Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sháníte finance? Zkuste leasing

ČR - Prodejny, hotely, průmyslové objekty. To vše si můžete pořídit i alternativně.

17.10.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martina Kučábová

Úvěr, nebo raději leasing? V případě aut, strojů a technologických zařízení je leasing už dlouhá léta plnohodnotnou alternativou financování. Ale že by se hodil i pro investory a developery?

„Proč ne?“ odpovídá na tento dotaz otázkou Petr Fišer, předseda výboru pro leasing nemovitostí České leasingové a finanční asociace. Jak tvrdí, tato forma financování investičních objektů poskytuje firmám řadu výhod.

Kvalita projektu

Jeho předností je zejména nižší požadavek na vlastní kapitál zákazníka. Důležitým prvkem je však i financování založené na kvalitě projektu, tedy nikoliv na bonitě klienta. Plusem je také poskytování komplexních služeb, zejména v případě výstavby nových objektů. Opomenout nelze ani skutečnost, že leasingové společnosti akceptují i vyšší riziko konkrétního obchodního případu, než by tomu bylo u bank. „Je to dáno tím, že po celou dobu financování zůstává leasingová společnost vlastníkem nemovitosti. To umožňuje firmám uskutečnit i takové plány, na jejichž financování by jinak neměly prostředky,“ říká Fišer.

Některé projekty jsou totiž natolik atraktivní, že na vlastní zdroje nemají leasingové společnosti téměř žád­né požadavky.

„V případě obchodních center se vlastní vklad developera blíží nule, často stačí, aby vlastnil pozemek,“ upřesňuje Fišer. Leasingové společnosti se na rozdíl od bank na žádost o poskytnutí peněz nedívají z hlediska bonity klienta, ale posuzují bonitu projektu. Takový přístup pak umožňuje požadovat od zájemce nižší vstupní kapitál, nebo dokonce financovat nemovitost kompletně. V případě problémů se splátkami tak leasingová společnost nemusí přistupovat k uplatnění zástavního práva. Naopak, společně se zákazníkem pak hledá alternativy, jak mu nemovitost zachovat.

Vhodné objekty

V roce 2010 bylo v České republice leasingem financováno dvaatřicet nemovitostí za 2,14 miliardy korun (viz infobox). Kromě toho bylo uzavřeno dalších dvanáct smluv, které ve statistikách za rok 2010 nejsou započteny, protože k fyzickému předání staveb došlo až letos.

Stejně jako v minulých letech byly takto financovány především prodejny, hotely a průmyslové objekty. Období recese se podepsalo také na trhu s nemovitostmi. V některých oblastech zaznamenal tento trh propad až pětasedmdesát procent. To mělo vliv také na poptávku po leasingu nemovitostí, který v meziročním srovnání zaznamenal v loňském roce třetinový pokles. Čísla o vývoji v ekonomice však naznačují, že pozvolna dochází k obratu.

Dle toho lze očekávat, že poptávka po nemovitostech, které na průmysl přímo navazují (a tím i po jejich financování), se bude zvyšovat.

Týká se to například logistických center, z nichž začaly mít finanční ústavy v době krize obavy. Po období rozmachu o ně přestal být zájem a správcové jen těžce získávali nové nájemce. „Tehdy se naplno ukázala síla leasingových společností jako majitelů. Díky své stabilitě nemusely uplatnit zástavní právo ani v těch nejkrutějších časech,“ tvrdí Fišer.

Pro leasingové společnosti je to dobrý signál, aby se tímto segmentem opět zabývaly.

Co možná nevíte

- V roce 2010 byly v Česku do leasingového užívání dány nemovitosti v pořizovací ceně 2,14 miliardy korun.
- Členské společnosti České leasingové a finanční asociace z toho poskytly prostředky za 1,9 miliardy korun.
- Do finančního leasingu bylo v loňském roce předáno 25 nemovitostí, do operativního leasingu sedm.

DENISA RANOCHOVÁ

17.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
11 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
6 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení