VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf svazu stavebníků: Stavět něco za podnákladové ceny je cesta do pekel

Praha /ROZHOVOR/ - Na cenách a kvalitě staveb v Česku se negativně odráží úroveň politiků 
a úředníků. Neumějí ani pořádně připravit zadání, říká 
v rozhovoru pro Deník Václav Matyáš.

22.8.2013 4
SDÍLEJ:

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš Foto:

Stavebníci nyní žádají, aby stát u velkých staveb prováděl expertizy, které se u nás běžně dělaly před rokem 1989. Jak taková expertiza funguje?
Státní expertizu dělalo někdejší Federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj u takzvaných závazných úkolů státního plánu, šlo o významné stavby. 
My dnes navrhujeme, aby se to obnovilo u veřejných zakázek, hlavně v případě dopravní infrastruktury. Expertiza by měla být hlavně zájmem státu a sám jsem byl členem několika pracovních skupin, kde jsme zavedení expertiz opakovaně navrhovali. Dneska tady běží mediální debata o předražených dálnicích, ale problém už je v samotném zadání zakázky. Investor, v tomto případě rovná se stát, musí lépe zpracovat zadání, upřesnit, jaké vlastnosti musí stavba mít. To má přímou vazbu na výslednou cenu.

Pokud opakovaně navrhujete, aby se u důležitých staveb dělaly nejdříve detailní expertizy, proč na to nikdo neslyšel?
Pro nás to je naprosto nepochopitelné. My o problému nekvalitního zadávání zakázek mluvíme minimálně pět let. Skloňoval jsem na to na každém jednání o zákonech či rozpočtu. Změna nastala za ministra dopravy Dobeše (Pavla – dříve VV a Lidem – pozn.red.), kdy se po našem tlaku změnilo aspoň to, že by se expertiza měla dělat u dopravních projektů nad 300 milionů Kč. Je to nějaký pokrok, ale zároveň jde o to, jakou kvalifikaci mají úředníci, kteří posuzují velké projekty.

Jak kvalitní úředníci tam tedy 
z vašeho pohledu sedí?
Dlouhodobě říkáme, že nesmíme zapomínat na personální kvalitu či spíše nekvalitu. Za poslední tři roky jsme měli pět ministrů dopravy 
a každý si personální politiku dělal podle sebe. Úředníci, kteří měli nějaké zbytky profesionální úrovně, končí. Naposledy mě zarazilo nedávné odvolání Pavla Švagra z Českých drah, neznám totiž lepšího odborníka na dopravní infrastrukturu. Ale kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Když se tedy vrátím k té expertize, pokud ji nedělají kvalifikovaní lidé, není funkční. Nejvyšší kontrolní úřad nedávno zveřejnil srovnání cen dálnic. Mimo jiné se ukázalo, co už rovněž léta tvrdíme: že totiž cena stavby se neodvíjí až od fáze veřejné soutěže. Cenu prodražují už 
i „přednáklady" jako je výkup pozemku, územní a stavební řízení a různá odvolávání účastníků. Jen pro představu: tyto takzvaně nestavební náklady se na výsledné ceně podílí mezi 20 až 25 procenty. U některých staveb ještě více. Tak, jak se stát choval k výkupu pozemků, nahrávalo čirým spekulacím. Byla to živná půda pro korupci. My jako vzor plánování a přípravy staveb uvádíme Německo a musím bohužel konstatovat, že jsme nepoučitelní. Jestli nezačne stát na profesionální úrovni pitvat projekty, bude to špatně. Je vlastně ironií, že o to musejí žádat sami stavebníci.

Lidé v posledních dnech sledovali spor o rekonstrukci dálnice D1. Zajímavé je to hlavně proto, že stavaři nabídli ceny o 40 procent nižší, než stát předpokládal. Jak si to firmy mohou dovolit, rozpouštějí staré zisky?
Víte, já jsem dlouhá léta šéfoval Vodním stavbám, stavěl jsem Temelín a pak šéfoval českému Hochtiefu. Nebylo to vždy období konjunktury a růstu, třeba na sklonku devadesátých let nás citelně zasáhly vládní úsporné balíčky. Dnešní situace ovšem představuje neuvěřitelně prudký pokles financí na stavby. Meziročně propadáme o více než 30 procent. 
K obratu na trhu přitom nedojde dřív než v roce 2014 . 
Je to boj o přežití a firmy, které se chtějí udržet, jsou na hraně s cenami. Mně se to velmi nelíbí, probíráme to 
s kolegy a se šéfy stavebních firem. Podnákladová cena je totiž cestou do pekel. Velké firmy s ročním objemem zakázek kolem 15 až 20 miliard korun jsou při své ekonomické síle schopny se u individuálních projektů udržet ve hře i cenou, která nejenom že nevytvoří zisk, ale často jde pod náklady. Ale velký problém je to pro dodavatelské firmy, které jsou až za těmi velkými hráči, druzí, třetí v řadě. Je to pro ně likvidační. Pokud jde o stát a jeho zakázky, tak pokud bude vybírat jen podle ceny a ne podle ekonomické výhodnosti, je 
to špatně. Příkladů, kde se to odrazilo na kvalitě staveb, jsou desítky.

Autor: Jan Klička

22.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Martin Schulz
1

Pohledem Tomáše Procházky: Volby jako koupě auta

Lednické lázně. Iustrační foto.
17

Česko bude mít už 35. lázně. Navzdory byrokracii

Živnostníci: Zákon zaspal v 90. letech. Chceme nový

Méně papírování slibuje novela živnostenského zákona. Podle podnikatelů přinese jen kosmetické změny.

Provozovatel kiosku u Pekla skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Polná na Jihlavsku hledá nájemce bufetu v rekreačním a sportovním areálu u rybníka Peklo. Současný provozovatel bufetu skončil, dle vyjádření starosty kvůli elektronické evidenci tržeb (EET).

Úřad zaplnili "mrtvolami". Upozornili tak na chvaletickou elektrárnu

/FOTOGALERIE/- Zaměstnanci krajského úřadu narazili včera cestou do práce na nečekanou překážku. Ve vestibulu bývalé reálky, kde úředníci sídlí, museli překračovat „mrtvoly" u kouřící makety chvaletické elektrárny. Konal se zde totiž společný happening spolku Zastavme elektrárnu Chvaletice a hnutí Limity jsme my.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies