VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bude to až o čtyřicet procent levnější, než jsme čekali.

Praha /INFOGRAFIKA/ - S tímto výsledkem skončilo letos na jaře výběrové řízení na zhotovitele prvních dvou úseků opravy dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) sice mohlo mít pochyby o reálnosti takové nabídky, jinou šanci, než vybrat nejlevnějšího, ale ŘSD nemělo. Zákon to neumožňuje.

22.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 22.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Jenže teď se ukazuje, že dálnici D1 u Velké Bíteše má podloží v horším stavu, než se zdálo. A stát a zhotovitel se přou 
o to, kdo by měl nést náklady za takzvané vícepráce.

V pondělí si nový ministr dopravy Zdeněk Žák pozval na ministerstvo dopravy ředitele státních investorských organizací. Nařídil jim, aby v rámci všech dopravních staveb v ČR přísněji postupovali při posuzování zmíněných víceprací 
a stanovil sedm základních bodů. „Zavedeme do toho řád, který chyběl," uvedl v ČT ministr Žák.

Přehledné účty

Nově by podle ministra mělo platit, že stavaři vícepráce nejdříve ohlásí a teprve po jejich schválení jim budou proplaceny. Skončí také proplácení víceprací na hromadných fakturách – budou se účtovat jednotlivě. Za každou vícepráci bude zodpovídat konkrétní zaměstnanec investorské organizace. Když pochybí, musí ho investor nejdříve potrestat (včetně trestního oznámení) 
a teprve poté přijdou peníze ze státní kasy. Zlepšit se podle Žáka musí i reklamace, pokud stát zjistí, že stavaři pochybili. Kvůli sporům kolem opravy D1 už dnes vyrazí na kontrolu 
k Velké Bíteši zástupci ministerstva, ŘSD i Státního fondu dopravní infrastruktury.

Systémové řešení

Odborníci upozorňují, že problém s podsekávanými cenami a víceprácemi je širší. Stavaři jdou kvůli hladu po zakázkách čím dál častěji s nabídkami mimo realitu. Silnici sice skutečně postaví či opraví, ovšem adekvátně tomu klesá i kvalita. „Dnes je opravdu vše podřízeno ceně a tím roste i riziko pro investora," potvrzuje František Lehovec, profesor dopravního stavitelství 
z ČVUT. Podle něj nelze nikdy s úplnou jistotu vyloučit, že se při stavbě neobjeví nějaké komplikace, které si vyžádají vícepráce. „Ta politika nulové tolerance vůči možným vícepracím není úplně vhodná," říká.

Za normálních okolností by se investor, v tomto případě stát, neměl podle Lehovce řídit jen podle nejnižší nabídky. Dobrý příkladem je Německo. To si zavedlo institut „bezpečné ceny". Tedy takové, za kterou lze podle odborného odhadu postavit či opravit danou komunikaci. V Německu při posuzování nabídky od firem hraje důležitou roli i fakt, jakou má uchazeč referenci z minula. Zda má zkušenosti, dostatek odborníků, vybavení a zda už měl v minulosti problémy s nekvalitními stavbami.

V ČR se termín „vícepráce" stal synonymem pro prodražování. Známým příkladem je třeba pražský tunel Blanka. Místo 27 miliard korun bude stát o deset miliard více.

Dálnice.

Autor: Jan Klička

22.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Akademici odmítají děkana. Opisoval

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka
1 10

Analytici: Když ČSSD zvýší daně, lidé budou podvádět

AKTUALIZUJEME

V Poličských strojírnách došlo k výbuchu, čtyři lidé jsou zranění

V Poličských strojírnách dnes vybuchla trhavina v cisterně a podle prvotních informací jsou čtyři lidé zraněni. Na místě jsou hasiči a policie.

Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

FOTO: Na Šumavě řádili vlci. Dokázali zabít statného jelena

Mrtvý jelen, kterého se podařilo najít nedaleko Borových Lad na rozhraní Klatovska a Prachaticka, podle všeho výrazně ovlivní novodobý pohled na vlky na Šumavě. Dosud totiž měli ochránci přírody potvrzené zprávy jen o dvou jedincích, kteří se pohybovali nezávisle na sobě na velkém území. Tohoto jelena ale nejspíše ulovili dva, možná i tři vlci společně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies