VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Souboj finančních konceptů. Vítězí zákazník

Praha /INFOGRAFIKA/ - Možná to bude pro někoho překvapující zjištění, ale výsledky průzkumů jsou poměrně jednoznačné. Mobilní telefony a internetové bankovnictví hrají ve vyspělých zemích klíčovou roli při rozhodování lidí o změně banky. Například v USA byly tyto faktory koncem roku 2013 rozhodující pro 60 procent majitelů chytrých telefonů a tabletů, zatímco na počátku stejného roku tak odpovídalo jen 48 procent respondentů. V nové studii to uvedla mezinárodní poradenská společnost Alix Partners.

8.4.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Fuchs

Podle autorů studie bude tento celosvětový trend pokračovat s růstem počtu mobilních zařízení a času, který u nich majitelé stráví. „Dostupnost mobilního bankovnictví hraje u zákazníků čím dál větší roli při výběru finanční instituce. Banky, které selžou v inovacích, riskují ztrátu zájmu a budou mít problém přilákat nové zákazníky," říká ředitel uvedené společnosti Bob Hedges.

Soumrak poboček?

Paralelně s nárůstem využívání mobilního a internetového bankovnictví zákazníci o to méně využívají takzvané klasické bankovní kanály s vysokými náklady, kam patří například pobočková síť. Podle studie zákazníci navštěvují pobočky méně často hned poté, co začnou využívat moderní formy správy financí. Frekvence návštěv se snižuje téměř o čtyřicet procent.

To vše je přitom jen začátek. Mobilní telefon bude podle autorů studie už co nevidět hlavním nástrojem v rukách majitele účtu.

Také nástin trendů, sestavený předními finančními odborníky, ukazuje, že si musíme zvykat na zvýšený výskyt třech pojmů s koncovkou -ace: digitalizace, inovace a optimalizace. Důraz se bude klást na zjednodušení bankovních procesů, vylepšení mobilního bankovnictví a zosobnění dosud často anonymních služeb.

Doba, kdy je člověk například u bankomatu bezradný, bude pomalu patřit minulosti. Nová generace těchto přístrojů bude vybavena kamerou, prostřednictvím které zákazník naváže bezprostřední kontakt s referentem na vzdáleném místě.

Internetové bankovnictví

A pak internetové bankovnictví. Zvládnutí jeho tajů už v současnosti nedělá problémy ani mnoha důchodcům, o příslušnících mladších generací nemluvě. Podle průzkumu společnosti EY využije internetové bankovnictví alespoň jednou týdně 74 procent majitelů účtů. Tendence je tedy rychle rostoucí.

„Stále více zjišťujeme, že inovativní bankovnictví musí odpovídat tomu, co lidé chtějí a co vyhledávají," říká v této souvislosti Andrej Čársky, ředitel úseku vývoje produktů a elektronického bankovnictví banky Zuno.

Tedy jedné z těch, které si dávají přímo do vývěsného štítu, že jsou internetovou institucí. Bank s takovým zaměřením je na českém trhu momentálně pět pochopitelně s jistou rezervou v klasifikaci, protože některé z nich mají i menší síť klasických poboček.

Naopak zařadit do této kategorie Raiffeisenbank asi není dost dobře možné. Internetové bankovnictví je však i její chloubou, alespoň podle tiskového mluvčího Tomáše Kofroně:

„Internetové bankovnictví vítězí především kvůli vysokému rozsahu služeb, uživatelské příjemnosti a bezpečnosti. V našem případě je pevně spjato s účtem eKonto. Naše novinky směřují v poslední době především do obsluhy účtů přes chytré telefony. Jde o platby s využitím grafických kódů nebo o službu spočívající ve vyhledání nejlepší ceny finančního produktu. Žádosti o úvěrové produkty podávané přes internet nebo investování on-line je samozřejmostí."

Vlivy konkurence

Ještě před několika lety se zdálo, že mohutný nástup internetu odsune klasické filiálky bank na druhou kolej, ba že jejich počet se bude snižovat. Vývoj však tyto výhledy korigoval. Internet a finance se sice staly něčím jako sourozenci, ale ani jedna z trojice největších bank tedy Česká spořitelna, Komerční banka a Československá obchodní banka v posilování své fyzické prezence na trhu neustala.

Z hlediska zákazníka lze říct, že je to tak i v pořádku, z konkurenčního soužití velkých a malých aktérů finančního trhu mu plynou citelné výhody. Například i neoprávněné poplatky za finanční služby pomalu mizí do nenávratna a prostředí se postupně narovnává.

Tažení malých.

Autor: Jozef Gáfrik

8.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Brazilský prezident Michel Temer s manželkou.
4

Brazilský parlament obdržel obžalobu na prezidenta, může ho odvolat

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies