VYBERTE SI REGION

Silničáři v Plzeňském kraji mají sklady plné soli a štěrku

Plzeň - Desetitisíce tun soli, štěrkové drti, písku, škváry a strusky mají už silničáři v Plzeňském kraji připravené na nadcházející zimu. V regionu krajem řízení silničáři udržují v zimě na 5000 kilometrů silnic, a to krajských komunikací druhé a třetí třídy a smluvně státních silnic první třídy.

14.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Zimní údržba stojí silničáře podle vývoje počasí až kolem 200 milionů korun. Cestáři teď hlavně „přestrojují" techniku na zimní provoz a údržbu, řekl  hlavní dispečer Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Jiří Slapnička.

„Ve skladech máme k dispozici za letní ceny 23.000 tun posypové soli a 27.000 tun kamenné drti, písku, škváry a strusky," vyjmenoval. Letní nákupy posypové soli, kterou se v kraji udržuje 3200 kilometrů silnic, jsou podstatně výhodnější. Oproti zimním cenám v létě silničáři ušetří až 350 korun na tunu soli.

„Minulá zima byla pro nás mimořádně příznivá, celkové náklady na zimní údržbu včetně posypových materiálů, pohonných hmot, mezd, odpisů byly kolem 160 milionů korun, předloni to bylo až 220 milionů korun," vyčíslil Slapnička. I když v lednu byly velké mrazy, náklady to cestářům nezvedlo. Nejdražší je pro ně neustálé sněžení, kdy musí opakovaně vyjíždět na okruhy s pluhy a sypači. Za minulou sezonu ani nespotřebovali připravené zásoby – na silnice vysypali kolem 13.000 tun soli a asi 16.000 tun štěrku a písku. Pouze pluhováním se v kraji udržuje 200 kilometrů silnic.

Nepřetržité služby

V kraji se o síť silnic stará několik stovek lidí. Do terénu může vyjet 138 sypačů s pluhem a 14 sněhových fréz. Cestáři mají k dispozici také 40 nakladačů, sedm manipulátorů a přes desítku traktorů a bagrů. Kvůli zajištění nepřetržité služby je třeba mít na každý sypač i nakladač k dispozici dva řidiče. Zhruba polovina techniky je už nyní připravena na zimní údržbu, všechny stroje budou připravené vyjet do začátku listopadu.

Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde se terén zvedá od nižších poloh až na nejvyšší Filipovu Horu na Šumavě s nadmořskou výšku 1100 metrů. Sypače jezdí v okrese na tři desítky okruhů. Nejkratší v horských partiích Šumavy mezi Javornou a Gerlovou Hutí má osm kilometrů, nejdelší u Nýrska měří k 90 kilometrům.

Plný stav

Na zimu se připravují i jednotlivé radnice, které mají na starosti péči o místní komunikace a chodníky. V Plzni se o údržbu chodníků starají obvody, městská organizace Správa veřejného statku má na starosti údržbu vybraných místních komunikací a její ředitel podle uzavřených smluv odpovídá také za krajské a státní silnice na území města. Plzeň má podle mluvčí magistrátu Zdeňky Kubalové k dispozici už plný stav zásob soli – asi 5000 tun. Za poslední roky se tolik spotřebovalo hlavně v zimě na přelomu let 2009 a 2010, kdy se na plzeňské komunikace vysypalo 5668 tun soli, v minulé sezoně to bylo 2477 tun a o rok dříve 3747 tun. Nejméně soli se v Plzni spotřebovalo v zimní sezoně 2007/2008, a to 1723 tun.

Autor: ČTK

14.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies