„Pomohlo to závodu v Českých Budějovicích, který vyrábí komponenty pro auta s benzinovými motory,“ zmínil na čtvrteční výroční koncernové tiskové konferenci v Praze ředitel jihlavského závodu Bosch Diesel Franc Gruber. „V Českých Budějovicích měli v březnu méně odstávek,“ připustil Franc Gruber.

„Zatímco v lednu a v únoru jsme se ve výrobě pohybovali pod úrovní loňského roku, v březnu jsme se dostali na stejnou úroveň jako v březnu roku 2008. Tuto úroveň bychom si měli udržet i v dubnu,“ předpokládá šéf českobudějovického Bosche Milan Šlachta. V českobudějovickém závodě zavedli také konta pracovní doby. Zaměstnanci si mohou v době, kdy je na dílnách „frmol“, nadělat až 150 pracovních hodin do plusu a pak si je v podstatě vybrat jako formu placeného volna v době odstávek.

V Jihlavě se podle ředitele Grubera k jednání o kontech pracovní doby schyluje.Připomeňme, žev Jihlavě se vyrábějí komponenty pro dieselové motory. Diesely jsou v současnosti ve stínu benzinové konkurence. „Víme o tom, že by jednání na toto téma mělo proběhnout v příštím týdnu,“ potvrdil i předseda odborové organizace OS Kovo v jihlavském Boschi Jiří Valenta. K jednáním nicméně dochází za situace, kdy české zákony nijak neřeší minusová konta.

A období pro vyrovnání plusů a minusů je dlouhé jeden rok, zatímco třeba na Slovensku jsou to čtyři roky a v Německu se jedná o celou dobu trvání pracovního poměru. „Pracovní konta se nezavádějí snadno, když je vyrovnávací období stanoveno jen na 52 týdnů,“ potvrdil Franc Gruber.

Na tahu by měli být politici. Zaměstnavatelé by za krize uvítali delší vyrovnávací dobu. Současný hospodářský propad totiž asi bude mít delší cyklus než jeden rok. „Doporučili jsme odborářům v jihlavském závodě, aby se zkontaktovali s kolegy v Německu,“ uvedl Franc Gruber. „Možná systém kont pracovní doby nastartujeme u zaměstnanců v kancelářských profesích. Uděláme pilotní projekt, na základě kterého získáme zkušenosti,“ připustil šéf jihlavské firmy Bosch Diesel.

V závodě bylo mezi manažery a odboráři dohodnuto, že se do konce srpna nebude propouštět. Co bude ale dál? Dělat prognózy je podle Franca Grubera v této době složité. Situace se obecně v automobilovém průmyslu mění téměř každý týden, jak jsou zadávány případně odvolávány zakázky. „Podle našich odhadů bude třetí a čtvrtý kvartál roku 2009 o trošku lepší než ten první,“ naznačil ředitel.

Obrat všech závodů skupiny Bosch, které stojí v České republice, se vloni lehce snížil na 1,3 miliardy eur. Na rozdíl od krize v automobilovém průmyslu se vedlo dobře jinému segmentu, který je zastoupen v Česku, a to výrobci kotlů Bosch Termotechnika.