VYBERTE SI REGION

Stavbu silnice brzdí výkup pozemků

Blanensko - Obavy z výkupu pozemků v místě plánované silnice, která má propojit Blansko s Boskovicemi, mají Ráječtí. Město jim tedy nabízí výměnu parcel.

26.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Plánované silniční propojení mezi Blanskem a Boskovicemi, které by mělo ulehčit lidem žijícím na frekventovaném tahu, zatím stojí. Silničáři skončili s pracemi za Spešovem. Zahájení čtvrté etapy v sousedním Rájci-Jestřebí totiž brzdí majitelé pozemků, přes které má silnice vést. Lidé se obávají, aby za své parcely dostali zaplaceno včas.

Podle starosty města Pavla Perouta se lidé bojí problémů při výkupu, protože k nim došlo v prvních fázích stavby. „Čerpají ze zkušeností lidí z Ráječka a obávají se tak oddálení termínu platby. Někteří by zase své parcely chtěli prodat předem,“ přiblížil starosta s tím, že jde o pozemky ležící poblíž řeky Svitavy. Vedení města chce stavbu uspíšit tím, že s lidmi vymění jejich pozemky za jiné. „Podle počtu a velikosti pozemků vyhledáme v blízkosti jiná místa s půdou stejné nebo podobné bonity. Ty bychom pak lidem nabídli,“ dodal Perout.

Ten upozorňuje na to, že nová silnice odlehčí celé části Rájec. V těsné blízkosti domů tam totiž projíždí velké množství aut i nákladních vozů. „Lidi tak obtěžují hluk, vibrace i prach. Nová silnice by auta z města odvedla. Zvýšila by se bezpečnost chodců i motoristů, dále by se projíždějící řidiči nezdrželi v úzkých uličkách a ušetřili by čas,“ jmenoval klady Perout a zmínil také protihluková opatření či to, že silnice bude vést nad úrovní stoleté vody v řece Svitavě. V případě záplav, tak zůstane ve městě volná cesta pro příjezd pomoci nebo evakuaci obyvatel.

Silnice by se měla napojit u fotbalového hřiště a pak vést podél řeky Svitavy dál, dokud neskončí za městem směrem k Doubravici. Takovou vizi popsal šéf blanenských silničářů Miloš Bažant. „Abychom mohli tuto čtvrtou etapu stavby zahájit, potřebujeme souhlas všech majitelů pozemků. S tím máme nyní problémy,“ potvrdil.

Obavy o dotace

Silnici zaplatí Jihomoravský kraj, který má šanci získat dotace z regionálního operačního programu. Plánovací období však má skončit již za dva roky. Silničáři věří, že kraj o dotace nepřijde. „Plánovací období bude zřejmě prodlouženo o další jeden dva roky. Do té doby by měla být stavba zahájena,“ vysvětlil Bažant. Silnice se nyní táhne z Blanska kolem Ráječka a Spešova až k Rájci. Na následující stavbu, která protne Rájec, padne dvě stě milionů korun.

Z toho, že kolem rájeckého gymnázia projížděla spousta osobních aut i náklaďáků, nebyl nadšený tamní ředitel. U vedení města tak musel vyjednat označení přechodu pro chodce. Ten před školou chyběl. „Všechna auta, která mířila na Boskovice, projížděla kolem nás. Od té doby, co stojí u Šamotky kruhový objezd, se ale situace podstatně zlepšila. Auta totiž odtud míří dál kolem sokolovny a vyhnou se škole. Nová silnice ale přispěje ještě větší bezpečnosti našich studentů i lidí z Rájce,“ míní Stanislav Laštůvka.

Podle Markéty Hruškové, která v Rájci bydlí, bude po dokončení silnice většina aut projíždět městem. „Myslím si, že víc jak polovina aut bude jezdit stejnou trasou. Navíc problémy jsou v úzkých ulicích třeba s autobusy, které městem jezdit nepřestanou. Třeba v ulici Jurkové musí mnohdy kličkovat mezi zaparkovanými auty a dochází tam tak ke zmatkům,“ podělila se o svůj postřeh žena.

Čtěte také:
Plán silnic: S Náchodem se nepočítá, s Chrudimí ano
Obchvat města pohřbili vlastníci parcel

Autor: Karolína Opatřilová

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies