VYBERTE SI REGION

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

Praha - Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít meziresortním připomínkovým řízením.

15.1.2015 6
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Matej Slávik

Podle mluvčího MPO Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu "Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice" z roku 2011. "O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuse a dalších meziresortních jednání," podotkl.

Ministerstvo životního prostředí podle mluvčí Jany Taušové bude ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. "Za důležité však MŽP v tuto chvíli považuje zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program," dodala.

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázané na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.

Ekologická likvidace autovraků

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují, a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného MŽP. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut, letos to má být 40 milionů Kč. V letošním roce se ale změnily podmínky pro čerpání dotace. Ta již nemá být vyplácena na vozidlo, ale podle zpracovaných komodit.

"V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu," uvedl Petr. Dotace navíc podle něj klesla z loňských 500 na 412 korun.
Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, MŽP chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Přes 130 tisíc zlikvidovaných aut

Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků v procentech podle komodit a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132.000 aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci tzv. polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový jej ještě nepřihlásil. Pokud majitel vozidla v tzv. polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech ale vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.

Autor: ČTK

15.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies