VYBERTE SI REGION

Stávka železničářů je už na spadnutí

Praha – Odbory se budou radit o možných protestech kvůli vládním škrtům, ve hře je i časově neomezená akce

17.5.2011 18
SDÍLEJ:

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil, předseda OSŽ Jaroslav Pejša a vpravo šéf odborového svazu KOVO Josef Středula.Foto: čtk

Už to není jen teoretická hrozba, ale spíše žhavá současnost. Nespokojení železničáři, kterým vadí vládní reformy, jsou den ode dne blíž vyhlášení stávky.

Už v úterý se sejdou v Praze na programové konferenci, kde by měli projednávat další postup. A jak se zdá, zvítězí spíše tvrdší řešení. „Nezavíráme si cestu k dalšímu jednání, ale nálada je bližší spíše stávce,“ řekl včera Deníku předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Podobný názor přitom mají i jiné dopravní odborové svazy, například strojvedoucí. „Jednoznačně budeme chtít naše benefity ochránit,“ dodává Libor Poláček z Federace strojvůdců. Cílem případné stávky už nebude jen tolikrát zmiňované zdanění režijních jízdenek či stravenek, nově se odboráři chtějí vymezit proti škrtání dotací na regionální vlaky. „Znamenalo by to zhroucení dopravy jako takové, což je věc, která se týká všech, nejenom železničářů,“ varuje Pejša.

Bitva o dotace

Jak už Deník informoval minulý týden, ministr financí Miroslav Kalousek teď po krajích žádá, aby aspoň částečně vrátily výnos, který dostaly z mimořádné padesátiprocentní daně uvalené na stavební spoření. Tuto daň ale Ústavní soud zrušil a šéf státní kasy teď hledá dodatečnou úsporu 5,2 miliardy korun. Každý kraj by tak v průměru měl vrátit kolem 0,4 miliardy korun. „Stále platí, že i kraje, které část z těchto peněz dostaly, by se měly na úsporách podílet,“ zopakoval v pondělí mluvčí ministerstva Jakub Haas. Ve hře tak stále zůstává možnost, že by Kalousek mohl krajům škrtnout 2,9 miliardy korun, které dostávají kraje jako přímou dotaci z rozpočtu na regionální dopravu. To by však podle odhadů šéfa Asociace krajů ČR Michala Haška (ČSSD) znamenalo stopku pro 40 až 60 procent regionálních vlaků. Kalousek už s Haškem jednali minulý týden, za tu dobu k žádné dohodě nedošlo.

„Stát by si škrtnutím dotací na vlaky vytvořil další nezaměstnané, protože by zcela jistě došlo k propouštění,“ obává se teď Pejša. Zda odboráři představí podrobnosti o chystaných protestech už dnes, není jisté. Už dříve se totiž dohodli, že se nejprve zúčastní velké sobotní demonstrace, která proběhne v Praze a kde by se opět mělo sejít až několik tisíc lidí. Teprve poté by došlo na zastavení vlaků. „V první fázi by šlo o časově omezený protest, pokud by ale vláda dál nechtěla jednat, bude stávka časově neomezená,“ dodává Pejša. Dosud největší stávka na železnici se u nás konala v únoru 1997. Začala 4. února a místo avizovaných 48 hodin se protáhla na čtyři dny.

Autor: Jan Klička

17.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies