VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Španělská Cintra získá obří zakázku na stavbu silnic na Slovensku

Bratislava - Konsorcium pod vedením španělské společnosti Cintra postaví a bude provozovat asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy formou projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Rozhodla o tom dnes slovenská vláda. Hodnota zakázky dosáhne 1,89 miliardy eur (51 miliard Kč).

17.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Konsorcium nabídlo nejnižší cenu ze čtyř účastníků tendru, kteří předložili nabídky v této největší zakázce svého druhu za současné vlády premiéra Roberta Fica.

"Dosáhli jsme dalšího důležitého milníku v budování dopravní infrastruktury na Slovensku. Podařilo se nám dospět k výsledkům, které jsou výjimečné," řekl novinářům ministr dopravy Ján Počiatek ke schválenému PPP projektu. Dodal, že stát by nedokázal vyčlenit dostatek peněz na výstavbu úseků D4 a R7 tradičním způsobem, kdy stavebním firmám platí za budování silnic již v průběhu výstavby a po jejím dokončení.

Uvedená hodnota kontraktu ohledně výstavby a provozu silnic v okolí Bratislavy nezahrnuje náklady na výkup pozemků. Počiatek uvedl, že za půdu pod D4 a R7 stát zaplatí 375 milionů eur (10,1 miliardy Kč).

Obchvat Bratislavy a rychlostní silnice

Prostřednictvím PPP projektu vítězné konsorcium postaví a následně bude provozovat první část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnice R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit. Výstavba silnic má začít již letos na jaře, s dokončením se počítá v roce 2020.

V současnosti tranzitní doprava projíždí přes Bratislavu po dálnici, která vede městem a kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Podle slovenských médií projekt výstavby D4 a R7 příliš neuleví silniční dopravě v Bratislavě, protože tranzitní doprava na příjezdových silnicích do slovenské metropole tvoří jen zlomek z celkového počtu vozidel. Naopak automobily například ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska nebo i do Česka měly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou během dopravní špičky rychleji než v současnosti.

Analytici slovenského ministerstva financí spočítali, že zmiňovaný PPP projekt by byl oproti tradičnímu způsobu financování silnic nevýhodnější pouze v případě, že stát by rozběhl výstavbu již v tomto roce. Podle scénáře, který s ohledem na přípravné práce předpokládá možnost zahájení stavby státem až v roce 2018, by už PPP projekt vyšel výhodněji.

30 let splácení

Konsorcium pod vedením Cintry, jehož součástí jsou také společnosti Porr a Macquarie Capital Group, dostane od státu roční splátku 56,72 milionu eur (1,5 miliardy Kč), která se bude každoročně upravovat o inflaci. Stát bude investici splácet 30 let a po skončení kontraktu investor odevzdá zrekonstruovanou infrastrukturu státu.

Všechny nabídky v tendru byly výrazně výhodnější, než předpokládala původní studie, která počítala s platbou od 135 do 151 milionů eur (3,6 miliardy až 4,1 miliardy Kč) ročně. Mezitím ale došlo ke změně technických parametrů projektu, například ke snížení počtu jízdních pruhů.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Realizovat se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů, stát tak podle analýzy nevládního institutu INEKO ušetřil jen na stavebních nákladech asi dvě miliardy eur (54 miliard Kč).

Autor: ČTK

17.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krymský Tatar Ruslan Zeytulaev v ruském vězení
1 7

Krymského Tatara odsoudili Rusové k 12 letům vězení

Ilustrační foto.
EXKLUZIVNĚ

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a odehraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies