VYBERTE SI REGION

Rozpočet na nové silnice: 84 miliard korun

Praha - Dálnice D1 až do Kojetína, obchvat Českého Těšína nebo rekonstrukce vlakového nádraží v Sokolově. To je jenom zlomkový výčet z dopravních staveb, na jejichž realizaci půjde v příštím roce největší část peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

10.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Na výstavbu a rekonstrukci silnic a železnic napřesrok padne 84,4 miliardy korun, což je o tři miliardy korun méně, než v letošním roce. Větší část z této částky navíc dodá Evropská unie, protože přímá dotace z státního rozpočtu je letos oproti minulému roku o sedm miliard korun nižší.

A co vše by se mělo za téměř 85 miliard korun postavit? Seznam klíčových staveb pro příští rok zůstává velmi podobný tomu z loňska: stavba dálnice D47 v úseku Bělotín – Bílovec, dálnice D8 v úseku Lovosice – Řehlovice nebo dálnice D1 v úseku Mořice až Kojetín. Nadále budou pokračovat také přípravy na stavbu silnice R35, která by se měla po roce 2012 proměnit v „severní“ dálnici D1 z Čech na Moravu.

„Nově je do seznamu prioritních staveb zařazená dálnice D3 v úseku Nová Hospoda – Mezno,“ doplnil včera šéf SFDI Gustáv Slamečka. Právě dálnice D3, která by v budoucnu měla spojit Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, je i nadále trnem v oku ekologů. Ti kritizují fakt, že dodnes nebyla ustavena expertní komise, která by posoudila výhodnost jednotlivých variant.

V rozpočtu SFDI se tak podle ochránců přírody stále počítá s ekonomicky i ekologicky nevýhodnými variantami. „Miliony korun se ztrácí v důsledku investování do neprioritních staveb, zbytečných konfliktů o trasách dálnic a předimenzovaných projektů,“ kritizuje Pavel Doucha z Ekologického právního servisu. Představitelé SFDI si ale ohledně plánování trasy budoucí D3 trvají na svém. O sporném úseku přes Posázaví podle nich ještě nikdo definitivě nerozhodl a nelze proto zhodnotit, kolik bude silnice stát.

„Zatím se plánuje pouze trasa z hranic jihočeského kraje k Veselí nad Lužnicí,“ zdůraznil Slamečka. Vyjma silnic poputuje značná částka také na rekonstrukci železničních koridorů. Za 31 miliard korun se bude modernizovat například traťový úsek Bohumín – Jablunkov, Plzeň – Cheb nebo železniční uzly v Praze, Kolíně a Kroměříži.

Na které stavby půjde nejvíce peněz:

Dálnice:
– D47 Lipník – Bělotín – Bílovec
– D1 Mořice – Kojetín, II.etapa
– D3 Nová Hospoda – Mezno
– D8 Lovosice – Řehlovice
– R1 Lahovice – Slivenec

Obchvaty:
– I/67 Skřečoň – Bohumín
– I/57 Hl.Životice –obchvat
– I/11 Český Těšín – obchvat

Železnice:
– koridor Praha – Plzeň – Cheb
– koridor Bohumín – Jablůnkov
– koridor Praha – České Budějovice
– stanice Praha, Kolín, Kroměříž

Zdroj: SFDI

Autor: Jan Klička

10.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
9

Nekuř a nepij, zaplatíš méně. Češi chtějí slevu na pojistném

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Račte vstoupit, Bílý dům je váš

Donald Trump je teprve třetí ze 45 amerických prezidentů, který složí přísahu na bibli Abrahama Lincolna. Tím prvním byl sám Lincoln, jako druhý přísahal Barack Obama.

Obamovi balí, prezidentští úředníci vyklízejí Bílý dům

Odcházející americký prezident Barack Obama se loučí s Bílým domem, v němž jako hlava státu bydlel osm let. Oficiální akce, projevy a tiskové konference má za sebou a dnes je jeho program podle poradců volnější, byť Bílý dům ještě neopouští. Hlavou státu je do pátku 12:00 místního času (18:00 SEČ), kdy složí přísahu jeho nástupce Donald Trump.

Boj o Harrachov. Jansta se zlobí na lži v České televizi

Harrachov - Vzpomínáte? Tady pod můstkem slavil úspěšný skokan na lyžích Pavel Ploc. Hned vedle zase udělala první krůčky biatlonistka Eva Puskarčíková. Teď ale Harrachov poutá pozornost jinak. Krkonošské středisko má problém.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies