VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sklářství se konečně odrazilo ode dna

Praha – Česká ekonomika stále ztěžka dýchá a řadě oborů se příliš nedaří. Nicméně skláři už mají asi nejtěžší chvilky za sebou. Po hubených letech, kdy čtyři roky po sobě klesaly tržby, se konečně odrazili ze dna. Loni tak utržili o dvě miliardy korun více než v roce 2010.

10.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

„Je to o lidech. Zlepšily se vlastnické struktury. Do vedení podniků se dostaly osobnosti, které oproti minulosti mají o sklo opravdu zájem," vysvětlil jeden z hlavních důvodů, proč se českému sklu začalo zase dařit, předseda České sklářské společnosti Petr Beránek.

Není to však jediný důvod. Jak si třeba všiml Český rozhlas, řada firem vsadila na nové technologie a o jejich výrobky je v zahraničí zájem. Například jablonecká rodinná firma EcoGlass vyrobila pro letištní terminály po celém světě speciální skleněný hranol určený k navigaci letadel.

Mimo to je možné spojovat její výrobky se známými světovými značkami. Reflektory tvořené soustavou osmi čoček zdobí třeba luxusní automobily Bentley.

Do moderních technologií ovšem investují i velké sklářské firmy.
Miliardu korun míní utratit třeba společnost AGC Flat Glass Czech a slibuje si od toho nižší náklady na výrobu kvalitnějších skel. „Počítáme také s výrobou skel, která se dále budou využívat v automobilovém průmyslu, kde naše skupina patří mezi největší evropské dodavatele," přiblížil Deníku předseda představenstva firmy Pavel Šedlbauer.

Sklářský průmysl táhne podle tajemnice Asociace sklářského a keramického průmyslu Magdy Purkrábkové zejména výroba obalového skla a skleněných vláken. Zvyšuje se i výroba užitkového skla a bižuterie.

Nejsou odborníci

Tradiční ruční výroba ovšem takové žně nezaznamenává. Žádnou změnu nepocítil například majitel novoborské sklárny Egermann Robert Uxa. „Navíc nám zdražují vstupy. Teď nás třeba drtí cena zlata. Ročně za něj dám o milion korun více než dříve," řekl sklář, který zaměstnává 300 lidí.

Sklářský průmysl se začal potýkat s nedostatkem odborníků. „Lidi se to nechtějí učit," posteskl si Robert Uxa.
To Deníku potvrdil Martin Hlubuček ze Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské 
v Železném Brodě. „Je těžké nalákat ke studiu mladé lidi, když se téměř v každé rodině najde jeden nezaměstnaný sklář," dodal Martin Hlubuček.

Přestože sklářství svítá na lepší časy, ještě nedosahuje výsledků z let před rokem 2008. Tehdy se jejich tržby pohybovaly kolem 50 miliard korun 
a v roce 2007 dosáhly dokonce 52 miliard.

Autor: Vilém Janouš, Redakce

10.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies