Papírové vouchery jako poukázky na nejrůznější zboží a služby zavedl Slevomat před pěti lety. „Jejich zrušení se stane novým trendem a hybatelem trhu. Navíc nikdo již nepozná, že si zákazník jde přímo pro slevu," uvedla ředitelka Slevomatu Marie Chytilová.

Rušení klasických papírových kuponů zvažuje také slevový portál Slever.cz. „Uvažujeme nad tím také. Dosud jsme měli možnost tištěných poukazů jen kvůli některým klientům, kteří z různých důvodů preferovali vytištěný papír před jeho digitální verzí, byť obě verze jsou rovnocenné," uvedl Evžen Rejfíř z portálu Slever.cz.

Podle Aleše Kotka z portálu Vykupto.cz jsou papírové kupóny přežitkem doby, protože zatěžují zákazníky i životní prostředí. „My si to samozřejmě uvědomujeme. Logickým krokem je jejich elektronizace, na čemž pracujeme – vyvíjíme novou mobilní aplikaci, která řeší právě tuto problematiku," u­vedl.

Nákupy přes mobilní zařízení

Nahrazení papírových slevových voucherů digitálními je podle ředitele vyhledávače slev Skrz.cz Petra Kováčika trendem, který budou po Slevomatu následovat další velcí hráči slevového trhu. Přispívá tomu mimo jiné i rostoucí obliba nákupů přes mobilní zařízení.

„Ačkoli z našich průzkumů vyplývá, že se drtivá většina Čechů za nákup ve slevě nestydí a čtvrtina se dokonce chlubí výhodným nákupem, jsou podniky, v nichž je uplatnění voucheru přes telefon přece jen příjemnější. Významnou roli hraje ale také pohodlí, zákazníci se nemusejí zabývat tisknutím voucheru ani se bát, že by ho ztratili či zapomněli doma," dodal Kováčik.

Portál Pepa.cz se papírových poukazů zatím vzdát nechce. „Přemýšlíme, zda dává smysl jít cestou elektronických voucherů. Nicméně v současné době s tištěnými vouchery ještě operujeme a operovat budeme. Především s ohledem na strukturu našich zákazníků," uvedla marketingová manažerka Jana Bačová.

Novým trendem je nakupování přes mobilní zařízení. Například v srpnu zaznamenal Slevomat 29 procent všech návštěv právě přes mobilní zařízení, navíc 15 procent všech objednávek bylo přes mobil či tablet.

Na tuzemském trhu funguje téměř 50 aktivních slevových portálů. V srpnu roku 2011, kdy byl trh na vrcholu, jich bylo 204. Největší podíl na obratu serverů má cestování a jeho význam stále roste. On-line slevový trh letos oslavil pět let existence a za tu dobu Češi podle odhadů slevových portálů ušetřili při nákupech celkem přes deset miliard korun.