Nedávné odstávky výroby a odbytová krize jako by byly ve Škodovce zapomenuty. Sama firma, odboráři i zaměstnanci jsou ze současného odbytu nadšení.Podle aktuálního vydání týdeníku Škodovácký odborář chce firma opět vyrábět dokonce i v sobotu.

„Určitě z toho mám velkou radost, protože aktuální boom je opravdu obrovský. Očekávám dokonce, že v nejbližší době obdržím zprávu a požadavek firmy, abychom opět začali dělat i sobotní směny. Navíc si myslím, že naše auta, respektive celá naše produkce do konce roku bude vyprodána,“ uvedl minulý týden v odborovém listě šéf odborářů Jaroslav Povšík.

Server iDnes dokonce uvedl, že v těchto dnech se už o zavedení sobotních přesčasových směn vyjednává. „Jedná se zatím o pět sobot, ale ještě jsme se nedohodli,“ řekl Povšík iDnes.cz.

Rovněž podle firmy se hledají možnosti jak současný zájem zákazníků co nejlépe využít. „V souvislosti s rostoucí poptávkou na evropských trzích zejména díky „šrotační prémii“ jsou výrobní kapacity v závislosti na modelech maximálně vytíženy. Škoda Auto hledá způsoby, jak tuto narůstající poptávku uspokojit. Je stále otevřené, jak dlouhodobá tato aktuálně pozitivní situace zůstane. Žádné rozhodnutí ale zatím nebylo učiněno,“ sdělil čelen představenstva odpovědný za personalistiku Klaus Dierkes.

Obě strany se zatím rozcházejí hlavně v tom, jakým způsobem budou soboty placené. Firma navrhuje využít takzvané časové konto. Škodovákům by se tak započetly teď odpracované soboty v případě dalších odstávek v průběhu roku.

Odborům se však časová konta nelíbí. „U pracovních sobot se nám vždy podařilo vyjednat i mimořádné prémie, které by tímto odpadly,“ vysvětlil Povšík. Podle něj odboráři už dříve rozhodli, že letos časová konta nechtějí.

Firma již od dubna zrušila kompletně všechny odstávky. Největší zájem je především o model Fabia, kde výroba v minulých dnech stoupla nad tisíc kusů. Od minulého týdne proto zaměstnance na fabii posílili kromě lidí přesunutých z klidového střediska i agenturní pracovníci.

Odboráři dlouhodobě nesouhlasí s tím, že část vlády dosud odmítá šrotovné. To přitom již několik týdnů zachraňuje prodeje automobilek, české Škody Auto snad nejvíce.

„Jen se obávám, abychom tuto velkou poptávku byli schopni plnit. Obávám se, aby nevznikly příliš dlouhé čekací lhůty, které jsou už dnes kritizované. Je tu hrozba, že by se zákazník odklonil k jiné značce vozů. V koutku ducha také stále věřím, že bude šrotová prémie i u nás v Česku. Na Slovensku tato prémie vyvolala vlnu růstu prodeje, což nastartovalo i růst celé tamní ekonomiky,“ sdělil Povšík.

Otázkou je, jak dlouho současné odbytové žně vydrží. „Je to všechno ve hře. Prodeje v Německu jsou dotované, upravila se cena vozů a nevíme, co bude, až odezní šrotová prémie a bonusy, které nejsou nekonečné. Poměrně brzy mohou v Německu dojít peníze a bude záležet na tom, co se stane potom,“ dodal odborář.