VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stáří autobusů v Česku loni stouplo na 14,56 roku

Praha - Průměrné stáří zhruba 20.000 autobusů na tuzemských silnicích se na konci minulého roku zvýšilo o 0,2 roku na 14,56 roku. V Evropské unii se přitom průměr pohybuje mezi deseti a 11 lety. Sdělilo to Sdružení automobilového průmyslu a poukázalo na ekologické a bezpečnostní dopady stáří autobusů.

3.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

"Obnova českého parku autobusů je nedostatečná. Jedná se o krajně nepříznivý vývoj s negativními vlivy na životní prostředí a bezpečnost silničního provozu," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.

Autobusy před 14 lety podle Šípka musely plnit normu Euro 3, která tolerovala třikrát větší množství emisí proti současné Euro 5. S opotřebením motoru přitom množství emisí ještě stouplo.

Průměrný autobus registrovaný v ČR byl vyrobený v roce 1998. Teprve v roce 2000 však byly zavedeny legislativní standardy zásadně zpřísňující požadavky na aktivní a pasivní bezpečnost autobusů. Pokrok nastal mimo jiné u brzd, stability a signalizace závad a byly také zavedeny přísné standardy pro sedadla cestujících a pevnost karoserie.

"Realita je však taková, že téměř třetina autobusů registrovaných v ČR neplní ani základní úroveň dnešních standardů bezpečnosti. To má fatální následky při dopravních nehodách autobusů," dodal Šípek. K rizikům pro bezpečnost silničního provozu přistupuje u starších autobusů i jejich technický stav. Odborníci tvrdí, že prakticky každý autobus, který havaroval, měl nějakou technickou závadu a tyto závady se ze 75 procent na nehodách přímo podílely.

V loňském roce se v Česku vyrobilo 3560 autobusů. V poměru k počtu obyvatel to ČR řadí tak jako ve výrobě osobních automobilů mezi světové velmoci. Na obnově tuzemského vozového parku se však tato skutečnost prakticky neprojevuje.

Autor: ČTK

3.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies