VYBERTE SI REGION

Snížení platů už odbory ČSA podepsaly, říká Lašák

Praha - V těchto dnech probíhá jednání penzi managementem Českých aerolinií (ČSA) a odbory o snížení mezd zaměstnanců. „Na stole už jsou podepsané dodatky ke kolektivním smlouvám, které snižují platy pilotům o 24, u letušek o 13 a ostatním o osm procent,“ říká Radomír Lašák, prezident a bývalý předseda představenstva ČSA. Pokud se podaří novému nastupujícímu vedení dojednat více, bude to prý skvělé.

22.10.2009 1
SDÍLEJ:

Radomír Lašák, prezident ČSAFoto: Deník/Koťátko Jiří

V současnosti probíhá privatizace ČSA. Poměrně často se sice mluví o tom, že by se měla odložit. Kdyby k tomu přesto nedošlo, jsou na ni aerolinky připraveny?
Pokud vláda dostane materiál na stůl, privatizace nepochybně skončí v pondělí 26. října. Z naší strany jsou připravené všechny podklady, které jsou pro ni a pro její zvládnutí nutné. Záleží tedy pouze na státu, zda ČSA prodá, nebo je bude restrukturalizovat.

Když se mluví o restrukturalizaci, jak hodnotíte plán nového předsedy představenstva Miroslava Dvořáka?
Upřímně řečeno, tato firma má pouze jeden plán. Ten, který zpracovalo – a dlouho už na něm pracuje – představenstvo, které je nyní na odchodu. A všechny ty kroky, které v něm jsou vyznačené, už jsou v běhu. Jediné, o čem jsme se nyní na dozorčí radě bavili a co představoval Miroslav Dvořák, byla zkrácená výsledovka, tedy očekávané finanční hospodaření firmy. Ta je oproti té naší pesimističtější ve výnosech. Liší se zhruba o 1,6 miliardy korun ročně. Dvořák předpokládá, že trh s leteckou dopravou bude ještě příští rok klesat. Obě ale počítají s tím, že se firma brzy dostane do zisku.

A vy předpokládáte, že se propad příští rok zastaví, nebo že bude pokračovat?
Všechny statistiky, které jsou dnes k dispozici, včetně statistik Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, ukazují, že by příští rok mělo dojít ke stagnaci nebo mírnému růstu. IATA odhaduje, že třeba cestujících by měla ve srovnání s letošním rokem přibýt tři procenta.

Svůj plán ovšem předkládal i bývalý předseda dozorčí rady Václav Novák. Jak ten váš vyznívá ve srovnání s tím jeho?
Znovu opakuji, že tato firma má a měla pouze jeden plán. I za pana Nováka. Lišili jsme se pouze ve výsledovce. Na straně nákladů, protože on předpokládal, že si zaměstnanci sníží platy o 45, 25 a 15 procent, což snižovalo personální náklady o miliardu. Navíc předpokládal, že propustí těch lidí více než my. On říkal 1600, my jsme to měli spočítané na 860. To byla další miliarda. S jeho závěry jsme přitom v těchto věcech příliš nesouhlasili. Předpokládali jsme, že zaměstnanci na tak razantní snížení mezd nepřistoupí, což se nakonec stalo. Navíc jsme nesdíleli názor, že se podaří snížit počet zaměstnanců o dalších 800 lidí nad náš odhad, protože by se musela významně redukovat flotila našich letadel.

Nebyl v těch očekáváních přece jenom realističtější Václav Novák? Vždyť i British Airways ohlásily, že budou propouštět okolo 1700 lidí.
To je nesrovnatelné. My máme okolo 4600 zaměstnanců, zatímco British Airways okolo dvaceti tisíc. Když to porovnáme percentuálně, tak nejsou radikálnější než my.

Ještě se vrátím k Václavu Novákovi. Hodně se povídalo o tom, že mezi vámi jsou rozpory ohledně budoucího směrování firmy…
Já bych to nenazval rozpory. My jsme se lišili v názorech na tom jak razantně je potřeba tu firmu ořezat. Tomu se nedá říkat rozpor, ale spíše jiný názor na formu restrukturalizace. Ve vývoji trhu se mimochodem shoduje se současným předsedou představenstva Miroslavem Dvořákem.

Narozdíl od vás chtěl Václav Novák také další úvěr od státu. Myslíte, že bude do budoucna nutný?
Já o něm nic nevím. Myslím si, že stát nemá v tomto volné ruce. Připravené projekty by měly celkem snadno pokrýt potřeby a není nutné tahat další peníze z kapes daňových poplatníků.

Tento týden vede Miroslav Dvořák jednání s odbory o snížení platů. Dá se předpokládat, že odbory nakonec na jím navrhovaných třicet procent u pilotů a o něco nižší snížení u dalších zaměstnanců přistoupí?
Nevím. Ale už dnes má pan Dvořák na stole podepsané dodatky ke kolektivním smlouvám, které snižují platy pilotům o 24, u letušek o 13 a ostatním o osm procent. To už je dnes odbory podepsáno. Pokud se podaří vyjednat více, tak to bude skvělé.

