VYBERTE SI REGION

Slavný Velorex alias plachťák je opět zpátky

Praha - „Jak se do toho leze?“ „Jako za kulomet, přikrčit a mírně zaklonit.“ Tuto repliku z filmu Vrchní, prchni! zná snad každý.

29.10.2009 4
SDÍLEJ:

Sraz velorexů. Ilustrační fotoFoto: Deník/Šrubař Martin

Pro někoho se jedná jen o úsměvnou komedii. Pro příznivce veleroxů jde o kultovní záležitost. Jimi obdivovaná tříkolka s plátěnou karoserií, která ve zmiňovaném snímku hrála bezesporu jednu z klíčových rolí, se s největší pravděpodobností dočká znovuzrození. Alespoň s takovou zprávou nedávno přišly České motocyklové noviny (ČMN). Podle informací Deníku by nový velorex dokonce mohl pohánět nový, tajný motor od Jawy. Něco mezi motorkou, autem a letadlem.

Tak popisují majitelé velorexů svůj stroj, který se dlouhá desetiletí nevyrábí, tříkolová verze se přestala vyrábět v roce 1971. Na severní Moravě ale chystají jeho následovníka, veřejnosti by měl být představen na jaře příštího roku. „Ano, je pravda, že letos věnuji velké úsilí projektu s názvem Jawa New Velorex 60th Jubilee. V dílně připravujeme zatím jeden plnohodnotný prototyp druhé generace kultovních velorexů,“ prozradil médiím Pavel Brída, majitel firmy Motoscoot. Těm, kteří se o motorismus alespoň trochu zajímají, značka Motoscoot leccos napoví.

Jde totiž o firmu, která před několika lety uvedla na trh pokračovatele legendárního mopedu Jawa Pionýr. O technických detailech New Velorexu toho zatím příliš známo není. Už nyní je však jasné, že se svým vzorem bude mít společného jen málo. Má se totiž jednat o plnokrevný sporťák. „Brída měl vlastně dvě možnosti, jakou cestou se ubírat. Buď udělá stejnou věc, ale dá ji o trochu silnější motor, nebo to předělá z gruntu tak, jak to třeba udělal Volkswagen se svým legendárním broukem,“ říká motocyklový novinář a redaktor ČMNOndřej Hrůza.

Látka zůstane

Stejně jako u svého vzoru, karoserie zůstane látková, ovšem při celé stavbě se budou používat ty nejmodernější materiály, třeba karbon. Uvnitř v interiéru se podle Hrůzy počítá například se sportovními sedačkami, čtyřbodovými bezpečnostními pásy či airbagy. Stroj by měl pohánět motor z osvědčené Hondy CB 1300, takže by případní majitelé neměli mít problémy se servisem. Do budoucna se ale plánuje, že New Velorex bude pohánět český agregát. Má se jednat o projekt Jawy, která v utajení vyvíjí nový litrový motor.

Pokud se záměr podaří dotáhnout do konce, jednalo by se o nejsilnější motor, který by Jawa vyráběla. V současnosti jsou její nejsilnější sériové modely osazovány motorem o obsahu 650 ccm. Pozornému čtenáři musí být po výčtu všech vymožeností jasné, že nepůjde o žádný levný špás. Exkluzivitu nové české tříkolky má navíc podtrhnout, že počáteční výroba počítá jen s několika kusy ročně. Jawu New Velorex bude moci podle dostupných informací veřejnost spatřit už v březnu příštího roku.

Vozítka pro -náctileté

Znáte poučku, že kdo ještě nedovršil plnoletosti, nesmí za volant? Tak na ni rychle zapomeňte. I když vám není osmnáct, za volant můžete, ale musí to být volant od francouzského Aixamu. To je značka automobilů pro -náctileté a v lecčems připomíná velorex. Její vozy mají malý motor, omezenou nejvyšší rychlost, a také miniaturní rozměry. A hlavně, k jejich řízení stačí řidičské oprávnění na malý moped. Oproti velorexu, který byl svého času levnější než motocykl, má ale jednu podstatnou nevýhodu. Nejlevnější model přijde bratru na čtvrt milionu korun.

Autor: Vojtěch Janda

29.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies