VYBERTE SI REGION

Skryté stamilionové prémie pro Kapsch: Za to, že se mu daří vybírat mýto

Praha - Zednický učeň si jistě zaslouží pochvalu 
a možná i odměnu, když dokáže vyzdít příčku, aniž by se po dokončení zřítila. Je ale správné, aby byl podle identických a veskrze shovívavých kritérií hodnocen a motivován k maximálnímu výkonu někdo, kdo má za sebou desetiletou praxi?

25.7.2016 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Při výběru mýta na českých dálnicích to totiž přesně takto funguje.

Firma Kapsch dostává od státu štědré odměny právě za efektivní výběr mýta.

Ročně je to nyní už téměř čtvrt miliardy korun. Na konci letošního roku, kdy vyprší desetiletá smlouva, celkové odměny podle propočtů magazínu Dotyk pravděpodobně přesáhnou 1,6 miliardy korun.

Příliš měkký stát

Firma Kapsch z vybraného mýtného dostává zhruba 20 procent. Tedy dvě miliardy korun ročně jako úhradu nákladů na provoz mýtného systému.

A k tomu zmíněné odměny za efektivitu výběru, které celkové příjmy výrazně vylepšují, aniž by se to běžně objevovalo v bilančních tabulkách.

Princip je asi v zásadě správný: motivovat firmu 
k tomu, aby mýto vyměřené dopravcům bylo také do
opravdy vybráno.

Deset let stará mýtná smlouva stanovila v tomto směru jak bonusy, tak 
i malusy. Pokud by efektivita (účinnost) výběru mýta klesla pod hranici 95 procent, musel by Kapsch státu uhradit 100 procent nevybrané částky.

Když však účinnost stoupne nad 95 procent, Kapsch dostává jako bonus polovinu peněz, které se nad tuto hranici vyberou.

Už na samém začátku se ukázalo, že klíčové kritérium bylo nastaveno jako příliš měkké. Hned v prvním roce dosahoval Kapsch efektivity výběru přes 97 %, od roku 2009 je to stabilně přes 99 %. Žádný malus vůči provozovateli dosud nebyl uplatněn.

Bude se ořezávat?

Ministerstvo dopravy teď usiluje o prodloužení kontraktu s firmou Kapsch 
o další tři roky. Zřejmě se alespoň pokusí vyjednat slevu v oblasti úhrady provozních nákladů a také zmíněných odměn.

„Jsme připraveni spolu 
s našimi subdodavateli hledat a nabídnout slevy. Jsem si jistý, že by mohly být ve dvouciferném čísle," říká 
k tomu David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch.

Jiří Pšenička
Autor je redaktorem 
magazínu Dotyk.

Autor: Redakce

25.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies