Podle Lubomíra Domanského, sběratele a prodejce mobilních telefonů, jsou tři hlavní skupiny zájemců o starší mobily. První skupinou jsou zaměstnavatelé, kteří mají zájem o odolné modely bez připojení k internetu, které slouží jako služební telefony např. řidičům kamionů, nebo manuálně pracujícím. „V takovýchto profesích je třeba, aby telefony hodně vydržely a nemusely se příliš často nabíjet. Tyto požadavky starší modely jako jsou například Nokia 3410 či 3310 splňují. Někteří lidé je právě kvůli „nezničitelnosti" používá jako záložní telefony pro krizové situace," říká Domanský.
Druhou skupinou, která má zájem o starší mobilní přístroje, jsou lidé, kteří chápou starý telefon jako zajímavý módní doplněk. „Lidem připadá zajímavé mít něco, co dříve bylo velmi luxusní a drahé, ale nyní je to pro nás finančně dostupné. Jedná se hlavně o bývalé „manažerské telefony" typu Nokia 6210 a 6310. Je samozřejmě zájem i o další modely, například Samsung je také velmi oblíbený, ale obecně se nejvíce prodávají telefony značky Nokie," dodává Domanský. Některé luxusní modely v zachovalém stavu se prodávají dokonce za vyšší cenu, než jakou měly v minulosti.
Starší zákazníci
Poslední skupinou, která kupuje starší mobily, jsou lidé, kteří jsou na manipulaci se staršími telefony zvyklí. Jedná se hlavně o starší zákazníky, kteří mají problémy orientovat se ve složitém světě nových smartphonů.
Nejen poptávka po starších telefonech, ale i jejich cena roste i z toho důvodu, že je s postupem času čím dál složitější najít zachovalé přístroje a funkční náhradní díly. Výše výkupní ceny starého telefonu je úměrná jeho zachovalosti. Podle odborníků se pohybuje počet zakoupených starších mobilních telefonů v rámci ČR kolem stovek až tisíců ročně. Mnoho modelů, které v českých velkých bazarových prodejnách již nejsou k sehnání, se dá koupit na německých internetových aukčních stránkách, nebo v menších bazarech ve větších městech. Další možností jak prodat či koupit starší mobilní telefon jsou české prodejní servery, nebo aukční stránky. „Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje, že může mít doma poklad v hodnotě až tisíců korun, který by mohl někomu ještě dobře posloužit a na trhu by o něj byl velký zájem," poznamenal Domanský.
Poněkud odlišný pohled na nárůst prodeje starších modelů mobilních telefonů nabízí Radka Machalická, designérka a šéfredaktorka Czechdesign.cz. „Úplně nevnímáme používání starších modelů mobilních telefonů jako současný trend. Spíše jde o součást celkové retro vlny, která ale dřív nebo později pomine, stejně jako každý trend. Chytré telefony mají přece jen stále spoustu výhod. Nicméně je tu jedna nevýhoda a to, že nás stále drží v online světě, v takovém tom pracovním tempu a se staršími typy jste od tohoto pokušení odříznuti. To vnímáme jako větší potenciál kroku zpět, než že by to byl vyloženě módní doplněk," prohlásila Machalická.
Nabízí je i velcí operátoři
Starší modely mají stále v nabídce i čeští operátoři. Podle Adély Konopkové, zástupkyně tiskové mluvčí společnosti Vodafone se pohybují procenta prodeje „nechytrých" telefonů ve výši jednotek procent. Jedná se však stále o cenově nejdostupnější telefony a poptávka po nich je stále výrazná zejména v oblasti firemních zákazníků, jakými jsou například bezpečnostní agentury a stavební firmy. Podobného názoru je Lucie Jungmanová z O2, podle které si až 80 procent zákazníků vybírá při nákupu spíše chytré telefony z důvodu možnosti připojení k internetu nebo sledování videí. Nabídka společnosti zahrnuje i několik starších typů mobilních telefonů, které mají podle Jungmanové příznivce zejména mezi seniory.
ADÉLA KAMENSKÁ