VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Správa železniční dopravní cesty zbytečně utrácela, zjistili kontroloři

Praha – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) v uplynulých letech zbytečně utrácela za pronájem a nákup aut, právní služby či ostrahu některých objektů. Vyplývá to z dnešní tiskové zprávy NKÚ. Kontrola například zjistila, že stát prostřednictvím SŽDC zaplatil téměř 12 miliard korun za odkup majetku Českých drah, tento majetek ale dráhy získaly o pět let dříve bezplatně. SŽDC ale popírá, že by se chovala nehospodárně. Auta prý nakupovala laciněji, než stanovil znalecký posudek, a o vyplacení 12 miliard za převod majetku rozhodla vláda.

29.10.2012 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

SŽDC podle NKÚ špatně hospodařila při pronájmu a nákupech aut. NKÚ spočítal, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu byly v letech 2009 až 2011 u ředitelství SŽDC téměř 80.000 korun, což je o 241 procent víc než u jiných kontrolovaných složek této státní organizace. „Ředitelství si také některé vozy pronajímalo – v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830.000 korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů," uvádí zpráva.

Nejvyšší kontrolní úřad v této studii srovnává nesrovnatelné, reagoval na závěry NKÚ Tomáš Drvota z tiskového oddělení SŽDC. Na ředitelství se prý používají jiná vozidla, především Octavie a Superby pro manažery organizace. Proti Fabiím, které se používají na ostatních organizačních jednotkách, se kterými NKÚ srovnává, mají podstatně náročnější a dražší údržbu.

Pochybný je podle NKÚ i následný odkup pronajímaných vozů. Ředitelství SŽDC totiž čtyři pronajímané vozy v březnu 2010 odkoupilo za 2,3 milionu korun. Za jejich předchozí pronájem přitom už zaplatilo 1,9 milionu. „Výhodnost tohoto kroku je pochybná. Například jeden z těchto vozů byl z roku 2008 a měl najeto 113.000 kilometrů. Ředitelství za jeho předchozí pronájem zaplatilo 786.000 korun, odkoupilo ho pak za 595.000. Ceníková cena tohoto auta přitom byla 905.000 korun," zjistila kontrola.

Správa železnic se ale podle Drvoty domnívá, že částka za odkup vozidel byla adekvátní, protože SŽDC si před odkupem nechalo na cenu vypracovat znalecký posudek. Proč součet ceny nájmu a následného odkupu překročil ceníkovou cenu vozidla, mluvčí SŽDC vysvětlil tím, že uvedená vozidla měla nadstandardní výbavu a výbavu pro zimní období.

Právní služby za 4800 na hodinu

Nehospodárně se ředitelství SŽDC podle NKÚ chovalo i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v letech 2009 až 2011 podepsalo 26. Jedenáct z nich prý přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu 4800 Kč na hodinu.

NKÚ ale zároveň konstatoval, že náklady SŽDC od roku 2010 na rozdíl od předchozích let klesaly a v prověřovaných činnostech nebyly zjištěny nedostatky, které by významným způsobem ovlivňovaly hospodaření SŽDC.

Nehospodárné, neúčelné nebo neefektivní vynakládání finančních prostředků bylo zjištěno právě v případech nákladů na provoz osobních automobilů, na právní služby a na ostrahu od roku 1991 nedokončeného areálu.

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty se mimo jiné stará o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor výstavby tratí. V loňském roce pracovala s rozpočtem přes 35 miliard korun.

Autor: ČTK

29.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Pavel Bělobrádek
3 7

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Ilustrační foto
9

Muslimské svátky? Turečtí vojáci se před sto lety dočkali i obětování beranů

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Comeback na spadnutí? Kvitovou svádí Paříž

Stačilo zadat povel internetovému vyhledávači a spustila se lavina titulků v češtině, angličtině, francouzštině a určitě i v dalších jazycích. Články pod nimi se zabývaly tím, že jistá Češka odletěla do Paříže, přičemž se před odletem vyfotila a pochlubila se tím na instagramu.

Ústavní soud ochránil dítě před vlivem sekty. Otec se ale bojí únosu

V roce 2014 se tehdy pětiletého syna českého rabína Jaira Jerochima pokusilo unést pět mužů najatých ultraortodoxní židovskou sektou z Francie, ke které patří chlapcova matka. V té době dítě naštěstí žilo se svým otcem v pražské Maiselově ulici, kde kvůli hrozbě teroristických útoků ustavičně stojí policejní hlídky. Díky nim se útok podařilo odvrátit. Před zhoubným vlivem sekty se rabín pokouší své dítě ochránit už dva roky.

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Emmanuel Macron, který se soustředil na evropskou integraci a kladl důraz na obnovení sil Evropské unie, chce omezit levné východoevropské pracovníky, kteří ohrožují francouzskou zaměstnanost, sociální výhody a daňové zatížení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies