VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skryté stamilionové prémie pro Kapsch: Za to, že se mu daří vybírat mýto

Praha - Zednický učeň si jistě zaslouží pochvalu 
a možná i odměnu, když dokáže vyzdít příčku, aniž by se po dokončení zřítila. Je ale správné, aby byl podle identických a veskrze shovívavých kritérií hodnocen a motivován k maximálnímu výkonu někdo, kdo má za sebou desetiletou praxi?

25.7.2016 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Při výběru mýta na českých dálnicích to totiž přesně takto funguje.

Firma Kapsch dostává od státu štědré odměny právě za efektivní výběr mýta.

Ročně je to nyní už téměř čtvrt miliardy korun. Na konci letošního roku, kdy vyprší desetiletá smlouva, celkové odměny podle propočtů magazínu Dotyk pravděpodobně přesáhnou 1,6 miliardy korun.

Příliš měkký stát

Firma Kapsch z vybraného mýtného dostává zhruba 20 procent. Tedy dvě miliardy korun ročně jako úhradu nákladů na provoz mýtného systému.

A k tomu zmíněné odměny za efektivitu výběru, které celkové příjmy výrazně vylepšují, aniž by se to běžně objevovalo v bilančních tabulkách.

Princip je asi v zásadě správný: motivovat firmu 
k tomu, aby mýto vyměřené dopravcům bylo také do
opravdy vybráno.

Deset let stará mýtná smlouva stanovila v tomto směru jak bonusy, tak 
i malusy. Pokud by efektivita (účinnost) výběru mýta klesla pod hranici 95 procent, musel by Kapsch státu uhradit 100 procent nevybrané částky.

Když však účinnost stoupne nad 95 procent, Kapsch dostává jako bonus polovinu peněz, které se nad tuto hranici vyberou.

Už na samém začátku se ukázalo, že klíčové kritérium bylo nastaveno jako příliš měkké. Hned v prvním roce dosahoval Kapsch efektivity výběru přes 97 %, od roku 2009 je to stabilně přes 99 %. Žádný malus vůči provozovateli dosud nebyl uplatněn.

Bude se ořezávat?

Ministerstvo dopravy teď usiluje o prodloužení kontraktu s firmou Kapsch 
o další tři roky. Zřejmě se alespoň pokusí vyjednat slevu v oblasti úhrady provozních nákladů a také zmíněných odměn.

„Jsme připraveni spolu 
s našimi subdodavateli hledat a nabídnout slevy. Jsem si jistý, že by mohly být ve dvouciferném čísle," říká 
k tomu David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch.

Jiří Pšenička
Autor je redaktorem 
magazínu Dotyk.

Autor: Redakce

25.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aleš Čermák.
5

Fotbalista Čermák měl nehodu. Prý řídil opilý

Mathias Rust zakroužil 28. května 1987 nízko nad Rudým náměstím, ale kvůli velkému počtu lidí přistál na nedalekém mostě
4

Před 30 lety přistál na Rudém náměstí německý pilot Mathias Rust

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

„Ten čas ale letí," uznává Martina Sáblíková. Česká hvězda se během kariéry vypracovala v legendu světového rychlobruslení. Dokázala vybojovat pět olympijských medailí.

Slávistický kanonýr Škoda: Neuvěřitelně se těším na znělku Ligy mistrů

Hrál přes zdravotní potíže, nedal gól. Ale na všechno rychle zapomněl. Aby ne: Slavia v sobotu porazila Brno 4:0 a mohla slavit titul. Milana Škodu, střelce patnácti branek v této sezoně, zaplavily pocity štěstí. „Cítím ohromnou úlevu,"

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobil, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestala dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies