VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sobotka: Trať na pražské letiště bude dokončena do roku 2024

Praha - Trať na pražské letiště má být hotová mezi roky 2023 a 2024. Vyjít by měla zhruba na 20 miliard korun. Na dnešním setkání s novináři to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se nyní počítá s variantou vedoucí trať tunelem přes Střešovice. Tuto dražší variantu prosazuje radnice Prahy 6. Není ale jisté, že na tuto variantu přispěje Evropská unie.

6.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 6.6.2016
SDÍLEJ:

Podle premiéra má trať na pražské letiště stát 20 miliard.Foto: Deník/Michal Sobecký

„Jediný problém je s jedním malým úsekem této stavby, což je propojení mezi Dejvickou a Veleslavínem," uvedl Ťok. Radnice nesouhlasí s modernizací tratě v nynější stopě, dlouhodobě požaduje podpovrchovou variantu. Podle Ťoka ale evropské orgány Česko vyzvaly, aby stát plán na vedení trasy na letiště a dále do Kladna v tomto území zlevnil. Zlevnění nicméně naráží na odpor městské části a hrozí, že kvůli tomuto úseku nebude postaven celý projekt, dodal ministr.

Radnice podle mluvčího Martina Churavého na svém požadavku trvá. „Předložená ražená varianta v nové, přímější stopě, splňuje nejen všechny požadavky městské části, ale přináší navíc i další zefektivnění celé trati ve formě zkrácení jízdní doby," řekl. Uvolněné prostory na povrchu navíc získají využití pro volný čas obyvatel, což se podle Churavého do efektivity investice započítává velmi obtížně, nicméně se na to nesmí zapomínat.

Pokud se nepodaří prosadit proplacení raženého tunelu z evropských peněz, bude muset Česko najít jiné vlastní zdroje, uvedl Ťok. Pro celý projekt, dříve označovaný za rychlodráhu na letiště, se počítá se spolufinancováním z Operačního programu doprava II.

Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského hrozí, že ČR přijde jen o dotace na problematický úsek. Celá stavba je totiž rozdělená do několika fází a evropské orgány mají problém jen s uvedeným úsekem mezi Dejvickou a Veleslavínem. Nová trasa na letiště a současná trať do Kladna má být dvojkolejná a plně elektrifikovaná. Ve městě se počítá s tím, že by jí mohly vlaky projíždět osmdesátikilo­metrovou rychlostí, za Prahou by se pak vlaky mohly rozjet rychlostí 120 až 140 kilometrů v hodině.

Napojení přes Berlín a Drážďany

Kromě trasy na letiště se dnešní jednání premiéra s představiteli SŽDC a ministerstva dopravy týkalo i přípravy vysokorychlostních tratí. Do konce roku tak má úřad vládě předložit materiál popisující vývoj přípravy železničních spojení pro rychlost nad 300 kilometrů v hodině.

Nejreálnější je podle Sobotky vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany. Přeshraniční spojení Drážďany – Praha sice zatím v německém plánu na rozvoj vysokorychlostní železnice vysokou prioritu nemá, vláda se ale pokusí tento stav napravit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je spojení Prahy a Brna s pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť.

Ještě letos nebo příští rok by mohlo být podle Sobotky jasné, jak se německá strana k revizi plánu rychlostních tratí postaví. Pokud bude trať zařazena do spolkového plánu dopravy, bude zřejmé, že má německá strana chuť na tomto spojení spolupracovat a je reálné i její financování z evropských peněz. Do roku 2025 by se pak mohl začít stavět první úsek z Prahy do Litoměřic.

Čtěte také: Sobotka podpořil Chovancovu žalobu na Prahu 1 kvůli šibenicím

Autor: ČTK

6.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Nový ukrajinský velvyslanec v České republice Jevhen Perebyjnis poskytl 21. dubna v Praze rozhovor Deníku.
EXKLUZIVNĚ
10 14

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

Hodina velkých změn v pražské hromadné dopravě je tu

Ve skutečnost se od soboty mění dlouhodoběji připravované rozsáhlé změny v Pražské integrované dopravě.

Pohledem Kateřiny Perknerové: Sobotka nastražil past. Sám do ní padá

Bohuslav Sobotka řeší půl roku před volbami neřešitelný problém. Vlastní stranu sice očistil od všech svých oponentů a v kampani mu nikdo nebude podrážet nohy, ale na lidi to nezabírá. Co hůř, nejsou okouzleni ani smrští zpráv o zvyšování platů, důchodů, slev na děti a dalších sociálních vymoženostech.

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

KLDR otestovala další raketu, neúspěšně. Trump: Jde o nerespektování Číny

/VIDEO/ Raketa středního doletu, kterou v sobotu brzo ráno vypustil v době zostřené mezinárodní situace na Korejském poloostrově režim diktátora Kim Čong-una, skončil neslavně. Byl to již třetí test rakety v tomto měsíci. Letos, od chvíle, kdy se americkým prezidentem stal Donald Trump, se jedná už o devátou zkoušku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies