VYBERTE SI REGION

Stock měl loni nejvyšší odbyt, 28 milionů litrů

Plzeň - Prodej největšího tuzemského výrobce lihovin příznivě ovlivnilo zvýšení spotřební daně. Spotřebitelé upřednostňovali tradiční značky.

11.1.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Stock Plzeň – Božkov, největší výrobce lihovin v ČR, meziročně zvýšil prodej o pět procent na loňských 27,99 milionu litrů lihovin. Jde o dosud nejvyšší odbyt. Likérka tak překonala rekord z roku 2008, kdy činil 27,53 milionu litrů. V pondělí to řekl generální ředitel Stocku Petr Pavlík. Loňské tržby a zisk zatím podnik nezveřejnil.

„Finanční krize loni nepochybně ovlivnila celý trh lihovin. Spotřebitelé začali méně utrácet, zejména v gastronomii. Pokud se ale pro nákup rozhodli, upřednostňovali tradiční a osvědčené značky,“ dodal. Do prodejů výrazně zasáhlo rozhodnutí státu zvýšit spotřební daň z lihu od ledna 2010. Nebýt avizovaného zvýšení daně, vzrostl by prodej podle Pavlíka zhruba o dvě procenta. „První čtvrtletí letošního roku bude pro všechny výrobce lihovin určitě znamenat dočasný útlum poptávky právě kvůli předzásobení ze strany obchodníků,“ odhadl šéf Stocku.

Poslední čtvrtletí se podle něj „neslo v duchu masivního předzásobení řetězců“. Na enormní poptávku firma reagovala tříměsíčním nepřetržitým provozem, během něhož třikrát padl výrobní rekord. Mimořádná situace se projevila především v prosinci, kdy Stock prodal 5,3 milionu litrů lihovin oproti 3,7 milionu litrů v prosinci 2008.

Významný podíl na loňském zvýšení prodeje měly vlajkové značky podniku – klasický i citrónový fernet a dále řada Božkov, která celkově posílila o 11 procent. „V této skupině si nejlépe vedl tuzemák Božkov Tuzemský (dříve rum), nejprodávanější domácí lihovina. Populární zelená (peprmintka) si polepšila o desetinu,“ řekl Pavlík. Pozici nejprodávanější vodky na českém trhu si upevnila Božkov Vodka.

Stock loni prodal téměř 1,7 milionu litrů dovozových lihovin, což byl meziroční růst o osm procent. Vůbec největší úspěch zaznamenala irská whiskey Tullamore Dew, která vzrostla o 32 procent a je vůbec nejprodávanější značkou své kategorie v Česku.

V ČR vévodí likérka všem čtyřem rozhodujícím segmentům – hořkým a bylinným lihovinám, tuzemákům, vodkám i likérům. Její podíl na českém trhu lihovin se pohybuje kolem 40 procent.

Autor: ČTK

11.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies