VYBERTE SI REGION

Silničáři v Plzeňském kraji mají sklady plné soli a štěrku

Plzeň - Desetitisíce tun soli, štěrkové drti, písku, škváry a strusky mají už silničáři v Plzeňském kraji připravené na nadcházející zimu. V regionu krajem řízení silničáři udržují v zimě na 5000 kilometrů silnic, a to krajských komunikací druhé a třetí třídy a smluvně státních silnic první třídy.

14.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Zimní údržba stojí silničáře podle vývoje počasí až kolem 200 milionů korun. Cestáři teď hlavně „přestrojují" techniku na zimní provoz a údržbu, řekl  hlavní dispečer Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Jiří Slapnička.

„Ve skladech máme k dispozici za letní ceny 23.000 tun posypové soli a 27.000 tun kamenné drti, písku, škváry a strusky," vyjmenoval. Letní nákupy posypové soli, kterou se v kraji udržuje 3200 kilometrů silnic, jsou podstatně výhodnější. Oproti zimním cenám v létě silničáři ušetří až 350 korun na tunu soli.

„Minulá zima byla pro nás mimořádně příznivá, celkové náklady na zimní údržbu včetně posypových materiálů, pohonných hmot, mezd, odpisů byly kolem 160 milionů korun, předloni to bylo až 220 milionů korun," vyčíslil Slapnička. I když v lednu byly velké mrazy, náklady to cestářům nezvedlo. Nejdražší je pro ně neustálé sněžení, kdy musí opakovaně vyjíždět na okruhy s pluhy a sypači. Za minulou sezonu ani nespotřebovali připravené zásoby – na silnice vysypali kolem 13.000 tun soli a asi 16.000 tun štěrku a písku. Pouze pluhováním se v kraji udržuje 200 kilometrů silnic.

Nepřetržité služby

V kraji se o síť silnic stará několik stovek lidí. Do terénu může vyjet 138 sypačů s pluhem a 14 sněhových fréz. Cestáři mají k dispozici také 40 nakladačů, sedm manipulátorů a přes desítku traktorů a bagrů. Kvůli zajištění nepřetržité služby je třeba mít na každý sypač i nakladač k dispozici dva řidiče. Zhruba polovina techniky je už nyní připravena na zimní údržbu, všechny stroje budou připravené vyjet do začátku listopadu.

Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde se terén zvedá od nižších poloh až na nejvyšší Filipovu Horu na Šumavě s nadmořskou výšku 1100 metrů. Sypače jezdí v okrese na tři desítky okruhů. Nejkratší v horských partiích Šumavy mezi Javornou a Gerlovou Hutí má osm kilometrů, nejdelší u Nýrska měří k 90 kilometrům.

Plný stav

Na zimu se připravují i jednotlivé radnice, které mají na starosti péči o místní komunikace a chodníky. V Plzni se o údržbu chodníků starají obvody, městská organizace Správa veřejného statku má na starosti údržbu vybraných místních komunikací a její ředitel podle uzavřených smluv odpovídá také za krajské a státní silnice na území města. Plzeň má podle mluvčí magistrátu Zdeňky Kubalové k dispozici už plný stav zásob soli – asi 5000 tun. Za poslední roky se tolik spotřebovalo hlavně v zimě na přelomu let 2009 a 2010, kdy se na plzeňské komunikace vysypalo 5668 tun soli, v minulé sezoně to bylo 2477 tun a o rok dříve 3747 tun. Nejméně soli se v Plzni spotřebovalo v zimní sezoně 2007/2008, a to 1723 tun.

Autor: ČTK

14.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
AKTUALIZOVÁNO
28 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Prezident nevylučuje, že podá kárnou žalobu kvůli kauze Rath

Třemošná - Prezident Miloš Zeman dnes nevyloučil, že podá kárnou žalobu na soudce, který v korupční kauze Davida Ratha rozhodl o nezákonnosti pořízených odposlechů. "I prezident má právo podat kárnou žalobu v případě, kdy soudce pochybí. A já nevylučuji, že právě v této kauze této kárné žaloby využiji," řekl Zeman na setkání s obyvateli v Třemošné u Plzně.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies