VYBERTE SI REGION

Bude to až o čtyřicet procent levnější, než jsme čekali.

Praha /INFOGRAFIKA/ - S tímto výsledkem skončilo letos na jaře výběrové řízení na zhotovitele prvních dvou úseků opravy dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) sice mohlo mít pochyby o reálnosti takové nabídky, jinou šanci, než vybrat nejlevnějšího, ale ŘSD nemělo. Zákon to neumožňuje.

22.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 22.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Jenže teď se ukazuje, že dálnici D1 u Velké Bíteše má podloží v horším stavu, než se zdálo. A stát a zhotovitel se přou 
o to, kdo by měl nést náklady za takzvané vícepráce.

V pondělí si nový ministr dopravy Zdeněk Žák pozval na ministerstvo dopravy ředitele státních investorských organizací. Nařídil jim, aby v rámci všech dopravních staveb v ČR přísněji postupovali při posuzování zmíněných víceprací 
a stanovil sedm základních bodů. „Zavedeme do toho řád, který chyběl," uvedl v ČT ministr Žák.

Přehledné účty

Nově by podle ministra mělo platit, že stavaři vícepráce nejdříve ohlásí a teprve po jejich schválení jim budou proplaceny. Skončí také proplácení víceprací na hromadných fakturách – budou se účtovat jednotlivě. Za každou vícepráci bude zodpovídat konkrétní zaměstnanec investorské organizace. Když pochybí, musí ho investor nejdříve potrestat (včetně trestního oznámení) 
a teprve poté přijdou peníze ze státní kasy. Zlepšit se podle Žáka musí i reklamace, pokud stát zjistí, že stavaři pochybili. Kvůli sporům kolem opravy D1 už dnes vyrazí na kontrolu 
k Velké Bíteši zástupci ministerstva, ŘSD i Státního fondu dopravní infrastruktury.

Systémové řešení

Odborníci upozorňují, že problém s podsekávanými cenami a víceprácemi je širší. Stavaři jdou kvůli hladu po zakázkách čím dál častěji s nabídkami mimo realitu. Silnici sice skutečně postaví či opraví, ovšem adekvátně tomu klesá i kvalita. „Dnes je opravdu vše podřízeno ceně a tím roste i riziko pro investora," potvrzuje František Lehovec, profesor dopravního stavitelství 
z ČVUT. Podle něj nelze nikdy s úplnou jistotu vyloučit, že se při stavbě neobjeví nějaké komplikace, které si vyžádají vícepráce. „Ta politika nulové tolerance vůči možným vícepracím není úplně vhodná," říká.

Za normálních okolností by se investor, v tomto případě stát, neměl podle Lehovce řídit jen podle nejnižší nabídky. Dobrý příkladem je Německo. To si zavedlo institut „bezpečné ceny". Tedy takové, za kterou lze podle odborného odhadu postavit či opravit danou komunikaci. V Německu při posuzování nabídky od firem hraje důležitou roli i fakt, jakou má uchazeč referenci z minula. Zda má zkušenosti, dostatek odborníků, vybavení a zda už měl v minulosti problémy s nekvalitními stavbami.

V ČR se termín „vícepráce" stal synonymem pro prodražování. Známým příkladem je třeba pražský tunel Blanka. Místo 27 miliard korun bude stát o deset miliard více.

Dálnice.

Autor: Jan Klička

22.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Mercedes-Benz je největším výrobcem luxusních aut. Po letech překoná BMW

Německá automobilka Mercedes-Benz se v letošním roce stane největším výrobcem luxusních vozů. Na vrchol se dostane poprvé od roku 2005.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies