VYBERTE SI REGION

Správa železnic chce do prázdných nádraží stěhovat úřady

Praha - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje do nádražních budov nastěhovat státní úředníky. Program na oživení mnohdy prázdných a chátrajících budov má jít ruku v ruce s jejich opravami, řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Přestože nádraží stále patří Českým drahám, správa železnic už o možném využití nádraží ze strany státních institucí vyjednává s Úřadem pro zastupování státu ve věcích majetkových.

13.3.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační snímek.Foto: Deník

Umístění státních institucí do nevyužívaných nádražních prostor bude mít podle Drmoly výhodu pro obě strany. SŽDC si od projektu slibuje, že státní instituce na nádraží přivedou lidi, zbylé prostory pak správa železnic výhodněji pronajme dalším zájemcům, například firmám. Státním úřadům slibuje výrazně nižší nájemné, než kolik platí za nájmy v domech patřících soukromým majitelům.

To by v krajním případě mohlo být i symbolické, což podle Drmoly SŽDC jako státní podnik může ve vztahu k další státní instituci udělat. Podle šéfa správy majetku je to další velká výhoda SŽDC proti současnému vlastníku nádraží - Českým drahám. Ty si jako akciová společnost takovouto cenovou politiku ani vůči státní instituci dovolit nemohou. Další výhodou je možnost čerpání dotací na opravy nádraží, kdy České dráhy mohou od EU získat maximálně 40procentní dotaci, kdežto SŽDC může požadovat dvojnásobek, dodal.

Převod nádraží z Českých drah na správu železnic schválila vláda loni a následně ji schválil řídicí výbor Českých drah. Zatím ale není jasné, jak se k transakci zhruba 1500 nádražních budov za 3,24 miliardy korun postaví vedení drah a dozorčí rada. Dráhy totiž mají několik protichůdných posudků ohledně toho, zda je pro ně převod výhodný. Původně totiž společnost za transakci očekávala zhruba dvojnásobný obnos.

Myšlenky na více peněz ale loni ukončilo rozhodnutí Evropské komise, podle které mohou České dráhy za budovy dostat právě zhruba tři miliardy korun bez toho, aby šlo o nedovolenou veřejnou podporu. Konečnou cenu má před definitivním rozhodnutím o prodeji potvrdit aktualizovaný cenový posudek. Podle Drmoly by se ale konečná částka proti uvedeným 3,25 miliardy korun významně neměla měnit.

V dobrém stavu je necelá polovina nádraží, zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Pokud se podaří nádraží na správu železnic převést k začátku května, což je podle SŽDC aktuální pracovní datum, mohla by do konce roku začít první vlna oprav. V té by podle Drmoly měla být opravena například nádraží v Hradci Králové, Děčíně, Chebu Liberci a Teplicích.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, u kterého stejně jako u celého převáděného majetku mají dráhy pochyby, jestli není prodáváno pod cenou. Prodej se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně, u kterých nejsou vyřešeny vlastnické vztahy, respektive u brněnského nádraží otázka přesunu do jiné lokality.

Autor: ČTK

13.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Škoda 450 s Miss USA 1957 Charlottou Sheffieldovou.
14

Nejslavnější český kabriolet oslaví šedesátku. Víte, že pobláznil i Ameriku?

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies