VYBERTE SI REGION

Bude to až o čtyřicet procent levnější, než jsme čekali.

Praha /INFOGRAFIKA/ - S tímto výsledkem skončilo letos na jaře výběrové řízení na zhotovitele prvních dvou úseků opravy dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) sice mohlo mít pochyby o reálnosti takové nabídky, jinou šanci, než vybrat nejlevnějšího, ale ŘSD nemělo. Zákon to neumožňuje.

22.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 22.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Jenže teď se ukazuje, že dálnici D1 u Velké Bíteše má podloží v horším stavu, než se zdálo. A stát a zhotovitel se přou 
o to, kdo by měl nést náklady za takzvané vícepráce.

V pondělí si nový ministr dopravy Zdeněk Žák pozval na ministerstvo dopravy ředitele státních investorských organizací. Nařídil jim, aby v rámci všech dopravních staveb v ČR přísněji postupovali při posuzování zmíněných víceprací 
a stanovil sedm základních bodů. „Zavedeme do toho řád, který chyběl," uvedl v ČT ministr Žák.

Přehledné účty

Nově by podle ministra mělo platit, že stavaři vícepráce nejdříve ohlásí a teprve po jejich schválení jim budou proplaceny. Skončí také proplácení víceprací na hromadných fakturách – budou se účtovat jednotlivě. Za každou vícepráci bude zodpovídat konkrétní zaměstnanec investorské organizace. Když pochybí, musí ho investor nejdříve potrestat (včetně trestního oznámení) 
a teprve poté přijdou peníze ze státní kasy. Zlepšit se podle Žáka musí i reklamace, pokud stát zjistí, že stavaři pochybili. Kvůli sporům kolem opravy D1 už dnes vyrazí na kontrolu 
k Velké Bíteši zástupci ministerstva, ŘSD i Státního fondu dopravní infrastruktury.

Systémové řešení

Odborníci upozorňují, že problém s podsekávanými cenami a víceprácemi je širší. Stavaři jdou kvůli hladu po zakázkách čím dál častěji s nabídkami mimo realitu. Silnici sice skutečně postaví či opraví, ovšem adekvátně tomu klesá i kvalita. „Dnes je opravdu vše podřízeno ceně a tím roste i riziko pro investora," potvrzuje František Lehovec, profesor dopravního stavitelství 
z ČVUT. Podle něj nelze nikdy s úplnou jistotu vyloučit, že se při stavbě neobjeví nějaké komplikace, které si vyžádají vícepráce. „Ta politika nulové tolerance vůči možným vícepracím není úplně vhodná," říká.

Za normálních okolností by se investor, v tomto případě stát, neměl podle Lehovce řídit jen podle nejnižší nabídky. Dobrý příkladem je Německo. To si zavedlo institut „bezpečné ceny". Tedy takové, za kterou lze podle odborného odhadu postavit či opravit danou komunikaci. V Německu při posuzování nabídky od firem hraje důležitou roli i fakt, jakou má uchazeč referenci z minula. Zda má zkušenosti, dostatek odborníků, vybavení a zda už měl v minulosti problémy s nekvalitními stavbami.

V ČR se termín „vícepráce" stal synonymem pro prodražování. Známým příkladem je třeba pražský tunel Blanka. Místo 27 miliard korun bude stát o deset miliard více.

Dálnice.

Autor: Jan Klička

22.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Divoké prase pobíhalo po Litoměřicích
3 18

VIDEO: Postřelené divoké prase se vydalo městem do šaten školy

Stalinovy ruce
1 6

Vrchlabí uklízí sníh strojem zvaným Stalinovy ruce

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Ústí nad Labem – Ústečtí kriminalisté zatím stále marně pátrají po pohřešované školačce Michaele Patricii Muzikářové z Klíše. S pomocí se nyní opět obrací na veřejnost.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies