VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stock měl loni nejvyšší odbyt, 28 milionů litrů

Plzeň - Prodej největšího tuzemského výrobce lihovin příznivě ovlivnilo zvýšení spotřební daně. Spotřebitelé upřednostňovali tradiční značky.

11.1.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Stock Plzeň – Božkov, největší výrobce lihovin v ČR, meziročně zvýšil prodej o pět procent na loňských 27,99 milionu litrů lihovin. Jde o dosud nejvyšší odbyt. Likérka tak překonala rekord z roku 2008, kdy činil 27,53 milionu litrů. V pondělí to řekl generální ředitel Stocku Petr Pavlík. Loňské tržby a zisk zatím podnik nezveřejnil.

„Finanční krize loni nepochybně ovlivnila celý trh lihovin. Spotřebitelé začali méně utrácet, zejména v gastronomii. Pokud se ale pro nákup rozhodli, upřednostňovali tradiční a osvědčené značky,“ dodal. Do prodejů výrazně zasáhlo rozhodnutí státu zvýšit spotřební daň z lihu od ledna 2010. Nebýt avizovaného zvýšení daně, vzrostl by prodej podle Pavlíka zhruba o dvě procenta. „První čtvrtletí letošního roku bude pro všechny výrobce lihovin určitě znamenat dočasný útlum poptávky právě kvůli předzásobení ze strany obchodníků,“ odhadl šéf Stocku.

Poslední čtvrtletí se podle něj „neslo v duchu masivního předzásobení řetězců“. Na enormní poptávku firma reagovala tříměsíčním nepřetržitým provozem, během něhož třikrát padl výrobní rekord. Mimořádná situace se projevila především v prosinci, kdy Stock prodal 5,3 milionu litrů lihovin oproti 3,7 milionu litrů v prosinci 2008.

Významný podíl na loňském zvýšení prodeje měly vlajkové značky podniku – klasický i citrónový fernet a dále řada Božkov, která celkově posílila o 11 procent. „V této skupině si nejlépe vedl tuzemák Božkov Tuzemský (dříve rum), nejprodávanější domácí lihovina. Populární zelená (peprmintka) si polepšila o desetinu,“ řekl Pavlík. Pozici nejprodávanější vodky na českém trhu si upevnila Božkov Vodka.

Stock loni prodal téměř 1,7 milionu litrů dovozových lihovin, což byl meziroční růst o osm procent. Vůbec největší úspěch zaznamenala irská whiskey Tullamore Dew, která vzrostla o 32 procent a je vůbec nejprodávanější značkou své kategorie v Česku.

V ČR vévodí likérka všem čtyřem rozhodujícím segmentům – hořkým a bylinným lihovinám, tuzemákům, vodkám i likérům. Její podíl na českém trhu lihovin se pohybuje kolem 40 procent.

Autor: ČTK

11.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

VIDEO: Tenistům budou na turnaji v Brazílii nosit míčky psi

K noze! Přines! Tyto povely opět uslyší tenisoví fanoušci na antukovém turnaji v Sao Paulo. Jak to? Hráčům totiž budou během rozehrání dělat společnost netradiční pomocníci. Míčky jim budou sbírat psi z útulku.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Sobotka chce jednat ve Sněmovně o snížení cen za mobilní data

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) svolal na pátek jednání zástupců všech parlamentních stran k novele zákona o elektronických komunikacích. Chce prověřit možnost zrychleného přijetí normy. Přijetí normy v prvním čtení by podle premiéra tlačilo na snížení ceny mobilních dat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies