VYBERTE SI REGION

Státní peníze budou hlídány ostřeji

Praha - Deník ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a webovým portálem vz24.cz přináší exkluzivní seriál o novinkách v oblasti veřejných zakázek.

7.2.2012 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Od 1. dubna čeká naši samosprávu přelom, který se s trochou nadsázky dá označit jako revoluce ve správě státních peněz. Novela zákona o veřejných zakázkách přinese větší transparentnost a zamezí možnosti, jak ušít tendr, ale také rozsáhlejší administrativě. Jak se ve změnách orientovat, napoví náš seriál.

Podle náměstka ministra pro místní rozvoj Jana Sixty je prioritním cílem nového zákona o veřejných zakázkách donutit zadavatele vybrat si nejvýhodnější nabídku na základě objektivních, přezkoumatelných kritérií.

A zároveň mu znemožnit, aby rozhodl sám na základě pouze subjektivních kritérií, kdo je nejlepší dodavatel, a takového si automaticky vybral. Tím dochází k praktické realizaci strategie vlády v boji proti korupci.

„Cílem zákona naopak není to, co se mu v poslední době přičítá upravovat, kdo je odpovědný za výkon činnosti v rámci zadavatele, tedy kdo může za to, že zadal špatně zakázku nebo ji předražil. Stejně tak není zákonem určeno, co má být předmětem smlouvy, tedy co a proč se kupuje. Tyto otázky jsou již upraveny v příslušných právních předpisech, a proto nepřísluší zákonu o veřejných zakázkách, aby je upravoval,“ doplňuje Jan Sixta.

Snížení limitů zvýší kontrolu…

Významnou změnou, kterou nový zákon přináší, je snížení limitů pro tzv. zakázky malého rozsahu, na které není nutné vypisovat tendry. U stavebních prací ze šesti milionů na tři miliony, u služeb a dodávek z dvou milionů na jeden milion.

„Z našich statistik totiž vyplývá, že pouze 47 procent z celkového objemu veřejných zakázek ve výši 500 miliard prošlo centrálním informačním systémem o veřejných zakázkách, což v praxi znamená, že je jasné, na co byly tyto finanční prostředky použity. Proto jsme navrhli snížit limit pro zakázky malého rozsahu. Ale i po snížení limitu projde informačním systémem jen přibližně 65 procent zakázek,“ vysvětluje Jan Sixta. A dodává, že pokud bude ministerstvo hodně ambiciózní, dostaneme se za několik let k 70 procentům.

Jaký má snížení limitů pro zakázky malého rozsahu smysl?

„Vytvořit povinnost státu oznamovat a soutěžit velkou část své činnosti, kterou poptává po externistech. Rozdělit ji podle množství peněz, které jsou v tom zainteresovány, tak, aby se zakázek mohly účastnit od malých přes střední až po velké firmy.

Donutit stát, aby transparentním způsobem zakázky oznamoval, pak transparentně vybíral vítěze a poté, co bude podepsána smlouva, aby poskytl k veřejné kontrole dostatek dokumentů, podle nichž bude moci být celý proces výběru zkontrolován,“ popisuje podrobně Jan Sixta.

…vzroste ale také administrativa

Na druhou stranu se však firmy i instituce budou muset vypořádat s větším množstvím administrativy.

„U zakázek malého rozsahu jsme dosud mohli postupovat jen podle vnitřní směrnice. Zákon pouze říkal, že zakázky musí být transparentní a nediskriminační.

Tím, že se sníží hranice pro zakázky malého rozsahu a řada z nich se dostane do podlimitních, budou muset být daleko častěji vypisována výběrová řízení podle zákona, což bude mnohem náročnější jak na přípravu, tak časově. Dříve se zakázka malého rozsahu vysoutěžila třeba za měsíc, pokud ale půjde už o podlimitní zakázku, doba se prodlouží až o dva měsíce.

Pro nás to bude znamenat, že veškeré zakázky budeme muset vypisovat daleko dříve. Střediska budou muset dodat také dříve podklady, aby se stavební zakázka realizovala v příznivém letním období,“ vysvětluje Ladislav Staněk, ředitel úseku vnitřních služeb ze státní firmy Čepro.

Veřejné zakázky.
Zásady zadávání zakázek

Existují nějaké jednoduché zásady, kterými je potřeba se při zadávání řídit? Myslím něco jako fair play zakázek… Podotýkám, že nejsem právník.

Chápu, že paragrafy je občas těžké číst, a proto lze velmi obecně základní zá- sady pro správné zadávání shrnout do tří bodů: transparentnost, rovné zacházení, zákaz diskriminace.

TRANSPARENTNOST

Vždy a vše musí být dohledatelné a průhledné. Usnadní vám to nejen zadávání, ale i případnou kontrolu. Jednoduchou aplikací této zásady je například povinnost pořizovat o všech významných krocích písemnou dokumentaci v dostatečném rozsahu.

Je nutné i jasně vymezit kritéria, podle kterých budou hodnoceny nabídky dodavatelů vždy v dostatečném předstihu před samotným vypracováním nabídek a opatřit všechna rozhodnutí řádným odůvodněním.

ROVNÉ ZACHÁZENÍ


Každý zadavatel je v průběhu zadávání zakázky, respektive již od okamžiku přípravy řízení, povinen přistupovat stejným způsobem ke všem dodavatelům, kteří mohou podat či podávají nabídky.

K dodržení této zásady ze strany zadavatele dochází například tím, že v souvislosti s přípravou řízení definuje jeho přesné podmínky. Tak, aby všichni uchazeči předem věděli, jak bude řízení probíhat (tedy například bude-li omezován počet zájemců, jaké jsou přesné podmínky pro toto omezování, které musí dodavatel splnit, případně jakým způsobem bude probí- hat hodnocení nabídek a podobně).

ZÁKAZ DISKRIMINACE

V průběhu zadávání zakázky je zadavatel povinen postupovat vždy tak, aby jeho jednáním nedošlo k diskriminaci žádného z dodavatelů. Tato zásada ovšem nevylučuje oprávnění zadavatele stanovit přesné podmínky účasti v řízení.

Ty však musí být zadavatelem vždy stanoveny tak, aby zároveň umožňovaly výběr nejvhodnějšího uchazeče, ale na druhé straně neuzavíraly přístup jinému dodavateli do řízení. Například z důvodů, které nesouvisejí s předmětem veřejné zakázky. Zásadu zákazu diskriminace je třeba důsledně uplatňovat nejen ve vztahu k dodavatelům se sídlem na území ČR, ale rovněž ve vztahu k zahraničním dodavatelům.

Odpovídá Veronika Kadlecová, vedoucí Informačního centra ministerstva pro místní rozvoj.

Pardubice a Slatiňany dobrovolně testují novelu zákona

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR společně s městy Pardubice a Slatiňany spustilo pilotní projekt, který by měl přinést cenné zkušenosti při zavádění nových pravidel pro zadávání veřejných zakázek. Partnery se stala dvě města rozdílná nejen svou velikostí. Úkol, který Pardubice a Slatiňany dobrovolně přijaly, není lehký – již nyní dodržovat ustanovení novely zákona o veřejných zakázkách.

Opačné póly

Pardubice a Slatiňany představují opačné póly v rozsahu nakládání s veřejnými prostředky. „Věříme, že se ukáže, že nová transparentní pravidla je možné začít uplatňovat bez problémů. Každý teoretický předpoklad je dobré ověřit v praxi,“ řekl ministr pro místní rozvoj Kamil Janovský.

Jeho slova potvrdila i primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková: „Pro nás by účast v pilotním projektu neměla být mimořádně problematická. Maximální transparentnost v zadávání veřejných zakázek je naší prioritou již dnes. Ministerstvu chceme pomoci zmapovat, co bude pro veřejné zadavatele novela zákona znamenat především v oblasti zvýšené administrativy, která je s výrazným zvýšením transparentnosti spojena. Město velikosti Pardubic by však nárůst administrativy mělo bez problémů zvládnout bez navýšení počtu úředníků,“ sdělila Fraňková.

Novela je přínosem

„Pro nás to možná nebude tak jednoduché, ale i my věříme, že i s malým počtem úředníků zvýšenou administrativu zvládneme,“ dodal starosta Slatiňan Ivan Jeník. Primátorka i starosta se shodují, že novela je velkým přínosem pro omezení možnosti korupce a zvýšení transparentnosti ve veřejných zakázkách a že zvýšení práce pro úředníky a drobné navýšení nákladů za to stojí.

PARDUBICE

počet obyvatel: 87 467; loňský rozpočet: 2,3 miliardy korun; plán letošního rozpočtu: 1,8 miliardy korun; za kolik peněz byly vypsány veřejné zakázky v loňském roce: cca 203,7 milionu korun (bez daně z přidané hodnoty); veřejné zakázky letos (odhad): asi 170 milionů korun; počet úředníků na radnici: 345 (+126 na obvodech); kolik úředníků se věnuje přímo veřejným zakázkám: 3
SLATIŇANY

počet obyvatel: 4200; loňský rozpočet: 47,4 milionu korun; plán letošního rozpočtu: 49,7 milionu korun; za kolik peněz byly vypsány veřejné zakázky v loňském roce: 6,5 milionu korun; veřejné zakázky letos (odhad): 1,2 milionu korun; počet úředníků na radnici: 17; kolik úředníků se věnuje přímo veřejným zakázkám: 0 (5 úředníků se této problematice věnuje, ale zajišťují i další činnosti)

ALENA ADÁMKOVÁ

7.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies