Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škoda Electric dodá motory pro dvě stovky amerických trolejbusů

Plzeň - Trakční motory vyvinuté v plzeňské Škodě Electric budou pohánět nejméně 201 trolejbusů v amerických městech Seattle a San Francisco. První z vozů už začaly jezdit ve zkušebním provozu, provoz s cestujícími začne koncem léta, řekl mluvčí mateřské Škody Transportation Lubomíra Černá. Hodnotu kontraktu firma nesdělila.

12.7.2015
SDÍLEJ:

Trakční motory vyvinuté v plzeňské Škodě Electric budou pohánět nejméně 201 trolejbusů v amerických městech Seattle a San Francisco. Foto: ČTK/Eret Petr

„Podle licence vyrábí v USA námi vyvinuté a provozem odzkoušené motory firma IEC Holden. Ta poté dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavatelem trolejbusů, americkou společnosti New Flyer," uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Vossloh Kiepe je pro Škodu tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale právě i v Severní Americe. Škoda Electric dodala společnosti například motory, které slouží ve vozech MHD ve Vancouveru, Ženevě a Aténách.

Plzeňská firma se musela vyrovnat s podmínkami amerického zákona zvaného Buy America, který zvýhodňuje tamní výrobce. Stanovuje, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z 60 procent hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být v USA kompletován. „Výroba motorů pro americké trolejbusy běží podle naší technické dokumentace a naši odborníci také přímo na místě výroby v USA poskytovali technologickou podporu při zavádění produkce," řekl ředitel realizace Škody Electric Václav Růžička.

Zaškolení řidičů

Celkový počet 201 trolejbusů nemusí být konečný. Projekt iniciovalo město Seattle a podle amerických pravidel se k němu mohou připojit i ostatní města v USA, která provozují trolejbusy, jako Dayton, Boston nebo Philadelphia. „S možnými opcemi proto projekt může dosáhnout až počtu 530 trolejbusů," řekl Růžička.

V Seattlu už se na nových trolejbusech zaškolují řidiči, v San Francisku začal jezdit první prototyp. „Prototypy našich motorů byly vyrobeny a otestovány už na podzim loňského roku, následný audit prokázal i splnění podmínky Buy America," řekl Růžička.

Americký trh je pro plzeňskou Škodovku perspektivní. Vidí ho jako velmi zajímavý také v dodávkách tramvají a příměstských vlaků. Už jednáme o dalších konkrétních projektech, uvedl Růžička.

Škoda Electric loni uzavřela v USA kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů v Bostonu. Navázala tím na svoji významnou dodávku trolejbusů z let 2004 až 2005, kdy společně s firmou Neoplan USA vyrobila vozidla pro Boston. Škodovka v minulosti dodala do USA několik set dalších trolejbusů. Jednalo se o 57 vozů do Daytonu v letech 1995 až 1999 a 273 vozidel do San Franciska v letech 2001 až 2004. V roce 2001 a 2002 dodala Škoda Transportation do USA deset tramvají do Portlandu a Tacomy.

Škoda Electric s 800 zaměstnanci loni utržila rekordních 6,2 miliardy korun, což byl téměř dvojnásobek oproti roku 2013. Letos plánuje významný světový výrobce trolejbusů prodeje kolem 5,4 miliardy korun. Podnik loni vyrobil rekordních 300 trolejbusů, meziročně trojnásobek, které zajistily zhruba 60 procent ročních tržeb.

Autor: ČTK

12.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn měl jít raději na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení