VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaměstnanci se bouří, veškerý čas tráví v práci

Liberecko - Firmy mají z příznivého vlivu evropského šrotovného radost. Po propouštění však ubylo zaměstnanců a ti, co ve firmách zbyli, mají problém nárůst výroby zvládnout.

4.5.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Vít Šimánek

Německé šrotovné zabralo a firmy napojené na automobilový průmysl zažívají alespoň na pár měsíců dobré časy. O poznání hůře jsou ale na tom jejich zaměstnanci. Ti se teď doslova nezastaví. Ve firmách je totiž po propouštění zaviněném krizí o deset až dvacet procent pracovníků méně. Ti zbylí teď musí pracovat o to víc, aby firmy nepřicházely o cenné zakázky.

Málo zaměstnanců

„Jsme pořád v práci, děláme přesčasy, pracujeme i v sobotu. Nevím, jestli se to takhle dá vydržet několik měsíců po sobě. Začínáme být unavení,“ svěřil se Deníku zaměstnanec jedné z firem na Liberecku, jejichž součástky míří do „znovuzrozené“ mladoboleslavské Škodovky. Jak dodal, zaměstnanci si samozřejmě váží toho, že mají co dělat. V menším počtu zaměstnanců je však složité zvládnout stejnou výrobu jako zhruba před rokem.

Současnou situaci v automobilovém průmyslu potvrdil Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů v Liberci. „Lidí je díky propouštění méně, firmy však při pozitivním vlivu šrotovného chtějí vyrábět tolik, jako před krizí, kdy bylo ve firmách až o dvacet procent zaměstnanců více,“ vysvětlil Milan Šubrt.
Krize se vrátí

Vyšší nemocnost

Firmy podle něj také pomalu ale jistě zaznamenávají vyšší nemocnost. „Zdá se, že by to mohlo souviset. Lidé jsou přepracovaní a raději zůstávají doma na nemocenské,“ dodal liberecký odborový předák.

Výrobci automobilových součástek nemají moc možností, jak tomuto problému zamezit. Přijímat další zaměstnance se jim nevyplatí, protože vliv šrotovného, které zatím zavedly některé evropské země, bude pomalu slábnout. Obecně se očekává, že v září nebo v říjnu bude situace v automobilovém průmyslu stejná jako v lednu, možná ještě horší.

Noví pracovníci

„Máme sice více zakázek, ale nové pracovníky nenabíráme. Je totiž velmi pravděpodobné, že bychom je za čas museli opět propustit,“ vysvětlil před nedávnem ředitel chrastavského závodu firmy Grupo Antolin Petr Papánek.

Ani odmítat dnešní lukrativní zakázky však není pro firmy řešení. „Když odmítnou jednu zakázku, mohou se připravit i o další, které by v rámci nějaké spolupráce mohly následovat. Určitou možností je přijímání takzvaných agenturních pracovníků. Rizikem je však leckdy nepříliš kvalitní pracovní výkon,“ uzavřel Milan Šubrt.

Šrotovné zatím takzvaně nakoplo především automobilky vyrábějící malá auta. Právě ta jdou totiž díky šrotovnému na odbyt.

Autor: Aleš Vávra

4.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volkswagen Brouk
13

Volkswagen slaví osmdesátku. Největší evropské automobilce pomohli nacisti

Vyšetřování útoku v Manchesteru. Vrahem je Salman Abedi
21

Policie zveřejnila snímky manchesterského vraha z bezpečnostních kamer

Kim zase brnká na nervy. Severní Korea odpálila další raketu

Oficiální tisková agentura severokorejského státu KCNA dnes ráno oznámila, že armáda vypustila další z raket svého systému protivzdušné obrany. Jak už je obvyklé v takových oznámeních, vypuštění osobně dohlížel samotný vůdce Kim Čong-un.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobil, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestala dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies