VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Seznamte se, legendární Velorex je zpátky

Praha - Po šedesáti letech se na české silnice vrací tříkolka Velorex, nově nazvaná „Velor­x­trike“. Deník jako první přináší jeho podobu

1.3.2010 1
SDÍLEJ:

velorex - ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Šrubař

Zadlužil se, musel prodat rodinné cennosti, ale jeden ze svých snů dotáhl do konce.

Pavel Brída, majitel společnosti Motoscoot, se rozhodl po šedesáti letech vrátit na silnice legendární tříkolku Velorex.
I když Velor­x­trike, jak se nástupce Velorexu nově jmenuje, má mít svou světovou premiéru až 10. března na veletrhu v Brně, Deníku se podařilo zjistit jeho podobu už nyní.
Na první pohled je z nich patrné, že cíl, jaký si otec myšlenky vytyčil, bude skutečně splněn. Nový Velor se opravdu nápadně podobá legendárnímu Velorexu, který se mimo jiné proslavil ve filmu „Vrchní, prchni!“ s Josefem Abrhámem v hlavní roli.

Podobné detaily

Druhý pohled ovšem nenechá nikoho na pochybách, že spíše než o vozítko pro invalidy jde o sportovní náčiní. Neklamným důkazem jsou široká kola, která jsou stejně jako u své předlohy drátěná, či mohutné výfuky v zadní partii Veloru. Agresivitu tříkolky podtrhují vystupující prahy či mohutné sací otvory, které jsou opět na stejném místě, jako je měl před šedesáti lety vyráběný Velorex.

„Proč jsem si vzal za vzor starý Velorex? Je to jediné auto – neauto a motorka – nemotorka. Zkrátka je to takový hybrid na našich cestách a spíše inklinuje k motocyklu … My se zabýváme hlavně motocykly, a to už od roku 1992,“ vysvětluje otec projektu Pavel Brída a pokračuje: „Chtěl jsem udělat něco, co by mohlo aspoň v něčem navazovat na retro a mělo z větší části komponenty z motorky. Nechtěl jsem se pouštět do nějakého vývoje auta, takové firmy už u nás existují, takže jsem šel svojí vlastní cestou.“

Těžká cesta

Na kolik vývoj Veloru přišel, konstruktér nechce prozradit. Sám ale přiznává, že to bylo více, než čekal. „Přece jen je to mnohem náročnější projekt, než postavit motorku na dvou kolech,“ komentoval těžkosti projektu.

Brída si musel vzít úvěr od banky, musel rozprodat částečně rodinnou sbírku hodinek i několik kusů motocyklů-veteránů, které sám sbírá. „Nechtěl jsem na Veloru šetřit. Prostě musel být dotažen do maximálního konce, se všemi detaily, včetně náročného a drahého chameleonského laku,“ zdůrazňuje Pavel Brída.

Cena? Tajná!

Nástupce Velorexu – Velor-x-trike – nebude žádný levný špás. Přesnou cenu firma Motoscoot zveřejní až během slavnostního odhalení v Brně.
Jde totiž o kusovou výrobu za použití těch nejmodernějších materiálů, jako je karbon a kevlar. První model bude pohánět motor z motocyklu Honda CB 1300, ale už teď se mluví o mnoha variantách, které bude moci z velké míry ovlivnit sám zákazník. Homologací totiž projde každý vyrobený kus individuálně jako stavba.

Jak bude vypadat nový hadraplán

„Brída měl vlastně dvě možnosti, jakou cestou se ubírat. Buď udělá stejnou věc, ale dá jí o trochu silnější motor, nebo to předělá z gruntu tak, jak to třeba udělal Volkswagen se svým legendárním broukem,“ uvedl motocyklový novinář Ondřej Hrůza.

Jen pro někoho

Mnoho fandů motorismu dozajista napadne, proč se Motoscoot vydal cestou exkluzivnosti, proč Velor není jako kdysi Velorex lidovým vozítkem?

„Myslíte si, že by někdo dokázal nový Velorex vyrobit v ČR a schválit, aby byl za 70–100 tisíc? To prostě nejde. Aby se vám v dnešní době zaplatily všechny homologace a úřednická razítka, samotná výroba, komponenty, formy, muselo by se jednat o desetitisícové série a na to moje malá firma nemá sílu,“ zdůvodňuje Brída.

Přestože nový Velor doposud nikdo neviděl, o zákazníky již má postaráno. Největší prodeje se plánují v USA a jeden z prvních Velorů poputuje na Slovensko. Zájem projevili i motocykloví fandové v Rusku a v dalších zemích.

Autor: Vojtěch Janda

1.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Ilustrační foto
22

V USA zemřel hráč PC her během 24hodinového herního maratonu

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Na tiskovku Bílého domu nepustili novináře řady významných médií

Bílý dům dnes zakázal zpravodajům několika významných amerických médií vstup na tiskovou konferenci prezidentského mluvčího Seana Spicera. Oznámil to list The New York Times. Podle amerického deníku jde o událost, která je ve vztazích mezi kanceláří prezidenta USA a médii zcela mimořádná.

Ruská loď dopravila na ISS nový skafandr, klobásky, kaši i filmy

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dnes přistála ruská nákladní loď Progress MS-05. Loď se po osmačtyřicetihodinovém letu připojila k ISS automaticky, uvedl zpravodaj agentury Interfax ze střediska řízení letu v Koroljovu u Moskvy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies