VYBERTE SI REGION

Škoda vyčkává s prodejem vozu na bioethanol u nás

Mladá Boleslav - Automobilka Škoda Auto zatím neuvede na český trh vůz s motorem, který je schopen kromě benzinu spalovat také bioethanol E 85, takzvaný FlexiFuel. Důvodem je chybějící síť čerpacích stanic s tímto palivem. Boleslavskému deníku to v pátek řekl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

10.10.2008 1
SDÍLEJ:

Ministr životního prostředí ČR Martin Bursík se v pátek setkal zástupci automobilky Škoda Auto a energetické společnosti Ško-energo v Mladé BoleslaviFoto: Deník/Pavel Svačina

Škoda Auto přitom již rok dodává na skandinávský trh verzi vozu Škoda Octavia, který spaluje toto palivo s 85 procenty bioethanolu. V České republice se jej však zatím nedočkáme. „My nemáme problém dodávat tyto vozy na český trh. Na to jsme připraveni. Problém je v tom, že v České republice nejsou k dispozici čerpací stanice s tímto palivem,“ uvedl mluvčí Jaroslav Černý.

Podle něho však ve Švédsku také stát podporuje prodej těchto vozů pomocí daňového zvýhodnění. Od toho se pak odvíjí konečná cena vozu a tedy i zájem zákazníků. Podle toho by se tedy trh rozšířil i o tyto vozy.

„Tato záležitost je teď hlavně v rukou státu. Nám se již podařilo prosadit nulovou silniční daň pro podnikatele jezdícími vozy s hybridními motory, elektromotory atd. To samé platí například i pro zmíněné palivo bioethanol E85. Dosud se nám ale nepodařilo prosadit program vysokoprocentních biopaliv,“ řekl Boleslavskému deníku ministr životního prostřední ČR Martin Bursík.

Tento program je již podle ministra připraven a měl by být zaslán do Bruselu, kde má být ratifikován Evropskou komisí, což se zatím nepodařilo. Podle Bursíka program zatím blokují ministerstva zemědělství a financí.

„Má být připraven zákon o dani, kdy by byl podíl biosložky paliva osvobozen od daně a tím by se vysokoprocentní biopalivo stalo konkurenceschopné na trhu. Bohužel se nám to nedaří s těmito ministerstvy dohodnout. Přitom ten program je hotový a připravený a stačí jej dát jen do obálky a poslat do Bruselu,“ řekl Bursík.

Ministerstva biopaliva příliš nepodporují

Ministerstva zemědělství a financí nicméně nejsou podpoře biopaliv příliš nakloněna kvůli údajnému zvyšování cen potravin a tlaku, který je tato paliva v posledních měsících vyvíjen.

„Analýzy přitom ukazují, že v Česku jsou biopaliva vyráběna udržitelným způsobem a nezpůsobují konkurenci výrobcům potravin a přiměřená je i energetická náročnost výroby těchto paliv,“ řekl Bursík. Jedinou možností je podle něho směs E 85 prosadit v české legislativě a zvýhodnit natolik, aby pak mohla vzniknout síť čerpacích stanic s biopalivy a tedy i širší spektrum zákazníků.

Škoda Auto se na pátečním jednání s ministrem životního prostředí dohodla, že dodá na neformální Radu ministrů životního prostředí zemí EU několik vozů Škoda Superb ekologické řady GreenLine. „Rada se koná v červnu příštího roku v Praze a je důležité ukázat světu, že se tady zabýváme problémem ekologie. Jsem moc rád, že jsme se se Škodou takto dohodli,“ uvedl ministr.

Firma Škoda Auto chce dokázat, že je pro ni ekologie zásadním tématem. V květnu příštího roku proto ve vzdělávacím centru v Mladé Boleslavi Na Karmeli ve spolupráci s energetickou firmou Ško-energo uspořádá konferenci s názvem Udržitelnost v automobilovém průmyslu.

„Konference se zúčastní například předseda představenstva Škody Auto Reinhard Jung a rádi bychom zde přivítali i eurokomisaře pro průmysl Güntera Verheugena,“ řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý. Na tomto projektu podle mluvčího obě firmy pracují už delší dobu a program konference v pátek její zástupci konzultovali i s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem.

Autor: Pavel Svačina

10.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies