VYBERTE SI REGION

Stát chce vytvořit plán na zpoplatnění všech silnic první třídy

Praha - Ministerstvo dopravy chce vypracovat plán na zpoplatnění zbytku silnic první kategorie pro kamiony. Dopravci by si tak od roku 2016 museli pro jízdu na "jedničkách" kupovat papírové kupony.

3.7.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Tento návrh ministerstvo představí vládě ve druhé polovině letoška v reakci na výtku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že se mu při výběru poskytovatele mýtného systému nepodařilo zavést platby na původně předpokládané délce téměř 3000 kilometrů silnic a dálnic v Česku. Plán na zpoplatnění všech silnic první třídy kritizují autodopravci.

Podle NKÚ se ministerstvu dopravy podařilo ke konci loňského září zpoplatnit pro kamiony 1361 kilometrů komunikací, tedy pouze 52,7 procenta z původně předpokládané délky. Úřad upozornil na nedostatky zejména u silnic první třídy, kde zbývá zavést mýtné na více než tisíci kilometrech.

Autodopravci rozšíření mýtného odmítají

Rozšíření mýtného na další úseky silnic odmítá sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle jeho mluvčího Martina Felixe je to jen další způsob, jak kamionové dopravce zatížit dalším poplatkem. Vinětu na tento druh silnic si totiž budou muset koupit všichni, odpadne tím případný regulační efekt, který si ministerstvo od rozšiřování výkonového mýtného slibovalo. Dopravci, kteří nechtějí na dálnicích monitorovaných mýtnými branami platit za ujeté kilometry, tak podle Felixe budou na silnice nižších tříd sjíždět nadále.

Mluvčí Česmadu uvedl, že provozovatelé nákladních vozů nyní platí zhruba desetinásobek částky, kterou státu odváděli před zavedením elektronického mýtného. Další zdroje pro stavbu a údržbu silnic by se proto měly hledat jinde než u nich, dodal.

NKÚ na výběru poskytovatele mýtného systému kritizoval také podle něj diskriminační podmínku, aby se používala jednoduchá palubní jednotka. Tento parametr totiž z tendru vyřadil všechny společnosti, které státu pro výběr mýtného nabízely satelitní technologii, protože ta vyžaduje dražší přijímací zařízení v kabinách nákladních vozů. V tomto ohledu se ministerstvo hájí, že parametry k zadávací dokumentaci schválila vláda už v červnu 2005. Poukázalo také na to, že žádný z případných uchazečů podmínku jednoduché palubní jednotky nenapadl například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Dodavateli elektronického mýtného systému končí smlouva

Ministerstvo dopravy chystá také strategii fungování elektronického mýtného systému po roce 2016, kdy končí smlouva nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch ČR. Podle úřadu je potřeba neprodleně začít s přípravou potřebných zákonů a dalších opatření, aby mohlo být vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele systému.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007. V systému je zaregistrováno na 591.000 aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, vloni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Loni výnosy z mýtného vystoupaly na rekordních 8,13 miliardy korun.

Autor: ČTK

3.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies