Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spotřeba stlačeného plynu CNG loni vzrostla o 44 procent

Praha - Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) pro automobily se v loňském roce v Česku zvýšila meziročně o 44 procent na zhruba 22 milionů metrů krychlových. Za posledních pět let se ztrojnásobila, informoval Český plynárenský svaz (ČPS). V ČR na stlačený zemní plyn jezdí více než 6700 vozů. To je o 2000 více než před rokem.

22.1.2014 1 AKTUALIZOVÁNO 22.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kucej Miroslav

„Výsledky vysoce předčily naše očekávání, ještě v prosinci jsme věřili opět jen asi ve dvacetiprocentní nárůst. CNG je v současnosti nejekonomičtější palivo, pokud by například všechny vozy v ČR přešly z benzinu na CNG, klesly by náklady na provoz vozů asi o 200 miliard korun a to nepočítám úspory za výrazné snížení emisí," uvedl místopředseda Rady ČPS a člen představenstva firmy E.ON Jiří Šimek.

Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je podle Šimka velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě. Toho si jsou motoristé vědomi, a proto si CNG vybírají například firmy s velkými autoparky, spediční firmy a dopravní podniky, dodal Šimek.

52 veřejných plnicích stanic

V České republice je v provozu 52 veřejných plnicích stanic na CNG. Do konce roku zahájí provoz nejméně dalších 45 stanic – společnost E.ON otevře 12 až 14 stanic, firma VEMEX nejméně dalších deset, společnost Vítkovice chce letos vybudovat přes 20 stanic a RWE nejméně tři další stanice.

„CNG je nejlevnější pohonnou hmotou, jeho cena na jeden kilometr se pohybuje mezi jednou korunou až 1,40 Kč. Má také nulovou silniční daň a nádrže jsou uloženy mimo zavazadlový prostor. V neposlední řadě CNG z auta nelze také zcizit," uvedl výkonný ředitel ČPS Jan Ruml.

CNG se stále více využívá v organizacích a firmách. Například Česká pošta provozuje v současné době celkem 5300 vozidel, z toho 692 vozidel jezdí na CNG. Tento počet hodlá pošta rozšířit. „Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až 40 procent nákladů," uvedl ředitel odboru dopravy České pošty Jan Kubásek.

Nová Octavie s pohonem na CNG

Firemní CNG vozové parky se podle ČPS rozšíří ve chvíli, kdy Škoda Auto uvede na trh novou Octavii s pohonem na CNG. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla.

Podle Evropské plynárenské asociace Eurogas se spotřeba CNG v Evropě může do roku 2035 zvýšit až sedminásobně.

Stlačený zemní plyn se používá jako motorové palivo místo benzinu, nafty nebo LPG. Vyrábí se stlačením zemního plynu v kompresních zařízeních.

Autor: ČTK

22.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Jiří Kajínek hraje fotbal v Třemošnici
15

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Smršť zranění kosí hvězdy. Jsou tenisté přepracovaní?

Na kurtech připomínají nezničitelné superhrdiny. Roger Federer, Novak Djokovič, Andy Murray ti všichni umějí s tenisovou raketou v ruce věci, nad kterými se méně talentovaným jedincům tají dech. Přesto to ale jsou normální lidé, ne nezničitelné stroje na úspěchy. Poslední týdny to dokazují víc než kdy jindy.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Mezi oběťmi teroru v Barceloně jsou také děti, islamisté zavraždili i tříletou

Rodina sedmiletého Juliana Cadmana pomocí sociálních sítí zoufale prosí o informace. Julianovu matku srazila vražedná dodávka, žena je nyní s těžkými zraněními v kómatu. Chlapce od té doby nikdo neviděl. Blízcí jiných mladých obětí ale už nemají ani tuto slabou naději.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení