Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stávka železničářů je už na spadnutí

Praha – Odbory se budou radit o možných protestech kvůli vládním škrtům, ve hře je i časově neomezená akce

17.5.2011 18
SDÍLEJ:

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil, předseda OSŽ Jaroslav Pejša a vpravo šéf odborového svazu KOVO Josef Středula.Foto: čtk

Už to není jen teoretická hrozba, ale spíše žhavá současnost. Nespokojení železničáři, kterým vadí vládní reformy, jsou den ode dne blíž vyhlášení stávky.

Už v úterý se sejdou v Praze na programové konferenci, kde by měli projednávat další postup. A jak se zdá, zvítězí spíše tvrdší řešení. „Nezavíráme si cestu k dalšímu jednání, ale nálada je bližší spíše stávce,“ řekl včera Deníku předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Podobný názor přitom mají i jiné dopravní odborové svazy, například strojvedoucí. „Jednoznačně budeme chtít naše benefity ochránit,“ dodává Libor Poláček z Federace strojvůdců. Cílem případné stávky už nebude jen tolikrát zmiňované zdanění režijních jízdenek či stravenek, nově se odboráři chtějí vymezit proti škrtání dotací na regionální vlaky. „Znamenalo by to zhroucení dopravy jako takové, což je věc, která se týká všech, nejenom železničářů,“ varuje Pejša.

Bitva o dotace

Jak už Deník informoval minulý týden, ministr financí Miroslav Kalousek teď po krajích žádá, aby aspoň částečně vrátily výnos, který dostaly z mimořádné padesátiprocentní daně uvalené na stavební spoření. Tuto daň ale Ústavní soud zrušil a šéf státní kasy teď hledá dodatečnou úsporu 5,2 miliardy korun. Každý kraj by tak v průměru měl vrátit kolem 0,4 miliardy korun. „Stále platí, že i kraje, které část z těchto peněz dostaly, by se měly na úsporách podílet,“ zopakoval v pondělí mluvčí ministerstva Jakub Haas. Ve hře tak stále zůstává možnost, že by Kalousek mohl krajům škrtnout 2,9 miliardy korun, které dostávají kraje jako přímou dotaci z rozpočtu na regionální dopravu. To by však podle odhadů šéfa Asociace krajů ČR Michala Haška (ČSSD) znamenalo stopku pro 40 až 60 procent regionálních vlaků. Kalousek už s Haškem jednali minulý týden, za tu dobu k žádné dohodě nedošlo.

„Stát by si škrtnutím dotací na vlaky vytvořil další nezaměstnané, protože by zcela jistě došlo k propouštění,“ obává se teď Pejša. Zda odboráři představí podrobnosti o chystaných protestech už dnes, není jisté. Už dříve se totiž dohodli, že se nejprve zúčastní velké sobotní demonstrace, která proběhne v Praze a kde by se opět mělo sejít až několik tisíc lidí. Teprve poté by došlo na zastavení vlaků. „V první fázi by šlo o časově omezený protest, pokud by ale vláda dál nechtěla jednat, bude stávka časově neomezená,“ dodává Pejša. Dosud největší stávka na železnici se u nás konala v únoru 1997. Začala 4. února a místo avizovaných 48 hodin se protáhla na čtyři dny.

Autor: Jan Klička

17.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:
Caster Semenyaová.
10

Žena s výhodou. Svět řeší případ Semenyaová

Torpédoborec John S McCain
2 4

Americký torpédoborec se srazil s ropným tankerem. Deset námořníků se pohřešuje

„Opevnění“ Hradu s novým prezidentem padne

/INFOGRAFIKA/ Přesně před rokem se u vstupu na Pražský hrad objevily dva bezpečnostní rámy. Nedávný teror v Barceloně opět otevřel otázku jsou kontroly ve prospěch zvýšení bezpečnosti návštěvníků, nebo je tomu spíše naopak?

Do Favoritu vstoupil nový investor

Společnost Favorit, která v České republice vyrábí prémiová sportovní a lifestylová kola na míru, získala nového investora. Je jím Michal Mička ze společnosti C2H, který ve Favoritu získal za 70 milionů korun třicetiprocentní podíl.

Trpké výročí. Připomínáme si 49 let od vpádu vojsk Varšavské smlouvy

Výročí 49 let od invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa si dnes lidé připomenou na několika místech České republiky. Oběti okupace lidé uctí tradičně před budovou Českého rozhlasu na pražské Vinohradské třídě. Pietní akce se uskuteční také v Brně, v Liberci nebo na pražském Václavském náměstí u sochy sv. Václava, kde budou předčítána jména obětí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení