VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Staveniště Karoliny osiřelo, investor nemá peníze

Ostrava - Základy jedné stavby připomínají velké jezero. Práce na druhém objektu došly o něco málo dále, přesto ani zde už není v těchto dnech po dělnících a strojích ani památky. Nejsou peníze, není ani Nová Karolina.

25.3.2009
SDÍLEJ:

Staveniště nové Karoliny 23.března 2009Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Pro rozjíždějící se stavební boom na Ostravsku je neutichající finanční krize velkou ranou. Sen o tom, že se krajské město promění v metropoli plnou moderních staveb, se nyní kvůli nedostatku peněz rozplývá v čím dál větším nedohlednu. Některé ohlašované projekty se ani nezačaly realizovat, jiné skončily krátce poté, co začaly. Nejvýraznějším z těchto případů je Nová Karolina – moderní centrum města, jež mělo vyrůst na území po bývalé koksovně.

Vítěz městem vyhlášené developerské soutěže, společnost Multi Development, zastavil práce na stavbě dominantního obchodně-zábavního centra už loni v listopadu. Důvod? Problémy při získávání úvěru ve výši zhruba sto milionů eur. „Snažíme se a takřka dennodenně vyjednáváme s bankami. Stále však nemáme k dispozici dost peněz,“ sdělila nyní Lucie Husníková, zástupkyně společnosti Multi Development s tím, že práce na stavbě obchodně-zábavního centra by podle současných odhadů mohly opět začít v druhé polovině tohoto roku.

Aktuálně se však dostala do problémů i stavba velkého kancelářského objektu, který na svá bedra převzala společnost PasserInvest Group. Ti, kteří čekali, jak na Karolině nedávno sestavený výškový stavební jeřáb začne budovu tahat do pater, jsou zklamaní. Jeřáb zmizel, dělníci také.

„Vzhledem k důsledkům globálního hospodářského oslabení, které ovlivnily řadu partnerů společnosti PasserInvest Group, a zvlášť negativně pak banky poskytující financování, jsme nuceni dočasně přerušit výstavbu administrativního objektu Nová Karolina Park v Ostravě,“ potvrdila Deníku zastavení prací na stavbě administrativního komplexu zástupkyně PasserInvestu Hana Gottwaldová.

V současnosti podle ní probíhají jednání s finančními subjekty k zajištění dalšího financování projektu, stejně jako jednání s potenciálními nájemci. „Zájem dokončit projekt Nová Karolina Park je z naší strany vážný a stále trvá. Budeme se snažit o minimalizaci doby přerušení výstavby,“ dodala ještě Gottwaldová.

Kajnar: Problémy se netýkají jen Ostravy, ale celého světa
Na Nové Karolině – stěžejním projektu rozvoje Ostravy – už nestaví ani druhý developer, společnost PasserInvest Group. Primátora Ostravy Petra Kajnara současný útlum proměny města mrzí. „Téměř všechno je zabrzděno. Teď bude záležet, kdy odezní krize, ale to my tady neovlivníme. Můžeme se akorát snažit vytvořit pro developery lepší podmínky, například jim rozložit platby za koupi pozemků,“ míní Kajnar s tím, že takové kroky však zaseklý realitní trh stejně nenastartují. „Všichni developeři mají nyní ztížené cesty k úvěrům, jsou tlačeni k dosud nebývalým podmínkám ze strany bank. Navíc je nejistá situace na realitním trhu a oni nevědí, jestli vůbec bude po jejich prostorách po dostavění poptávka. Situace je obtížná, netýká se však jen Ostravy, ale celé Evropy, světa,“ dodává ještě ostravský primátor.

JAK BY MĚLA VYPADAT…

V první a stěžejní etapě výstavby Nové Karoliny by měly vyrůst objekty obchodně-zábavního centra, administrativního komplexu či bytového domu se dvěma sty byty. Chybět nemá podzemní parkoviště pod nově vzniklým centrálním náměstím. Dále mají být rekonstruovány historické objekty elektrocentrály a ústředny. Rovněž má být v této fázi vybudováno dopravní napojení sloužící nejen automobilové a hromadné městské dopravě, ale také pěším obyvatelům a návštěvníkům včetně moderní elegantní lávky pro pěší spojující Novou Karolinu s vlakovým a autobusovým nádražím.

Hotovo mělo být podle původního harmonogramu v prvním pololetí roku 2010 a přijít by měla tato etapa na zhruba sedm miliard korun. Následovat mají další tři etapy a definitivně hotovo mělo být podle původních záměrů v roce 2016.

Vizualizace budoucí podoby Nové Karoliny


Teskná cesta ulicí 28. října neboli „třídou nezdarů“

Je to smutný pohled. Jakoby ulice 28. října přitahovala nezdary. Od krajského úřadu směrem na Výstaviště je totiž doslova lemována projekty, které prostě nevyšly tak, jak měly. Člověk, který projíždí kolem třeba tramvají, to může sledovat přes okýnko na vlastní oči… První se jako memento doby tyčí naproti Domu kultury města Ostravy skelet, jenž měl původně sloužit jako sídlo krajského výboru KSČ. Hned vedle je parkoviště, na němž by měla vyrůst nová Moravskoslezská vědecká knihovna. Stavba s přezdívkou Černá kostka je vyprojektovaná, má stavební povolení, přesto kraj jako investor začátek realizace stále posunuje.

A jedeme dál, jsme před náměstím Republiky. Zde měly s velkou slávou vyrůst dva mrakodrapy. Vykopaly se základy a dělníci zmizeli. Objekty se v projektu výrazně snížily, stavět se však stejně pořád nezačalo. Kráter číslo jedna je „aspoň“ obehnán ploten s pestrými vizualizacemi.

Dveře se zavírají, tramvaj sjíždí z kopce. Oči zvědavých cestujících sledují měsíční krajinu na Karolině. Další obří kráter je plný vody. Na jeho místě by mělo stát velkolepé obchodně-zábavní centrum navržené týmem věhlasného nizozemského architekta Rema Koolhaase. Bude to vůbec někdy? Druhá díra v zemi je na Karolině aspoň vyzděná. Přichystaná na kancelářskou budovou. I zde ale nyní pochyběly peníze, bez nichž to logicky dál nejde. Moderní centrum Ostravy má tedy bohužel pauzu. Kdy se znovu probudí, si nikdo netroufá odhadnout.

Aby byl výčet úplný, jede náš cestujíc dál na zastávku Výstaviště. Poprvé otáčí hlavu také doleva a sleduje dříve výstavní obchodní dům Ostravica Textilia. Budova překrytá reklamami čeká, až ji někdo vrátí zašlý lesk. Nějakou dobu si však ještě počká. Investor jejího oživení a hlavně výstavby na přilehlém náměstí Dr. E. Beneše nyní zřejmě také neoplývá penězi. Město mu proto z milosti prodá pozemek na splátky.

Ale ještě pohled zpět doprava, na poloprázdný Hotele Palace. Měl se bourat, na jeho místě měla vzniknout stavba nová. Místo toho je ale i zde ticho jako po pěšině. K částečné radosti těch, podle kterých by bylo této památky škoda. Neudržovaná stavba totiž logicky chátrá. Na druhé straně však aspoň není takovou ostudou Ostravy, jako prvně jmenovaná nedokončená betonová obluda či obří díry v zemi opodál.

Autor: Martin Pleva

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Boje o Mosul
14

Iráčtí vojáci zneškodnili v Mosulu sebevražedné atentátníky

Pobřežní hlídky se vydaly žraloka hledat
1 5

Ke břehům Mallorky připlul žralok. Lidé se s křikem vrhali ke břehu

Horké počasí negativně ovlivňuje kondici řidičů

Letní vedra negativně působí na kondici řidičů, mají problém s udržením koncentrace, snadno se unaví a pomaleji reagují. Před i při jízdě v horkém počasí by proto měli dodržovat určité zásady, které je udrží za volantem fit. Dnes to sdělil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Ve znamení horkých dnů je i současný červen, do jehož konce sice zbývá ještě týden, přesto už je netragičtějším měsícem roku. Podle policejních statistik si červnové dopravní nehody dosud vyžádaly 51 obětí.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Vláda posoudí změnu volebního zákona reagující na spor Drábové

Změnu volebního zákona, na jejímž základě by nově vysocí představitelé státních orgánů mohli být zároveň krajskými zastupiteli, dnes projedná vláda. Poslanecký návrh podporovaný ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) vznikl na základě sporu jeho úřadu o mandát předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové ve středočeském zastupitelstvu. Pře vznikla kvůli odlišnému znění volebního a služebního zákona, Drábová se funkce zastupitelky vzdala po slibu vrcholných politiků, že zákon změní.

Buďte rychlí na zemi i na vodě. K tomuto Lamborghini dostanete rychlostní člun

Tento výhodný balíček auta a člunu ladí jak rychlostí, tak stylem. U jednoho floridského prodejce se totiž objevilo Lamborghini, ke kterému dostanete i stejně šílený a rychlý člun. Nabídce však odpovídá i cenovka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies