Podniková rada ve Škodě Auto schválila složení vyjednávacího týmu odborůa udělila mu mandát k vyjednávání za zaměstnance o roční pracovní době a sociálních nákladech pro rok 2008 se zástupci vedení Škody Auto. Informoval o tomtýdeník Škodovácký odborář ve svém aktuálním vydání. Podle dobřeinformovaných zdrojůDeníku začalo vyjednávání ve středu 14. listopadu 2007. Odboráři již deklarovali, že vyjednávání bude těžké a pokud nedopadne dobře, doporučí zaměstnancům, aby v sobotu do práce by šli dobrovolně na všechny sobotní směny v roce 2008, respektive jedná se vždy o6. noční směnu v každém týdnu v noci z pátku (22.00 hodin) do sobotního rána (6.00) hodin. Odbory podporují snahu firmy, aby soboty byly dobrovolné, ale rozhodně odmítají, aby se pracovalo o všech sobotách.
"Chceme, aby se nepracovaloo těch sobotách, kterénásledují po čtvrtečním státním svátku. Díky dalšímu dni volna v pátekchceme pro zaměstnance vytvořit prodloužené víkendy, tedy takzvané mikrodovolené," řekl předseda odborářů Jaroslav Povšík.Podle něho tak budou odbory ochotny přistoupit na maximálně 42 pracovních sobot v roce 2008.
A jak by celý systém pracovních sobot fungoval? Dá se říci, že hranice dobrovolnosti a povinnosti je v návrhuvelmi tenká! Zaměstnanci se sice mohou rozhodnout dobrovolně, jestli budou pracovat v sobotu, ale pokud se už jednou rozhodnou, těžko mohou couvnout. Pokud se odboráři na tomto systému s firmou dohodnou, fungoval byv praxi asi takto: Zaměstnanec se rozhodne, jestli chce pracovat v sobotu. Pokud ano, podepíše dohodu, že bude po celý rok chodit na stanovené sobotní směny. Ty na daného pracovníkapřipadnou vždy v cyklech, kdy má noční směnu, případně se směny může zúčastnit navíc, tedy absolvuje 16-ti hodinovou směnu.
Pokud zaměstnanec podepíše, že začne na směny chodit, získá zřejměnějakou prémii. Tu dostane jednorázově, nebo jako pravidelnou součást mzdy po částech. O způsobu výplaty prémie ani její výši se zatím nejednalo.Pokud by ale během roku daný zaměstnanecna sobotní směny chodit přestal, o slíbené peníze přijde. "Výjimkou by snad mohly být kromě důvodů zdravotních také předem specifikovanéneočekávané a nevyhnutelné osobní či rodinné důvody," vysvětlil pro týdeník za firmu Škoda Auto šéf útvaru Plánování lidských zdrojů Pavel Hlaváč.