VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soumrak lokálek. Půjdou do šrotu?

Praha – Dopravci se obávají, že prodané regionální tratě skončí u podivných firem, spekulantů nebo developerů

11.12.2011 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zuzana Škvrnová

Místo aby se po nich proháněly vlaky, může část českých kolejí skončit u překupníků se železným šrotem.

Malí dopravci kritizují způsob, jakým hodlá stát prodávat prodělečné tratě soukromníkům, kteří by je chtěli koupit a řádně provozovat.

Chystaný výprodej desítek regionálních tratí povede k jejich zániku a „smlsnou“ si na nich spekulanti – ať už developeři (kteří by chtěli lukrativní drážní pozemky), nebo ti se železem, obává se Sdružení železničních společností (SŽS).

Kde je háček?

Podle připravovaných pravidel prodeje státních kolejí budou mít totiž noví nabyvatelé tratí nárok na státní dotace jen v případě, že na celé trase celoročně objedná dopravu kraj nebo stát. Nikoli obec. A další podmínka: Že tudy budou jezdit nejméně dva páry vlaků denně.

Druhá sporná věc: Pravidla neobsahují podmínku, že kupec bude zavázán dráhu dále provozovat.

Může to tedy klidně dopadnout tak, že místo aby na lokálce jezdil malý soukromý dopravce, nakonec nabídne vyšší cenu spekulant se šrotem, který rozhodně nebude mít v plánu vozit pasažéry. Nepočítá se ani se zárukami ve výběrových řízeních, aby byl na tratích zachován provoz. „O tom se materiál nezmiňuje,“ přiznal v ČT mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

„Případy kolejí vytrhaných za podivných okolností nastrčenými firmami, kde kolejnice skončily ve šrotu a kontaminovaný štěrk zůstal na trati, by měly být dostatečným varováním. Připomínáme, že konečná likvidace pozůstatků tratí, které představují ekologickou zátěž, by stejně zůstala státu,” tvrdí předseda představenstva SŽS Jiří Mužík.

Přitom podle něj existují v Česku dva dobré případy, kdy původně státní železniční tratě byly převedeny jinému subjektu za symbolickou cenu, noví majitelé je opravili a dodnes provozují. Stát navíc ušetřil prostředky, které by musel vynaložit na likvidaci tratí.

Jenže státní správce kolejí, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) teď vzkazuje: s žádnými prodeji za symbolickou korunu nepočítejte. Vyhraje nejvyšší nabídka.

Podle Jana Šatavy z Jindřichohradeckých místních drah stojí za touto iniciativou Správy železniční dopravní cesty snaha vyloučit obce ze systému objednávání základní dopravní obslužnosti. O objednávkách z jejich strany se totiž v dokumentu nehovoří.

„Obce si na tratích objednávají dopravu podle toho, jak jim stačí rozpočty,” říká. Často si nasmlouvají dopravu třeba jen v letní sezoně, kdy lokálky slouží jako lákadlo na turisty nebo cyklisty a pomáhá v rozvoji regionu. A v zimě, kdy tam turisté nejsou, vlaků jezdí méně (nebo žádné).

Materiál brzy dostane ke schválení vláda. Státní správce kolejí ho hájí. „Logiku to má v tom, aby stát nedotoval údržbu a opravu tratí, kde se nejezdí v rámci základní dopravní obslužnosti,” říká mluvčí SŽDC Pavel Halla. Konkrétní seznam tratí, kterých se nabídka k odprodeji týká, zatím SŽDC není schopna uvést.

Hrozí, že osiří pětina sítě. K prvnímu prodeji kolejí u nás by mohlo dojít už v roce 2012.

Smyli slzy, odjel poslední motorák

Králicko - „Už jsem nemohl ani mluvit, už jsem jenom stál s foťákem a brečel,“ popsal poslední jízdu „své lokálky” výpravčí z Dolní Lipky Arnošt Juránek. Lidé se v sobotu museli rozloučit s osobní dopravou na tratích Dolní Lipka – Hanušovice a Moravský Karlov – Štíty v Pardubickém kraji. Jsou naštvaní, ale bojovat chtějí dál. Podpisů na peticích už jsou tisíce. Jejich lokálka v sobotu zažila nevídaný nápor cestujících. Nejenže skončila tato trať, ale od neděle platí v celé ČR nové jízdní řády i dražší ceny jízdenek.

TOMÁŠ PROCHÁZKA A ČTK


11.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies