VYBERTE SI REGION

Škoda Auto naplno zahájila výrobu, začínají přesuny zaměstnanců

Mladá Boleslav - Zaměstnanci automobilky neměli moc dobrý pocit, když se po více než třech týdnech v pondělí v noci vrátili do práce na první noční směnu v roce 2009 a jejich šéfové je ani nepustili k montážním pásům.

14.1.2009
SDÍLEJ:

Zaměstnanci Škody Auto. Ilustrační foto.Foto: Deník/Pavel Svačina

Rovnou je totiž vzali na informační mítink, kde jim řekli, že několik stovek z nich bude přesunuto na jinou práci. To souvisí s takzvanou normou obsluhy montážních linek, která se snižuje společně s nižší produkcí nových vozů. „V okamžiku, kdy klesá norma obsluhy, logicky klesá i potřeba vyššího počtu zaměstnanců, které proto nyní budeme zoufale rozmisťovat na jiné pozice,“ řekl Deníku předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Velká část zaměstnanců, který se to týká, zamíří do svařovny, odkud odešlo nejvíce pracovníků najatých přes pracovní agentury. Tyto přesuny potrvají několik týdnů či měsíců. Lidé totiž absolvují zdravotní prohlídky a rekvalifikaci.

Další volno v pátek

Zaměstnanci, kteří dostali informaci o přesunu, již zůstanou doma za průměrnou mzdu, dokud nebudou přesunuti na jinou práci. Ostatní zaměstnanci z výroby či logistiky budou pracovat jen do čtvrtka. V pátek se totiž ve Škodovce opět vyrábět nebude, stejně jako po velkou část pátků do poloviny roku.

„Zaměstnanci v tyto dny dostanou náhradu průměrné mzdy ve výši 75 procent, což je téměř denní mzda. V únoru navíc dostanou za každou takovou směnu platbu 50 korun,“ upřesnil Povšík.

Tři týdny nudy

Zaměstnanci zahájení výroby velmi uvítali. Doma totiž byly 25 dnů a doslova se nudili. „Po firmě koluje vtip, že nám stoupla inteligence, protože zaměstnanci teď přečetli tolik knih, kolik jich nečetli za celý život,“ směje se jeden ze zaměstnanců.

Zaměstnanci během dlouhého volna také sledovali televizi, navštěvovali příbuzné, chodili na pivo a nebo také sportovali.

Tak například čtyřiapadesátiletý dělník Jaroslav Tržický, který ve Škodě Auto pracuje jedenáct let se na prodlouženou dovolenou docela těšil. „To jsem ale netušil, co mě čeká. Už po třech dnech jsem se začal příšerně nudit,“ řekl Blesku.

„Kdyby bylo léto, bylo by to v pohodě. Chodil bych na ryby nebo se rýpal v zahrádce. Takhle mi nezbylo nic jiného, než se povalovat u krbu, koukat na televizi a chodit s kamarády na pivo,“ dodal Tržický.

Dvaatřicetiletý skladník Josef Karásek pro změnu své volno často věnoval procházkám se psem. Zahájení výroby celkově vrátilo život do Mladé Boleslavi, kde je každé dlouhodobé omezení výroby citelně znát. Hned se zhoršila doprava, ubylo parkovacích míst a naopak obchodníkům stouply tržby.

„Je fakt, že teď při odstávce výroby bylo zákazníků méně, protože spousta lidí odjela mimo město. Nebylo to ale nijak citelné,“ shodovali se námi oslovení obchodníci a živnostníci v centru Mladé Boleslavi.

Přišli o tržby

„Ale neprojevilo se to tolik, jako když je třeba letní škodovácká dovolená. Tržby poklesly zhruba o pětadvacet procent,“ uvedl Jan Nejman, majitel Coral Cafe v centru města.

Situaci v novém roce ještě nemá zmapovanou, vidí ji však pesimisticky. „Předpokládám, že dojde ke snížení tržeb. Myslím, že chuť lidí utrácet bude menší,“ domnívá se Nejman.

Stejný názor má i kadeřnice Helena Jiřičná. „U mě na dámském oddělení byly o čtvrtinu menší tržby. Myslím, že i když se Škodovka znovu rozběhne, lidé stejně budou šetřit. Ubude barvení, lidé se víc budou barvit doma a na stříhání budou chodit za delší čas. Každý se bojí, co bude,“ uvedla Jiřičná.

Překonají krizi?

Kromě spousty negativních zpráv, přišla z mladoboleslavské automobilky Škoda Auto i jedna pozitivní. Firma totiž v souhrnu za loňský rok opět trhla prodejní rekord.

„Celková čísla prodejů společnosti Škoda Auto proti roku 2007 vzrostla o 7,1 procenta na 674530 vozů – to je nový rekord v historii největší české automobilky. Na pozadí finanční krize v druhé polovině roku to je výborný výsledek. Prodejní čísla společnosti rostla především díky trhům Číny a východní Evropy. Ani západní trhy nejsou pro značku Škoda neúspěšné. Podíl značky zde vzrostl na 2,3 procenta, ačkoli celkový trh s osobními automobily klesl o 8,4 procenta,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Firma věří, že současnou krizi s různými omezeními a opatřeními překoná.

„I přes současné obtíže se nám daří na některých trzích udržet pozitivní trend prodejů. Budeme nadále sledovat vývoj v Rusku, Číně a Indii. Lze jen těžko odhadnout, jak se budou nadále prodeje naší společnosti vyvíjet, ale předpokládáme celosvětově zvýšený zájem o malé vozy, například Škoda Fabia, které znamenají nejen finanční úsporu, ale také odpovídají trendu zvýšené ochrany životního prostředí. Naděje na pozitivní vývoj vkládáme také do nových modelů, které v roce 2009 představíme,“ uvedl Fred Kappler, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje.

Autor: Pavel Svačina

14.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies