VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škoda Electric dodá motory pro dvě stovky amerických trolejbusů

Plzeň - Trakční motory vyvinuté v plzeňské Škodě Electric budou pohánět nejméně 201 trolejbusů v amerických městech Seattle a San Francisco. První z vozů už začaly jezdit ve zkušebním provozu, provoz s cestujícími začne koncem léta, řekl mluvčí mateřské Škody Transportation Lubomíra Černá. Hodnotu kontraktu firma nesdělila.

12.7.2015
SDÍLEJ:

Trakční motory vyvinuté v plzeňské Škodě Electric budou pohánět nejméně 201 trolejbusů v amerických městech Seattle a San Francisco. Foto: ČTK/Eret Petr

„Podle licence vyrábí v USA námi vyvinuté a provozem odzkoušené motory firma IEC Holden. Ta poté dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavatelem trolejbusů, americkou společnosti New Flyer," uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Vossloh Kiepe je pro Škodu tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale právě i v Severní Americe. Škoda Electric dodala společnosti například motory, které slouží ve vozech MHD ve Vancouveru, Ženevě a Aténách.

Plzeňská firma se musela vyrovnat s podmínkami amerického zákona zvaného Buy America, který zvýhodňuje tamní výrobce. Stanovuje, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z 60 procent hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být v USA kompletován. „Výroba motorů pro americké trolejbusy běží podle naší technické dokumentace a naši odborníci také přímo na místě výroby v USA poskytovali technologickou podporu při zavádění produkce," řekl ředitel realizace Škody Electric Václav Růžička.

Zaškolení řidičů

Celkový počet 201 trolejbusů nemusí být konečný. Projekt iniciovalo město Seattle a podle amerických pravidel se k němu mohou připojit i ostatní města v USA, která provozují trolejbusy, jako Dayton, Boston nebo Philadelphia. „S možnými opcemi proto projekt může dosáhnout až počtu 530 trolejbusů," řekl Růžička.

V Seattlu už se na nových trolejbusech zaškolují řidiči, v San Francisku začal jezdit první prototyp. „Prototypy našich motorů byly vyrobeny a otestovány už na podzim loňského roku, následný audit prokázal i splnění podmínky Buy America," řekl Růžička.

Americký trh je pro plzeňskou Škodovku perspektivní. Vidí ho jako velmi zajímavý také v dodávkách tramvají a příměstských vlaků. Už jednáme o dalších konkrétních projektech, uvedl Růžička.

Škoda Electric loni uzavřela v USA kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů v Bostonu. Navázala tím na svoji významnou dodávku trolejbusů z let 2004 až 2005, kdy společně s firmou Neoplan USA vyrobila vozidla pro Boston. Škodovka v minulosti dodala do USA několik set dalších trolejbusů. Jednalo se o 57 vozů do Daytonu v letech 1995 až 1999 a 273 vozidel do San Franciska v letech 2001 až 2004. V roce 2001 a 2002 dodala Škoda Transportation do USA deset tramvají do Portlandu a Tacomy.

Škoda Electric s 800 zaměstnanci loni utržila rekordních 6,2 miliardy korun, což byl téměř dvojnásobek oproti roku 2013. Letos plánuje významný světový výrobce trolejbusů prodeje kolem 5,4 miliardy korun. Podnik loni vyrobil rekordních 300 trolejbusů, meziročně trojnásobek, které zajistily zhruba 60 procent ročních tržeb.

Autor: ČTK

12.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Havárie ultralightu. Ilustrační foto:
AKTUALIZUJEME

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Pohoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Záludná Paříž. Je Roland Garros nejtěžší grandslam?

Každý grandslam bývá spojován s nějakým tím „nej", které si pečlivě hýčká a žárlivě střeží. Wimbledon je ze čtyř tenisových veleturnajů nejstarší a nejtradičnější. US Open nabízí nejvyšší prize money. Australian Open má zase pověst toho nejpohodovějšího grandslamu. A co aktuálně probíhající French Open? V čem vyniká nad konkurenty?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies