VYBERTE SI REGION

Zaměstnanci se bouří, veškerý čas tráví v práci

Liberecko - Firmy mají z příznivého vlivu evropského šrotovného radost. Po propouštění však ubylo zaměstnanců a ti, co ve firmách zbyli, mají problém nárůst výroby zvládnout.

4.5.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Vít Šimánek

Německé šrotovné zabralo a firmy napojené na automobilový průmysl zažívají alespoň na pár měsíců dobré časy. O poznání hůře jsou ale na tom jejich zaměstnanci. Ti se teď doslova nezastaví. Ve firmách je totiž po propouštění zaviněném krizí o deset až dvacet procent pracovníků méně. Ti zbylí teď musí pracovat o to víc, aby firmy nepřicházely o cenné zakázky.

Málo zaměstnanců

„Jsme pořád v práci, děláme přesčasy, pracujeme i v sobotu. Nevím, jestli se to takhle dá vydržet několik měsíců po sobě. Začínáme být unavení,“ svěřil se Deníku zaměstnanec jedné z firem na Liberecku, jejichž součástky míří do „znovuzrozené“ mladoboleslavské Škodovky. Jak dodal, zaměstnanci si samozřejmě váží toho, že mají co dělat. V menším počtu zaměstnanců je však složité zvládnout stejnou výrobu jako zhruba před rokem.

Současnou situaci v automobilovém průmyslu potvrdil Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů v Liberci. „Lidí je díky propouštění méně, firmy však při pozitivním vlivu šrotovného chtějí vyrábět tolik, jako před krizí, kdy bylo ve firmách až o dvacet procent zaměstnanců více,“ vysvětlil Milan Šubrt.
Krize se vrátí

Vyšší nemocnost

Firmy podle něj také pomalu ale jistě zaznamenávají vyšší nemocnost. „Zdá se, že by to mohlo souviset. Lidé jsou přepracovaní a raději zůstávají doma na nemocenské,“ dodal liberecký odborový předák.

Výrobci automobilových součástek nemají moc možností, jak tomuto problému zamezit. Přijímat další zaměstnance se jim nevyplatí, protože vliv šrotovného, které zatím zavedly některé evropské země, bude pomalu slábnout. Obecně se očekává, že v září nebo v říjnu bude situace v automobilovém průmyslu stejná jako v lednu, možná ještě horší.

Noví pracovníci

„Máme sice více zakázek, ale nové pracovníky nenabíráme. Je totiž velmi pravděpodobné, že bychom je za čas museli opět propustit,“ vysvětlil před nedávnem ředitel chrastavského závodu firmy Grupo Antolin Petr Papánek.

Ani odmítat dnešní lukrativní zakázky však není pro firmy řešení. „Když odmítnou jednu zakázku, mohou se připravit i o další, které by v rámci nějaké spolupráce mohly následovat. Určitou možností je přijímání takzvaných agenturních pracovníků. Rizikem je však leckdy nepříliš kvalitní pracovní výkon,“ uzavřel Milan Šubrt.

Šrotovné zatím takzvaně nakoplo především automobilky vyrábějící malá auta. Právě ta jdou totiž díky šrotovnému na odbyt.

Autor: Aleš Vávra

4.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies