VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skryté stamilionové prémie pro Kapsch: Za to, že se mu daří vybírat mýto

Praha - Zednický učeň si jistě zaslouží pochvalu 
a možná i odměnu, když dokáže vyzdít příčku, aniž by se po dokončení zřítila. Je ale správné, aby byl podle identických a veskrze shovívavých kritérií hodnocen a motivován k maximálnímu výkonu někdo, kdo má za sebou desetiletou praxi?

25.7.2016 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Při výběru mýta na českých dálnicích to totiž přesně takto funguje.

Firma Kapsch dostává od státu štědré odměny právě za efektivní výběr mýta.

Ročně je to nyní už téměř čtvrt miliardy korun. Na konci letošního roku, kdy vyprší desetiletá smlouva, celkové odměny podle propočtů magazínu Dotyk pravděpodobně přesáhnou 1,6 miliardy korun.

Příliš měkký stát

Firma Kapsch z vybraného mýtného dostává zhruba 20 procent. Tedy dvě miliardy korun ročně jako úhradu nákladů na provoz mýtného systému.

A k tomu zmíněné odměny za efektivitu výběru, které celkové příjmy výrazně vylepšují, aniž by se to běžně objevovalo v bilančních tabulkách.

Princip je asi v zásadě správný: motivovat firmu 
k tomu, aby mýto vyměřené dopravcům bylo také do
opravdy vybráno.

Deset let stará mýtná smlouva stanovila v tomto směru jak bonusy, tak 
i malusy. Pokud by efektivita (účinnost) výběru mýta klesla pod hranici 95 procent, musel by Kapsch státu uhradit 100 procent nevybrané částky.

Když však účinnost stoupne nad 95 procent, Kapsch dostává jako bonus polovinu peněz, které se nad tuto hranici vyberou.

Už na samém začátku se ukázalo, že klíčové kritérium bylo nastaveno jako příliš měkké. Hned v prvním roce dosahoval Kapsch efektivity výběru přes 97 %, od roku 2009 je to stabilně přes 99 %. Žádný malus vůči provozovateli dosud nebyl uplatněn.

Bude se ořezávat?

Ministerstvo dopravy teď usiluje o prodloužení kontraktu s firmou Kapsch 
o další tři roky. Zřejmě se alespoň pokusí vyjednat slevu v oblasti úhrady provozních nákladů a také zmíněných odměn.

„Jsme připraveni spolu 
s našimi subdodavateli hledat a nabídnout slevy. Jsem si jistý, že by mohly být ve dvouciferném čísle," říká 
k tomu David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch.

Jiří Pšenička
Autor je redaktorem 
magazínu Dotyk.

Autor: Redakce

25.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Záplavy v Austrálii: evakuují 40 tisíc lidí

Australské úřady dnes nařídily evakuaci zhruba 40 tisíc lidí z nízko položených oblastí států Nový Jižní Wales a Queensland, kterým v důsledku cyklonu Debbie hrozí záplavy. V Queenslandu bylo dnes preventivně uzavřeno přes 2000 škol a 1200 školek. Cyklon, který na queenslandské pobřeží udeřil v úterý, také způsobil rozsáhlé výpadky elektrického proudu. Bez elektřiny zůstává kolem 61 tisíc domácností.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies