VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Počet míst ve stavebnictví klesá, i když je právě sezona

Praha /INFOGRAFIKA/ - Stavaři vyhlížejí maják, který by je vyvedl z nejistých vod. Stále se jim však ztrácí v mlze a vyhlídky nejsou růžové. Od roku 2008 jim klesl objem zakázek o celou čtvrtinu a odborníci nepředpokládají, že by se to mohlo v dohledné době zlepšit.

2.8.2012
SDÍLEJ:

ilustrační fotoFoto: DENÍK/Kuncová Jarmila

„Naděje, že se to začne zlepšovat, moc velká není. Vláda nadále bude pokračovat v úsporných opatřeních," uvedl analytik společnosti Citfin Jiří Šimek.

To potvrzují i samotní stavebníci. Nedávný průzkum Svazu podnikatelů ve stavebnictví mezi 161 firmami odhalil, že útlum na ně doléhá. „Zeptali jsme se jich, jak vidí další vývoj. Více než 60 procent z nich odpovědělo, že mají problémy se zakázkami, ekonomikou a udržením zaměstnanosti," řekl prezident svazu Václav Matyáš.

Podle něho se tak řada firem ocitla v insolvenci, přičemž udržet pracovní místa je pro ně velmi složité. Zaměstnanost ve stavebnictví tři roky po sobě klesá a v květnu se oproti stejnému měsíci loňského roku snížila ještě o další čtyři procenta. Přitom v tomto ročním období stavební firmy nové pracovníky spíše nabírají.

Kvůli omezeným vládním zakázkám nejvíce trpí inženýrské stavebnictví, tedy výstavba silnic, železnic a podobně. Už před dvěma roky Světové ekonomické fórum zařadilo kvalitu české dopravní infrastruktury na 
79. místo ve světě. Václav Matyáš přitom tvrdí, že se bude ještě zhoršovat. „Ročně jde na opravy silnic devět miliard korun. To je velmi podfinancované," řekl.

Kapka v moři

Drobnou nadějí může být pro stavební firmy plánovaná oprava dálnice D1, za niž míní stát utratit zhruba 24 miliard korun. „Očekáváme, že se dostaneme výrazně níže," řekl nedávno Deníku vládní zmocněnec pro dálnici D1 Jiří Švorc. Do soutěže se totiž přihlásily všechny významné společnosti, které na českém trhu působí, takže se očekává tvrdý konkurenční boj.

Jenomže Václav Matyáš namítá, že oprava dálnice je pro stavební firmy jen kapkou v moři. „Navíc se firmy budou snažit stlačit ceny až pod reálné náklady, jen aby zakázku dostaly. To také není do budoucna dobré," dodal prezident.

Krize ve stavebnictví

Ekonom Petr Dufek řekl Deníku: Vláda měla spíše šetřit na svém provozu, ne na investicích

Petr DufekVláda přiškrtila investice a české stavebnictví padá dolů. Podle analytika ČSOB Petra Dufka podobný sešup zažilo už mezi lety 1997 a 1999.

Stavebnictví zažívá značný útlum. Jsou na obzoru nějaké lepší vyhlídky?
Stavebnictví bude klesat dál a nevidím důvod k tomu, že by se tento trend měl zlepšit. Stavebnictví už klesá třetím rokem za sebou, protože je nedostatek zakázek. Přitom není vidět žádný obrat. Jde především o pokles v pozemním stavitelství, tedy stavbu silnic a dálnic nebo železnice. Trošičku lepší výsledky přicházejí z pozemního stavitelství.

Lze tedy určit, jak dlouho může tento pokles ještě trvat?
Letos to bude jasné minus. Odhad je pokles kolem 3,5 až pěti procent za celý letošní rok. Situace ve stavebnictví by se mohla stabilizovat během druhé poloviny příštího roku.

Co by mohlo pomoci?
Útlum už trvá tak dlouho 
a už je tak hluboký, že už nebude kam klesat. Určité minimum stavebních prací stále existuje. Ve Fondu dopravní infrastruktury nějaké peníze budou. Sice jich bude méně, ale budou, proto by 
k dalšímu poklesu docházet nemuselo. Navíc uvidíme mírný obrat u pozemních staveb, tedy u nemovitostí nebo výrobních hal. Jakmile přejdeme od recese ke stabilizaci ekonomiky, mohlo by dojít k mírnému oživení. Pokud jde však o bytovou výstavbu, tak tam jsme ještě nedosáhli ani dna, takže lze počítat s tím, že půjde ještě dolů.

Zdá se tedy, že tak výrazné přiškrcení státních zakázek nebylo příliš šťastné.
Volíte mezi dvěma zly. Jedna věc je, že se vše financuje na dluh. Náš státní rozpočet vlastně jede na dluh permanentně, krize nekrize, recese nerecese. Pokud se někde muselo šetřit, muselo se to dotknout i stavebnictví, i když si myslím, že stát měl ještě více šetřit na svém běžném provozu než škrtat investice. Tyto investice Česká republika bude stejně muset někdy v budoucnu udělat, takže je pouze na nějakou dobu odložila. 

Autor: Vilém Janouš

2.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tragická nehoda: Na silnici z Lomnice na Kraslice zemřel člověk.
3

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Ilustrační fotografie.
3 30

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Ohnivé peklo v Pákistánu, nejméně 120 lidí uhořelo po vzplanutí cisterny

/VIDEO/ K tragédii došlo v Pákistánu, kde se převrátila cisterna s palivem. Následně ji zachvátil požár, který se rychle rozšířil na okolní automobily a motorky. Podle posledních informací na místě zemřelo nejméně 125 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Paroubek to zkusil, Zaorálek mu to zarazil, Klaus slavil a dostal milion. I další zprávy měly katastrofický rozměr.

Na kolapsech se podílí horko, ale i alkohol. Lékaři: Omezte pobyt na slunci

Horké a dusné počasí se podepisuje i na zdravotním stavu lidí. Dopad horkých dnů na lidský organismus zaznamenávají hlavně kardiaci a "plicaři".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies