VYBERTE SI REGION

SOS kvůli cenám zájezdů zažalovalo CK Exim Tours

PRAHA - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) podalo kvůli uvádění neúplných cen zájezdů žalobu na jednu z největších tuzemských cestovních kanceláří Exim Tours. Podle SOS by tento soudní spor měl ovlivnit chování českých cestovních kanceláří, z nichž mnohé ve svých nabídkách používají neúplné ceny.

24.7.2007 0
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto:

Ty mohou být například kvůli nezapočítaným letištním či palivovým příplatkům až o několik desítek procent nižší než skutečně účtované ceny zájezdů. CK však tvrdí, že při uvádění cen postupuje podle zákona.

Mluvčí SOS Ivana Picková dnes novinářům řekla, že sdružení se od loňského srpna neúspěšně snažilo přimět cestovní kanceláře k tomu, aby přehodnotily svoji dosavadní praxi, kdy v cenících, katalozích a na internetových stránkách uvádějí ceny bez takzvaných povinných příplatků. "Vzhledem k tomu, že v dohledné době není na obzoru legislativní úprava, která by vyjasnila spor mezi většinou cestovních kanceláří a SOS o výklad povinnosti informování o cenách zájezdů, rozhodli jsme se předložit spor k posouzení soudu," uvedla Picková.

Zástupci Exim Tours zatím vědí o žalobě jen od novinářů, konkrétní znění žaloby nemají, takže se k ní zatím nechtějí příliš vyjadřovat. Nicméně podle obchodního ředitele cestovní kanceláře Jana Koláčného postupuje Exim při uvádění cen podle zákona. "Jsme o tom přesvědčeni a máme oporu i v některých stanoviscích ministerstva pro místní rozvoj a dalších státních orgánů," řekl Koláčný ČTK.

Picková upozornila, že při vyčleňování povinných příplatků k základní ceně zájezdu může rozdíl v případě Exim Tours kvůli příplatku za letištní a bezpečnostní taxu, cenu povinného pojištění a palivový příplatek překročit až 40 procent původní ceny zájezdu. "Spotřebitel tak v rozporu především se zákonem o ochraně spotřebitele získává informaci o ceně zájezdu, která vzbuzuje dojem, že je nižší, než jaká je ve skutečností. Spotřebitel tak má značně ztíženou orientaci při výběru zájezdu," řekla Picková.

Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura již dříve řekl, že povinné příplatky u leteckých zájezdů jsou dílem leteckých společností, které z cen vyčleňují letištní taxy a palivové příplatky. Situaci by mělo vyřešit nové nařízení EU, podle kterého budou muset aerolinie od příštího roku nabízet pouze jednu cenu se vším všudy. Zákon o cestovním ruchu podle Okamury přikazuje, že klient má být informován o všech cenách, které souvisejí s uskutečněním zájezdu, takže oddělené uvádění ceny zájezdu, palivového příplatku a letištních tax je v pořádku.

SOS se prostřednictvím soudního sporu s Exim Tours snaží také změnit některé její obchodní podmínky, které podle Pickové často kritizují klienti této cestovní kanceláře. "Žaloba směřuje zejména proti problematickým podmínkám smlouvy vylučujícím odpovědnost cestovní kanceláře v případě neposkytnutí objednaných služeb kvůli zpoždění dopravy z důvodů, které jsou na straně cestovní kanceláře nebo jejích smluvních partnerů," podotkla Picková.

SOS se nelíbí ani formální omezení spotřebitele při uplatnění reklamace, dvojnásobné prodloužení zákonné 30denní lhůty pro vyřízení reklamace bez souhlasu spotřebitele, který ale vyžaduje zákon. "Používáním nepřiměřených smluvních podmínek a praxe bezdůvodného vyčleňování výše příplatků ze základní ceny zájezdů pak na straně cestovní kanceláře může docházet na úkor spotřebitelů k neoprávněnému majetkovém prospěchu a poškozování spotřebitelů," míní Picková.

V ČR je inzerování neúplných cen letenek běžná praxe. V případě nízkonákladových leteckých společností může konečná cena včetně poplatků několikanásobně převýšit cenu uvedenou v reklamě. Nejagresivněji si v tomto směru počíná společnost SkyEurope, která na podzim dokonce přišla se zápornou cenou letenek mínus deset korun. Právě firmu SkyEurope si vybralo SOS jako exemplární příklad, a podalo na ní také žalobu. Společnost se však brání tím, že přišla na český trh jako poslední a musela se přizpůsobit místním podmínkám.

"Po žalobě na leteckou společnost SkyEurope, proslulou na podzim loňského roku reklamní kampaní na letenky za minusové částky, se jedná (žaloba na CK Exim Tours) o druhý pilotní případ, kdy česká spotřebitelská organizace u soudu bojuje za transparentní a úplné ceny služeb pro zákazníky," podotkla Picková.

24.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies