VYBERTE SI REGION

Šéf svazu stavebníků: Stavět něco za podnákladové ceny je cesta do pekel

Praha /ROZHOVOR/ - Na cenách a kvalitě staveb v Česku se negativně odráží úroveň politiků 
a úředníků. Neumějí ani pořádně připravit zadání, říká 
v rozhovoru pro Deník Václav Matyáš.

22.8.2013 4
SDÍLEJ:

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš Foto:

Stavebníci nyní žádají, aby stát u velkých staveb prováděl expertizy, které se u nás běžně dělaly před rokem 1989. Jak taková expertiza funguje?
Státní expertizu dělalo někdejší Federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj u takzvaných závazných úkolů státního plánu, šlo o významné stavby. 
My dnes navrhujeme, aby se to obnovilo u veřejných zakázek, hlavně v případě dopravní infrastruktury. Expertiza by měla být hlavně zájmem státu a sám jsem byl členem několika pracovních skupin, kde jsme zavedení expertiz opakovaně navrhovali. Dneska tady běží mediální debata o předražených dálnicích, ale problém už je v samotném zadání zakázky. Investor, v tomto případě rovná se stát, musí lépe zpracovat zadání, upřesnit, jaké vlastnosti musí stavba mít. To má přímou vazbu na výslednou cenu.

Pokud opakovaně navrhujete, aby se u důležitých staveb dělaly nejdříve detailní expertizy, proč na to nikdo neslyšel?
Pro nás to je naprosto nepochopitelné. My o problému nekvalitního zadávání zakázek mluvíme minimálně pět let. Skloňoval jsem na to na každém jednání o zákonech či rozpočtu. Změna nastala za ministra dopravy Dobeše (Pavla – dříve VV a Lidem – pozn.red.), kdy se po našem tlaku změnilo aspoň to, že by se expertiza měla dělat u dopravních projektů nad 300 milionů Kč. Je to nějaký pokrok, ale zároveň jde o to, jakou kvalifikaci mají úředníci, kteří posuzují velké projekty.

Jak kvalitní úředníci tam tedy 
z vašeho pohledu sedí?
Dlouhodobě říkáme, že nesmíme zapomínat na personální kvalitu či spíše nekvalitu. Za poslední tři roky jsme měli pět ministrů dopravy 
a každý si personální politiku dělal podle sebe. Úředníci, kteří měli nějaké zbytky profesionální úrovně, končí. Naposledy mě zarazilo nedávné odvolání Pavla Švagra z Českých drah, neznám totiž lepšího odborníka na dopravní infrastrukturu. Ale kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Když se tedy vrátím k té expertize, pokud ji nedělají kvalifikovaní lidé, není funkční. Nejvyšší kontrolní úřad nedávno zveřejnil srovnání cen dálnic. Mimo jiné se ukázalo, co už rovněž léta tvrdíme: že totiž cena stavby se neodvíjí až od fáze veřejné soutěže. Cenu prodražují už 
i „přednáklady" jako je výkup pozemku, územní a stavební řízení a různá odvolávání účastníků. Jen pro představu: tyto takzvaně nestavební náklady se na výsledné ceně podílí mezi 20 až 25 procenty. U některých staveb ještě více. Tak, jak se stát choval k výkupu pozemků, nahrávalo čirým spekulacím. Byla to živná půda pro korupci. My jako vzor plánování a přípravy staveb uvádíme Německo a musím bohužel konstatovat, že jsme nepoučitelní. Jestli nezačne stát na profesionální úrovni pitvat projekty, bude to špatně. Je vlastně ironií, že o to musejí žádat sami stavebníci.

Lidé v posledních dnech sledovali spor o rekonstrukci dálnice D1. Zajímavé je to hlavně proto, že stavaři nabídli ceny o 40 procent nižší, než stát předpokládal. Jak si to firmy mohou dovolit, rozpouštějí staré zisky?
Víte, já jsem dlouhá léta šéfoval Vodním stavbám, stavěl jsem Temelín a pak šéfoval českému Hochtiefu. Nebylo to vždy období konjunktury a růstu, třeba na sklonku devadesátých let nás citelně zasáhly vládní úsporné balíčky. Dnešní situace ovšem představuje neuvěřitelně prudký pokles financí na stavby. Meziročně propadáme o více než 30 procent. 
K obratu na trhu přitom nedojde dřív než v roce 2014 . 
Je to boj o přežití a firmy, které se chtějí udržet, jsou na hraně s cenami. Mně se to velmi nelíbí, probíráme to 
s kolegy a se šéfy stavebních firem. Podnákladová cena je totiž cestou do pekel. Velké firmy s ročním objemem zakázek kolem 15 až 20 miliard korun jsou při své ekonomické síle schopny se u individuálních projektů udržet ve hře i cenou, která nejenom že nevytvoří zisk, ale často jde pod náklady. Ale velký problém je to pro dodavatelské firmy, které jsou až za těmi velkými hráči, druzí, třetí v řadě. Je to pro ně likvidační. Pokud jde o stát a jeho zakázky, tak pokud bude vybírat jen podle ceny a ne podle ekonomické výhodnosti, je 
to špatně. Příkladů, kde se to odrazilo na kvalitě staveb, jsou desítky.

Autor: Jan Klička

22.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Mrazy v letošní zimě ještě zdaleka neskončily.
AKTUALIZOVÁNO
7

Česko svírá silný mráz. Noční teploty klesnou až k minus 20 stupňům

Zlatan Ibrahimovic z Manchesteru United se raduje z gólu.
10

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Lada chystá novou generaci legendární Nivy. Zůstane klasickým teréňákem?

Ruská terénní ikona pomalu spěje ke konci svého života. Podle nových zpráv bychom se totiž mohli zanedlouho dočkat zcela nové generace. Po více než 40 letech.

Světoznámé muzeum muselo narychlo vyrobit Trumpa, počítalo s Clintonovou

Pařížské muzeum voskových figurín Grévin dnes rozšířilo expozici o příštího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Muselo jej ale vytvořit v rekordním čase, pod vlivem průzkumů před listopadovými prezidentskými volbami v USA totiž s Trumpovým vítězstvím nepočítalo. Muzeum tehdy připravovalo figurínu jeho favorizované soupeřky Hillary Clintonové.

AKTUALIZOVÁNO

V zasypaném hotelu našli italští záchranáři už čtyři mrtvé

Už čtyři mrtvé nalezli dnes záchranáři v italském hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso, který zasypala lavina stržená středečním zemětřesením. Tři těla se podařilo vyprostit, čtvrté zůstává v troskách, informovala s odvoláním na policii agentura ANSA. Zkázu přežili nejméně dva lidé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies