo chtěl znepříjemňovat život.