To snížení platů bude na rok, nebo to bude dlouhodobější záležitost?
V podstatě navždy. Základ mezd klesne, a pokud se bude někdy v budoucnu zvyšovat například inflační doložkou, tak už to bude z té nízké základny. Takže v podstatě to není 600 milionů úspor, ale z dlouhodobého hlediska více. Samozřejmě ten dodatek kolektivních smluv, který se podepisuje, bude platit pouze do konce příštího roku. Pak se musí vyjednat nové kolektivní smlouvy.

Minulý týden se v souvislosti se snížením platů mluvilo o jakýchsi směnkách, které by měly zaměstnancům vyvážit to, o co kvůli snížení mezd přijdou…
CZALPA, odbory zastupující piloty, dostaly mandát pohybujíci se ve snížení platů o 33 procent s tím, že část z toho bude bez podmínek, část s podmínkou. Ty směnky měly řešit to, že dojde k navýšení té bezpodmínečné části snížení mezd. Takže můžou podepsat snížení o 24 procent a ten zbytek, 16 procent, by se mohl řešit jakousi zaměstnaneckou směnkou. Je to forma půjčky.

V pondělí jste skončil na pozici předsedy představenstva. Jak hodnotíte zpětně své působení?
Když se podívám na tři a půl roku, tak nevidím jediný projekt, který by nebyl úspěšný. Firma byla ve složité situaci minimálně dvakrát a vždycky se ji povedlo zachránit. Na číslech můžeme dokázat, že naše působení od počátku krize, bylo velmi úspěšné a firma byla za bodem zvratu. Konkrétně ke konci září 2008 vygenerovala 900 milionů takzvaného provozního zisku. To je čistý zisk z létání, nejsou v tom žádné divestice na vylepšení cash-flow. Pak to bohužel ovlivnila ta zmíněná krize.

V jednom rozhovoru jste zmínil, že jste si budoucí problémy na trhu uvědomil někdy ve třetím čtvrtletí roku 2008. Připravili jste nějaký krizový plán?
Uvědomil není přesné. Bylo to vidět na prodejnosti letenek a na objednávkách. Zpracovali jsme akční plán, který měl situaci řešit a výpadek nahradit. Bez nich by byla situace ČSA daleko horší. Když potom bylo vidět, že se nedá letos oživení čekat, tak se přidala další restrukturalizační opatření.

Část toho plánu už se začala realizovat. Prý se už podařilo odprodat duty free shopy.
Ne, ten prodej teprve probíhá. Zatím jsme oslovili případné zájemce, vydali jsme inzerát. Do konce října by měli potenciální kupující reagovat. Jasno o novém majiteli by mělo být 16. prosince. Zájem je zatím velký.

Koho jste oslovili?
Těch jmen je asi 50, včetně čtyř největších světových provozovatelů duty free shopů.

Je ten váš restrukturalizační plán zaměřený pouze na snížení nákladů, nebo jsou tam i projekty zaměřené na zisk?
Pochopitelně, nedá se pouze do nekonečna řezat. Je potřeba i vydělávat. Je tam řada projektů, které dodají do výnosů stamiliony. Ten největší je zaměřený na transferové cestující. Všem aerolinkám, které ho realizovaly, zvedl výnosy o pět až deset procent. My jsme v odhadu konzervativnější. Příští rok by mohl dodat do výnosů 300 až 500 milionů korun.

V čem ten systém spočívá?
Nový systém vytváří varianty možného cestování v síti Českých aerolinií vždy s přestupem v Praze. Podle zimního letového řádu takových tras existuje přes 3600. Systém vyhodnocuje v matematickém modelu desetitisíce vstupních informací, od například aktuálního vývoje rezervací na jednotlivých úsecích přes historický vývoj knihování až po pravděpodobnost zájmu o letenky na jednotlivých trzích. To vše z pohledu celé sítě Českých aerolinií. Díky tomu stanovuje ceny letenek pro jednotlivé úseky separátně, plastičtěji pracuje s jejich výší podle poptávky v celé síti. Dokáže efektivně přesouvat a nabízet volnou kapacitu na jednotlivých úsecích po celé síti tak, aby byla pravděpodobnost prodeje volného místa co nejvyšší. Systém Origin & Destination tak dokáže zcela odděleně řídit cenotvorbu letenek jak na lokálním trhu u létání z bodu do bodu, tak i na ostatních trzích u tzv. síťového létání s přestupem v Praze. To stávající systém v tak sofistikované podobě nedokáže.

A další projekty?
Je tam i řada menších, které se týkají internetového prodeje letenek, vylepšení prodejní funkce call centra a mnoho dalších. Každý z nich by mohl přinést desítky milionů.

Čtěte také: Ředitel ČSA skončil a s ním i šéf dozorčí rady

Autor: Pavel Cechl

22.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies