VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spotřeba potravin loni klesla, výdaje za jídlo vzrostly

Praha - Spotřeba potravin v Česku vyjádřená ve stálých cenách loni meziročně klesla o 1,6 procenta. Lidé za ně vlivem růstu spotřebitelských cen zaplatili v průměru 22.500 korun na hlavu, tedy o 278 Kč více než v roce 2009.

26.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Vyplývá to z údajů uvedených ve Zprávě o stavu zemědělství za rok 2010.

Meziroční nárůst cen potravinářského zboží loni dosáhl 1,5 procenta a byl stejný jako celkové zvýšením cen spotřebního zboží a služeb. Z hlediska mezinárodního srovnání byla ČR jednou z 11 zemí EU, u nichž spotřebitelské ceny potravin a nealkoholických nápojů rostly rychleji než činil unijní průměr.

Vzestup cen potravin byl ovlivněn hlavně pětiprocentním růstem cen zemědělských výrobců, ale také cenovou strategií obchodníků, kteří zcela nereagovali na pokles výrobních cen potravin. Výraznější zdražení brzdily levné dovozy potravin a ostrá konkurence v českém potravinářském maloobchodě.

Klesla spotřeba masa a masných výrobků

V loňském roce dále mírně klesala spotřeba masa a masných výrobků ze 78,8 kg v roce 2009 na loňských 76 kg. Největší pokles v této kategorii nastal u drůbeže. Naopak spotřeba vepřového masa se mírně zvýšila, spotřeba hovězího masa stagnovala.

Lidé loni omezovali také konzumaci mléka a mléčných výrobků. Při zhruba tříprocentním růstu cen mléčných produktů se jejich spotřeba snížila o 2,3 procenta. Nejvíce klesala spotřeba mléčných konzerv, tavených sýrů a konzumního mléka.

Mírné snížení spotřeby nastalo také u výrobků z obilovin a vajec navzdory mírnému poklesu jejich cen. Spotřeba jižního ovoce vzrostla při stagnaci jeho ceny, naopak spotřeba cukru se mírně snížila. Češi v loňském roce jedli meziročně více zeleniny, i když podražila. Spotřeba ovoce mírného pásma a brambor při zvýšení spotřebitelských cen klesla.

"Je zřejmé, že spotřebitelská cena konkrétního výrobku má na spotřebu menší vliv než cena výrobků substitučních, avšak na spotřebu působí především vývoj koupěschopné poptávky," stojí ve zprávě.

Za potraviny, nápoje a tabák loni tuzemská domácnost dala v průměru 20,7 procenta svých vydání. Podíl byl srovnatelný jako v roce 2009. Největší část svých výdajů dlouhodobě vydávají za tyto položky důchodci (loni více než 26 procent).

Čtěte také: Potraviny a bydlení v únoru podražily

Autor: ČTK

26.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Zimola.
6

Zimola do voleb nejde, ostatní ano

Policejní zásah v českolipském hypermarketu Albert.

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies