VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Špína ve vlacích zůstává stále bez pokut

Praha - Bohužel je to naprosto běžná „výbava“ vlaků v Česku: špinavý záchod, umyvadlo bez vody, plný odpadkový koš.

23.7.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Ševčík Jiří

S čistotou na tom tuzemské vlaky nikdy nebyly moc dobře. Až před dvěma lety si stát řekl dost a začal vlaky kontrolovat a České dráhy (ČD) za prohřešky pokutovat.

Jenže tohle „dupnutí“ státním orgánům nevydrželo dlouho. Podle informací Deníku totiž ministerstvo dopravy na začátku letošního roku zapomnělo uzavřít s dráhami smlouvu o pokutování. Od ledna tak dráhám nehrozí žádné pokuty za špinavé rychlíky. Kvůli personálním změnám v resortu dopravy, kde se v rychlém sledu vystřídali hned tři ministři, se navíc jen těžko hledá viník.

„Čistotu u regionálních vlaků si hlídají kraje, které je objednávají. My provádíme kontrolu v rychlících na základě požadavku ministerstva dopravy, letos ale zatím žádná smlouva nepřišla,“ potvrdil Deníku mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
Přitom ještě loni dostávaly dráhy flastry za špinavé rychlíky zcela běžně. Jenom od května do prosince 2008 provedli drážní inspektoři celkem 102 kontrol v rychlících a dráhám udělili pokuty za 1,2 milionu korun.

Kontroly inspektorů

Sazebník přitom myslí téměř na všechno: inspektoři posuzují před výjezdem z depa kompletní čistotu záchodů, včetně chybějících ručníků nebo tekoucí vody. Uvnitř vagonů se pak zaměřují na vysypané koše, vnitřní teplotu a posuzují i to, zda se pracovníci v depech alespoň pokusili o odstranění různých vandalských čmáranic. A pokuta? Za každý prohřešek až pět tisíc korun.

Stát teď nemá peníze z pokut

Teď však stát na pokutách nemá ani korunu. Ministerstvo svoji laxnost přiznává, zároveň ale tvrdí, že i v minulosti smlouvu o pokutách úředníci podepisovali později než hned na začátku roku.

„Je pravda, že smlouva na začátku roku o kontrolách nebyla uzavřena. Nicméně celá věc se už řeší a do jednoho až dvou měsíců by se kontroly měly obnovit,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
České dráhy i přesto tvrdí, že si nastalé „beztrestnosti“ nijak zvlášť neužívají. „Kontrolu provádějí i naši pracovníci před výjezdem z depa a externí firmy, které úklid provádějí, mají stanoveny sankce,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

„Bohužel je potřeba si uvědomit, že pokud vlak jezdí celý den, ta čistota tam není taková jako při výjezdu z depa. A kromě toho jde často také o čtyřicet let staré vagony. A u nich, i když se záchod umyje, prostě vypadá ošuntěle,“ uzavírá Šťáhlavský.

Autor: Jan Klička

23.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Krajně pravicová Národní fronta (FN) získala podle dílčích výsledků sčítání v prvním kole francouzských regionálních voleb 28 procent hlasů.
11

Le Penová se odmítla zahalit, zrušila kvůli tomu schůzku s muftím

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies